Har precis startat upp ett företag där jag sysslar med webbdesign samt grafisk design. Har fått några jobb via kontakter men det blir man ju inte fet på. Någon som har några bra tips på hur man kan marknadsföra sig på olika vis utan att det kostar alltför mycket?
På den tid du inte är fullbelagd så gör saker enligt open source-principen, små nyttigheter eller roligheter som du bjuder på. Det ska givetvis inte vara hela kommersiella webbplatser men det kan vara ett ikon-program, en liten seriestrip, ett läckert skin, en plugin till ett program eller kanske en site för något gott ändamål såsom Global rich list - http://www.globalrichlist.com/ - huvudsaken är att det är representativt för dig och skapar intresse. Försök att komma med på Buzz, Bold, Feber osv...
Var aldrig för billig - var extremt professionell från början till slut, arbeta med en metod för att fånga upp vad kunden vill, ha tydliga offerter och se till att det verkligen framgår för kunden vad du förväntas göra för pengarna. Håll tidsplaner, var proaktiv, leverera kvalitet. Tacka nej till uppdrag där du tror att du inte säkert kan göra ett bra jobb.
Gå på så många evenemang och konferenser som möjligt som ligger inom din budget - företagarträffar, föreläsningar, kurser, mediahappenings och detta inte bara inom it- och reklam utan tänk utanför lådan. Mer än vad du tror är gratis.
Jobba fram ett snyggt profilprogram för dig själv som funkar på webb och print. Ha riktigt snygga visitkort.
Ha ett bra domänamn under .se som "folk" minns.
Var aktiv i forum, lägg din webbadress i signaturen där så är tillåtet. Använd alla tänkbara nätverk såsom LinkedIn och Shortcut - ägna dessa minst en timme varje vecka, svara på frågor, bjud in folk och se till att din presentation är tipptopp.
Om du har en liten budget så pröva Google-annonsering.
Hur konstigt det än kan låta så ring till företag som försöker anställa någon med din kompetens för att erbjuda dina tjänster. Många kommer att säga nej tack men fler än vad du tror har ett akut behov och då kan du hjälpa dem tills de fått en resurs på plats.
Ingå strategiska allianser med andra kompetenser, till exempel duktiga systemutvecklare.
Dela kontor med andra kreativa personer med vilka du kan arbeta med eller som kan förmedla jobb åt dig.
Var inte rädd för att erbjuda ekonomisk ersättning för bra leads - låt andra sälja dig och bli belönade för det.