Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sockel lossnat från logikkortet på en iBook G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade problem med den optiska enhet i min iBookG4 1,33. Plockade isär datorn med hjälp av instruktionerna på www.ifixit.se. Det uppstod däremot ett problem när jag skulle lossa en kontakt från logikkortet. Trots att jag vidtog största försiktighet så lyckades jag dra bort sockeln från kortet. Det verkar vara den som går till huvudströmbrytaren.

Datorn gick sedan givetvis inte att få igång utan den var helt död. Det handlar om den som syns på den här bilden www.fixit.com/Guide/83/images_large/40.jpg . Går det över huvud taget att löda tillbaka en sådan sockel? Är det svårt? Har inga större lödkunskaper själv så jag antar att om det över huvud taget går så behör man få tag på någon som i kan göra det. Har någon något tips på vart. Har kontakten med ljudet att göra?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 07:57

Ingen av dina länker ser ut att fungera.

Oj, det blev vissst lite fel www.ifixit.com ska det vara. Den anda adressen är en länk direkt till bilden, men den verkar inte funka. Det går nog bättre med följande adress och sedan klicka på bilden längst ned på sidan.

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/iBook-G4-12-Inch/Optical-Drive/83/15/Page-12/Upper-Case

Nu har jag efter en del eftersforskande fått reda på att det eventuellt går att löda fast sockeln. Jag har även fått tag på en som eventuellt kan göra det. Mistänker däremot att sockeln kan vara skadad. Antar och hoppas att den är av standardtyp och att det går att få tag på en ny. Vet någon vad det är för sockel/kontakt? I så fall kan jag svänga förbi Elfa och köpa en ny och i beredskap om den som lossnade är skadad.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 18:05

Det är en grej att dra bort en kontakt från ett kretskort. Det är en annan sak att du kan ha dragit bort ledningsbanorna/genomplätteringen på kortet. Har du gjort det och det är ett flerlagerskort där det finns anslutningar till de mellanliggande lagren är det ganska kört.

Det som gör mig fundersam är att du lyckades dra bort kontakten från kretskortet. Det får mig att tro att den satt mycket dåligt ditlödd. För annars har du faktiskt dragit utav bara 17.

PS. Jag skriver (envist) kontakt, för det du beskriver är ingen sockel vad jag kan se. Du får ursäkta för övertrampet. Det finns socklar, kontakter, lister etc. Möjligen en 2x1 stiftlist då.

1
Bevaka tråden