Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mondo:

Det handlar inte om att vara "språkfascist", "språkpolis" osv. Det handlar bara om normal språkvård och god svenska, något ytterst få tycks lära sig i skolan numera. För de som verkligen kan skriva och är allmänbildade kommer det onekligen att finnas en god arbetsmarknad framöver.

Jag tycker verkligen att det är synd att så få människor idag använder korrekt språk. Ibland så käns det som att jag är den enda i min klass som använder mig av korrekt språk, åtminstånde i text. I tal så använder jag inte ett så himla exakt språk, jag vet inte varför, men det är antagligen så att det är lätt hänt när man är omgiven av det. I uppsatser och liknande så får jag ofta frågan ifall det verkligen är jag som har skrivit och att det inte är något som jag har hittat på internet. Det är inte så roligt att lärarna underskattar ens kompettens, men å andra sidan så är det även lite roligt och jag tar det nästan som en komplimang för mitt språk.

Det är ju idag ganska så klart att detta problem till stor del beror på IM, men en sak som jag nästan stör mig på ännu mer är folk som verkligen försöker att använda ett korrekt språk, när de verkligen inte kan. Ett exempel taget ur luften: om man skriver i denna tråden så.., en korrekt utformad mening skulle se ut såhär: om man skriver i denna tråd.., eller: när man skriver i den här tråden... Och när man använder "dem" till "de". Man försöker då att använda ett korrekt språk, men om man ändå inte kan hantera orden, varför då inte bara skriva "dom"?

Nu ska jag gå och handla, hoppas att någon förstår vad jag menar. Har lite huvudvärk, och har svårt att koncentrera mig. Kan nog hända att jag fyller på inlägget lite om ett tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-22 17:16
Ursprungligen av ztaafen:

Jag tycker verkligen att det är synd att så få människor idag använder korrekt språk. Ibland så käns det som att jag är den enda i min klass som använder mig av korrekt språk, åtminstånde i text. I tal så använder jag inte ett så himla exakt språk, jag vet inte varför, men det är antagligen så att det är lätt hänt när man är omgiven av det. I uppsatser och liknande så får jag ofta frågan ifall det verkligen är jag som har skrivit och att det inte är något som jag har hittat på internet. Det är inte så roligt att lärarna underskattar ens kompettens, men å andra sidan så är det även lite roligt och jag tar det nästan som en komplimang för mitt språk.

Det är ju idag ganska så klart att detta problem till stor del beror på IM, men en sak som jag nästan stör mig på ännu mer är folk som verkligen försöker att använda ett korrekt språk, när de verkligen inte kan. Ett exempel taget ur luften: om man skriver i denna tråden så.., en korrekt utformad mening skulle se ut såhär: om man skriver i denna tråd.., eller: när man skriver i den här tråden... Och när man använder "dem" till "de". Man försöker då att använda ett korrekt språk, men om man ändå inte kan hantera orden, varför då inte bara skriva "dom"?

Nu ska jag gå och handla, hoppas att någon förstår vad jag menar. Har lite huvudvärk, och har svårt att koncentrera mig. Kan nog hända att jag fyller på inlägget lite om ett tag.

Jag är varken språkpolis eller språkfascist, men du har några missar. =(
'åtminsonde' ska vara 'åtminstone' (om det nu inte är något unikt för mig som Skåning)?
'kompettens' ska vara 'kompetens'

Jag tror du har rätt angående IM som skurk, kanske inte ensam?

Ursprungligen av ztaafen:

Och när man använder "dem" till "de". Man försöker då att använda ett korrekt språk, men om man ändå inte kan hantera orden, varför då inte bara skriva "dom"?

Huvudet på spiken. Det är ännu mer irriterande än särskrivningar. Svenskundervisningen i skolan har kollapsat; jag har haft lärare som varken kan hantera "de" och "dem" eller vet hur man skriver ihop ord.

Ursprungligen av Kristofer:

Huvudet på spiken. Det är ännu mer irriterande än särskrivningar. Svenskundervisningen i skolan har kollapsat; jag har haft lärare som varken kan hantera "de" och "dem" eller vet hur man skriver ihop ord.

Jag har faktiskt fått lära mig ett bra tips för att kolla vilket av "de" och "dem" som passar in. Ersätt "de" med "vi" och "dem" med "oss" i meningen så blir det nästan alltid rätt. Det är mycket enklare att höra om det är "vi" eller "oss" som passar in än att höra om det är "de" eller "dem".

Hoppas någon förstod vad jag sa

Jag kan ju försöka hitta på ett exempel också. Om vi tar meningen "Dom hade gröna skor" och försöker sätta in "oss" får vi "Oss hade gröna skor", vilket inte låter speciellt bra. Om vi provar med "vi" istället får vi "Vi hade gröna skor" vilket låter vettigt. Om regeln jag lärde mig stämmer skall det då vara "De hade gröna skor".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 23:38
Ursprungligen av Kristofer:

Huvudet på spiken. Det är ännu mer irriterande än särskrivningar. Svenskundervisningen i skolan har kollapsat; jag har haft lärare som varken kan hantera "de" och "dem" eller vet hur man skriver ihop ord.

Att svenskundervisningen kollapsat stämmer inte alls, de flesta svensklärare brukar ett korrekt språk. Däremot har jag upplevt att lärare i andra ämnen, precis som du säger, använder ett felaktigt språk. Även om det inte är deras uppgift att lära ut grammatik, tycker jag att det är varje lärares uppgift att behärska det svenska språket. De har trots allt stor inverkan på oss elever, och många blir förvirrade när den som är menad att vara en förebild gör tvärt emot det som vi precis lärt oss.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-24 00:07
Ursprungligen av Mondo:

Det handlar inte om att vara "språkfascist", "språkpolis" osv. Det handlar bara om normal språkvård och god svenska, något ytterst få tycks lära sig i skolan numera. För de som verkligen kan skriva och är allmänbildade kommer det onekligen att finnas en god arbetsmarknad framöver.

Äh, vilket trams. Det handlar bara om att vara språkfascist och språkpolis om man orkar starta och/eller stödja en sådan här diskussion.

Dessutom känns trådar om särskrivnings sååååå (ja, för många å:n) 2001. Jag reagerar också på fenomenet, men å andra sidan kräver det en minimal ansträngning att inte hänga upp sig på det. Tror aldrig att jag på riktigt har missförstått någon på grund av särskrivning och har jag det är det försvinnande få gånger.

Och igen, förenklade sanningar om dagens ungdomar och deras begåvning gör mig förbannad på riktigt. Vi kan ta en debatt om det i ett sammanhang där det är relevant och det är ett ämne som är betydligt mer ,ångfacetterat än vad allt för många vill ha det till.

Dock finns det nu som alltid personer som inte har lika lätt för skriftspråk som andra och inte blir det bättre av att folk med besserwisserambitioner ska flåsa dom i nacken och recensera deras inlägg.

Vi pratar om ett DISKUSSIONSFORUM, inte publikationer.

Slappna av, vettja (slarvig omskrivning av "vet jag" som funkar* alldeles utmärkt).

*"funkar" är en variant av "fungerar" som inte är språkligt korrekt men populärt hos ungdomar och swingpjattar

Ursprungligen av Skilling:

Äh, vilket trams...

Det går dock inte att snacka sig runt det faktum att ett mellanslag i en text betyder "mikropaus här"... så varför skriva in en paus i ett ord som ska uttalas ihop?

Jag tror även du missar en en sak med just detta forum. Vi är många med Mac här som jobbar i den grafiska branschen och dagarna i brottas med problemet med särskrivningar. Kunder säger "men vi vill ha så här" när man påpekar att det inte heter Advokat Firman eller Bo Butik ... osv

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-24 00:25
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det går dock inte att snacka sig runt det faktum att ett mellanslag i en text betyder "mikropaus här"... så varför skriva in en paus i ett ord som ska uttalas ihop?

Det vet jag väl. Jag propagerar inte för mer användande av särskrivning.

Citat:

Jag tror även du missar en en sak med just detta forum. Vi är många med Mac här som jobbar i den grafiska branschen och dagarna i brottas med problemet med särskrivningar. Kunder säger "men vi vill ha så här" när man påpekar att det inte heter Advokat Firman eller Bo Butik ... osv

Och det är en stor skillnad med vad ni producerar yrkesmässigt och hur folk skriver på ett forum.

Ursprungligen av Skilling:

Det vet jag väl. Jag propagerar inte för mer användande av särskrivning.

Bra. Hjälp oss nu propagera för mindre.

Ursprungligen av Skilling:

Och det är en stor skillnad med vad ni producerar yrkesmässigt och hur folk skriver på ett forum.

Jorå... men det är svårt att ha en annan inställning till problemet efter kl 17.00

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-24 00:36
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jorå... men det är svårt att ha en annan inställning till problemet efter kl 17.00

Ja, men det är nog bra att kunna skilja på olika sammanhang. Här skulle jag kunna ta en diskussion med dig liknande de jag har med mina elever gällande sociala koder, men det skulle verkligen tas som mästrande om jag gjorde det nu tror jag.

Vad det gäller att påverka språkbruk och hjälpa människor att få ett bra sådant, så gör jag det mer eller mindre varje dag på mitt arbete. Jag tycker dock inte att det är riktigt passande att ge mig på att rätta folk jag pratar med på stan eller som skriver på samma diskussionsforum som jag själv gör.

Jag skriver ofta under min förmåga, bara för att retas lite.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-22 16:15

Jag må erkänna att jag vid några få tillfällen missbrukat mina moderatorkrafter för att fixa särskrivningar

Men egentligen....

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-22 16:57
Ursprungligen av Arete:

Jag må erkänna att jag vid några få tillfällen missbrukat mina moderatorkrafter för att fixa särskrivningar

Även jag...

Jag får utslag av sär skrivningar (aj vad det kliar ), men man kan inte hålla på att påpeka skriv- och stavfel hela tiden, det skulle bli dålig stämning i varannan tråd under /ipod då...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-22 16:52

jag vet knappt var jag ska börja någonstans. Varför bry sig?. Om en person skriver så dåligt så man inte kan förstå vad han vill ha sagt så har den personen uppenbarligen någon form av skrivsvårigheter.

Att folk ibland inte förstår kan också bero på oviljan att förstå. Om jag har en diskussion om t.ex. mat med någon och jag då råkar skriva "jag tycker om kyckling lever". Ärligt talat så den personen som inte förstår att jag menar kycklinglever borde nog ta och tänka över sin egen kunnighet och förmåga att tänka själv. Än att göra någon form av påhopp på "stav fels människan".

Man kan snällt berätta för den personen hur det ska stavas, då man inte vet om det bara var ett stavfel som vi alla gör ibland, han råkade kanske vara lite snabb på mellanslag t.ex. eller så har han problem att stava. I vilket fall som helst så kan man berätta det snällt och vänligt men inte göra någon stor graj (sak) av det. Speciellt inte som tyvärr så många "ordbajsare, språkförståsigpåare (språk-förstå-sig-påare" gör och spelar helt oförstående "hmm vad menar du? Jag förstår inte vad du menar" och får den andre personen att känna sig som en idiot.
För det kommer verkligen inte hjälpa.

Hjälp eller håll tyst.

Jag uttrycket mig i skrift på forum, MSN eller i andra sammanhang med ord som kanske inte finns. Som i stycket ovanför, "påare" finns detta ord?. Jag tror inte det iallafall. Men det är ett ord som personifierar mig. Vi har alla olika uttryck som vi använder i vårt vardagliga tal. Om vi alla här hade använt oss av korrekta ord så skulle jag tycka det hade blivit väldigt tråkigt. Men bara för jag väljer sådana ord innebär inte att jag skulle uttrycka mig så i ett CV.

Bara för jag kan använda väldigt grova ord med jobbarkompisarna ute på byggen. Innebär väll inte att jag sitter och säger "hård som en smekmånadskuk" till min egen mor?.

Tack på förhand.

PS. Särskrivnins- , styckesindelnings-, punkt eller kommaredigering beivras. DS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-22 17:29
Ursprungligen av Kajan:

Bara för jag kan använda väldigt grova ord med jobbarkompisarna ute på byggen. Innebär väll inte att jag sitter och säger "hård som en smekmånadskuk" till min egen mor?.

Värst vad folk inte vill förstå eller medvetet misstolkar, jag (och nog inte nån annan i tråden heller) har aldrig hävdat nåt sånt, givetvis passar olika språk till olika sitationer, jag har aldrig hävdat nåt annat.
Min poäng var bara att om man nu kan stava rätt, skriva ihop, kommatera etc. i formella sammanhang, varför inte i ett forum som det här?
Sen kan man få skriva hur jävla informellt eller högtravande som helst.

Jag tycker inte heller det finns nån poäng med att påpeka enstaka särskrivningar, stavfel eller andra uppenbara slarvfel. Att använda nåns språk för att trycka ner personen är givetvis fel på alla sätt och vis.
Sen tycker jag man ganska snabbt ser vilka fel som beror på att man slant på tangenterna och vilka som beror på skribentens dåliga språkkunskaper och om man ser att personen genomgående har missuppfattat nån grammatisk regel så borde man väl kunna påpeka det lite snyggt och trevligt.

Jag vet inte varför det är så jäkla känsligt att bli rättad heller, om nån moderator går in och fixar stavfel eller särskrivningar i mina inlägg så hade jag bara varit tacksam.

Jag har stött på inlägg som helt saknar stora bokstäver, punkt, och komma. Allt blir en enda textmassa där man knappt vet var en mening slutar och nästa börjar. I sådana fall där språkfelen går ut över läsbarheten så tycker jag gott man kan kommentera det. I de allra flesta fall så är dessutom orsaken bara att skribenten är lat.
Att släppa ifrån sig en så pass illa skriven text och förvänta sig att andra ska orka läsa den tycker jag faktiskt är smått arrogant.

Senast redigerat 2007-05-22 17:46
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-22 19:43
Ursprungligen av makari:

Värst vad folk inte vill förstå eller medvetet misstolkar, jag (och nog inte nån annan i tråden heller) har aldrig hävdat nåt sånt, givetvis passar olika språk till olika sitationer, jag har aldrig hävdat nåt annat.
Min poäng var bara att om man nu kan stava rätt, skriva ihop, kommatera etc. i formella sammanhang, varför inte i ett forum som det här?
Sen kan man få skriva hur jävla informellt eller högtravande som helst.

Jag tycker inte heller det finns nån poäng med att påpeka enstaka särskrivningar, stavfel eller andra uppenbara slarvfel. Att använda nåns språk för att trycka ner personen är givetvis fel på alla sätt och vis.
Sen tycker jag man ganska snabbt ser vilka fel som beror på att man slant på tangenterna och vilka som beror på skribentens dåliga språkkunskaper och om man ser att personen genomgående har missuppfattat nån grammatisk regel så borde man väl kunna påpeka det lite snyggt och trevligt.

Jag vet inte varför det är så jäkla känsligt att bli rättad heller, om nån moderator går in och fixar stavfel eller särskrivningar i mina inlägg så hade jag bara varit tacksam.

Jag har stött på inlägg som helt saknar stora bokstäver, punkt, och komma. Allt blir en enda textmassa där man knappt vet var en mening slutar och nästa börjar. I sådana fall där språkfelen går ut över läsbarheten så tycker jag gott man kan kommentera det. I de allra flesta fall så är dessutom orsaken bara att skribenten är lat.
Att släppa ifrån sig en så pass illa skriven text och förvänta sig att andra ska orka läsa den tycker jag faktiskt är smått arrogant.

Det jag menade var, precis som du säger, man använder olika språk till olika situationer. Och då för min del även i skrift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 17:22

Man kan mycket väl skriva "i denna tråden", även om det kanske inte är rikssvenska eller vad man ska kalla det, utan mer västkustskt, göteborgskt. Där är det snarare det normala.

Men du har helt rätt i sak. Talspråket är det primära, och skiljer sig mycket från skriftspråket. Posten hade för många år sedan en ganska missriktad kampanj kallad "Skriv som du pratar"...

Talspråket innehåller massor av redundanser (hmmm, eh, vahettere, åjaba osv) och utfyllnadsord. Talspråket är mer avskalat och elegant eftersom det annars blir jobbigt att hänga med i texten.

När man pratar med någon på ett normalt sätt, i en konversation, har man sällan tid att väga orden på guldvåg, utan det blir ett spontant utbyte av tankar. När man skriver finns det oftast mer tid, utom i chattar och kanske epost. SMS är ett särskilt kapitel: där är det JOBBIGT att skriva på "tangentbordet", så man vill korta ner språket så mycket som möjligt (lr, lol, *s*, ;), d e bra, just d, osv). Inget fel med det, men det är inget vårdat språk utan mer funktionellt.

Jag väntar på min iPhone...

Senast redigerat 2007-05-22 17:33
Ursprungligen av bossep:

Jag är varken språkpolis eller språkfascist, men du har några missar. =(
'åtminsonde' ska vara 'åtminstone' (om det nu inte är något unikt för mig som Skåning)?
'kompettens' ska vara 'kompetens'

Jag tror du har rätt angående IM som skurk, kanske inte ensam?

Givetvis. I fallet kompettens så var det bara ett slarvfel, skulle givetivs stå kompetens.

Ursprungligen av Mondo:

Man kan mycket väl skriva "i denna tråden", även om det kanske inte är rikssvenska eller vad man ska kalla det, utan mer västkustskt, göteborgskt. Där är det snarare det normala.

Det där hade jag ingen aning om, men tycker fortfarande att det ser väldigt, väldigt fel ut.

Ursprungligen av Mondo:

Man kan mycket väl skriva "i denna tråden", även om det kanske inte är rikssvenska eller vad man ska kalla det, utan mer västkustskt, göteborgskt. Där är det snarare det normala.

Har tänkt lite på det där, och kommit fram till att det ändå är fel att skriva det. Ett liknande exempel är hur man här i Norrland säger "han" och "hon" istället för "honom" och "henne", bara för att det är det som är det normala här så betyder det inte att det blir korrekt.

Ursprungligen av ztaafen:

Har tänkt lite på det där, och kommit fram till att det ändå är fel att skriva det. Ett liknande exempel är hur man här i Norrland säger "han" och "hon" istället för "honom" och "henne", bara för att det är det som är det normala här så betyder det inte att det blir korrekt.

korrekthet i språk är en illussion och det är "det normala" också, ett språk är levande och utvecklas och ter sig olika i olika fall i och med till exempel dialekter, och också i och med varje människas personliga sätt att skriva.
här tycker jag diskussionen blir lite löjlig. man måste väl kunna skriva med sitt eget sätt att tala, utan att det för den skull inte längre skulle vara korrekt?
om det fanns ett sätt att skriva som var korrekt skulle vi sitta här och skriva helt annorlunda idag, eftersom att vi antagligen inte hade utvecklat vårat språk i skriften sedan nån gång för jättelänge sen då Svenska Akademien eller någon annan auktoritär språkinstitution tillsattes för att standardisera vårat sätt att uttrycka oss i skrift.

jag läste en bok från 1870 idag, som handlade om en svensk konstnär, och det var jättejobbigt att fatta. det var ett helt annat språkbruk, helt andra stavningar på ord som utttalas lika dant som idag och även annan meningsbyggnad.

man kan lätt tycka att det kan vara skönt att känna sig lite duktigare än medel-Svensson och klanka på lite särskrivningar hit och lite prepositionsfel dit, men jag tror att det egentligen är en själv som är lurad om man behandlar språket som något dött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 17:45

Det handlar om förståelse.
Om jag läser ett felstavat inlägg eller ett inlägg med felaktig grammatik, händer det faktiskt att jag till en början inte förstår texten. Javisst, om jag stannar upp och tänker efter så förstår jag nästan alltid tillslut, men det är väldigt irriterande.
Det är inte heller ovanligt att något är skrivet såpass fel att hela tråden blir förvirrande och ingen förstår vad frågan är.

Om man alltid använder ett korrekt språk så fastnar det tillslut "permanent" och man skriver sedan rätt utan att behöva tänka alls. Det är som att lära sig använda tangentbordet utan att titta eller att lära sig spela ett instrument. Alla vi som skriver korrekt sitter naturligtvis inte och funderar hela tiden och är noggranna - nej, vi har helt enkelt vant oss vid det språket.

Jag försöker inte nedvärdera de som stavar fel och jag är ingen språkfascist. Inte heller tycker jag att allt måste vara helt perfekt skrivet på ett internetforum där man använder talspråk.
Det jag försöker säga är: Man behöver inte vara tvungen att använda så olika språk på olika platser. Om man vänjer sig vid det (åtminstone ganska) korrekta språket, kan man använda det överallt utan att behöva fundera eller ställa om sig när man plötsligt ska skriva något formellt. Det blir mycket lättare för en själv.

Det är dessutom positivt om alla hamnar på ungefär samma nivå. Som någon skrev, är ju texten det enda vi kommunicerar med här och om texten då är riktigt slarvigt skriven, kan man få intrycket av att personen bakom inte vet speciellt mycket.
Självklart är de flesta egentligen inte mindre insatta bara för att de inte kan stava, men man kan inte rå för vilka intryck man får.

Vad är då orsaken till detta problem? Jag skyller på skolan, jag. Under min skoltid var det alldeles för lite övning. Det var mycket tjatande om satsdelar - något som var helt värdelöst att undervisa om, eftersom ingen ändå kom ihåg det när de började lära sig nya språk. I gymnasiet handlade det sedan mest om litteraturhistoria. Nej, man borde ha fått öva på att skriva vanliga texter med korrekt språk - det hade man haft nytta av i verkliga livet. Det är öht mycket i skolan som är för långt ifrån vardagen tycker jag ...

Ursprungligen av Rajje:

tillslut

Det gör man med en påse.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-22 17:50

Håller helt med om att undervisningen fokuserat väldigt mycket på grammatik på en teknisk nivå istället för att fokusera på att man ska kunna skriva och tillämpa den. Hur ofta tänker man på grammatik när man skriver? Se till att man får skriva mycket i skolan så löser sig ju grammatiken av sig självt (för de flesta iaf).

"I princip alla här särskriver"

Troll.

  • Medlem
  • 2007-06-10 14:48

men eftersom man skriver i 220 bpm och alla kanske inte har så bra tangentbort som känner av minsta lilla rörelste så tycker jag att man får ta lite felskrivningar och särskrivningar (mitt tangentbord har tex väldigt tröga tangenter som måste tryckas ner en halvmil för att det ska komma fram en bokstav, speciellt bokstaven A) , det är inget jag stör mig på. kan jag bara förstå vad som menas så är jag nöjd. nu kommer säkert ni att markera att jag inte använt stor bokstav och punkt men det här är väl förfan inget jävla svenska prov?

och ja om folk skriver efter sin egen förmåga så tycker inte jag att man ska hacka på det. TÄNK SÅ KAN MAN INTE BÄTTRE! VAD SKA JAG GÖRA ÅT DET? GÅ SEX ÅR I GRUNDSKOLAN TILL FÖR ATT LÄRA MIG SKRIVA?

Något som är värre än särskrivningar är ju alla som skriver vad som helst utan att lägga ner lite möda på att formulera sig väl och lyfta fram sitt budskap.

Det är trots allt innehållet och inte formen som räknas. Ibland önskar man nästan att vissa inlägg postades på 99gallimatias.se

Är det verkligen någon som någonsin har läst en persons inlägg här på forumet och inte förstått vad skribenten menar på grund av en särskrivning?

Låter helt osannolikt i mina öron.

Det är väl för övrigt så att särskrivningar kommer att bli norm även i svenskan inom en inte helt avlägsen framtid tack vare vår stora påverkan från andra språk?

Själv tycker jag att många skiljetecken efter varandra stör mer än om någon särskriver något enstaka ord här eller där. Jag uppfattar en sådan ?????-skribent som mycket ung och oerfaren eller slarvig och okunnig medan särskrivaren kan vara en person som läser och skriver mycket, men på exempelvis engelska istället för svenska.

Att helt hoppa över versalisering och interpunktion förstör rytmen och tonen i språket.
Det kan närmast jämföras med att helt hoppa över styckeindelning och radbrytningar.

Ibland kan vara man tvungen att läsa ett sådant inlägg både två och tre gånger för att förstå om skribenten frågar något eller påstår något.

vill bara påpeka att ett "drömjobb" under inga som helst omständigheter kräver nån ansökan på öö ö korrekt svenska elelr nåt

Ärligt talat tycker jag att gnället på särskrivningar är ungefär lika irriterande som själva särskrivningarna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-22 18:17

->looop-\
\-poool<-

Folk som skriver "hård disk" * - och liknande - gör att att texten ibland inte blir sökbar. En anledning så god som någon att vårda språket på ett så kallat informellt internetforum.

*Jo, just denna styggelse till särskrivning har förekommit här på 99mac.

Tyvärr är inte skrivihop.nu aktivt längre, men alll information och exempel finns kvar. Se exempelvis http://www.skrivihop.nu/exempel/

Bevaka tråden