Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC "för långsam" för .mkv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan inte spela upp .mkv-filer i VLC. Säger att datorn ev. är för långsam. Har en 24" iMac med bästa av i princip allt så jag har svårt att tänka mig det. Har dock Parallells installerat som får RAM, tar den RAM även när det är avstängt?

Så här ser det ut iaf:

Finns det något annat program än VLC som man kan använda. Har problem med det i övrigt också när det kommer till att spela upp vanliga .avi filer. Är ofta så att jag tvingas tvångsavsluta programet för att sedan starta upp filen igen innan jag får bild.

Vilken version av VLC har du?
Jag kör .mkv utan problem på min MBP 2.16Ghz CoreDuo, har 2GB i ram.

Mvh,

Jag har samma problem, dock inte alls med 720p som du visar i ditt screenshot. 1080p däremot har jag svårt att spela utan att det hackar i bilden (ljudet funkar utan problem) och fläkten börjar låta som ett mindre propellerplan. Jag har en MBP 2GHz CoreDuo med 2GB RAM och senaste VLC.
Har dock beställt mig delar till en HTPC som kommer att ha en E6600-propp på 2.4GHz och 2GB RAM, vilket borde räcka, annars är det inga problem att klocka dom propparna över 3GHz
Men för att återgå till ditt problem... Folk kör ju med Windows-maskiner med en sunken E4300 på 1.8GHz och spelar upp 1080p utan större problem, dock då med CoreAVC som avkodare, så jag tycker också att det är lite smålustigt att det inte funkar på våra maskiner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-22 22:12

Jag har inte orkat vänta på att din "lilla" bild skulle laddas upp men jag har iMac 24" med bästa konfigen. Och spelar upp 1080 utan problem VLC kan klydda ibland men det är inte så ofta och det är isåfall bara att tvångsaavsluta som du säger o sen kör igen.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-22 22:27

Testa med Perian Beta annars, den klarar .MKV och subtitles direkt i QuickTime/FrontRow.

http://www.google.com/search?q=perian+beta&ie=UTF-8&oe=UTF-8

  • Oregistrerad
  • 2007-05-27 16:49

Kasta preferences-filen till vlc och försök igen. 720p ska inte vara några som helst problem på din dator, förutsatt att inte själva filen är skadad förstås. Men det är ju enkelt att avgöra genom att prova nån av de andra.

1
Bevaka tråden