Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-05-22 18:38

För mig handlar det om flödet när jag läser. Ett särskrivet ord förstör rytmen i texten. Samma sak gäller felaktig (eller saknad) kommatering och små bokstäver i början på ett ord. Man kan invända att internet är ett snabbt medium och att man lätt göt misstag i hastigheten. Fast det är inte det som är grejen. Jag accepterar gärna några missar här och där.

När man däremot genomgående skriver fel blir läsförståelsen lidande. På samma sätt som att det går snabbt att skriva på ett inlägg, mail eller IM ska det också gå snabbt att läsa, och det gör det inte om man hela tiden fastnar på konstig grammatik.

  • Medlem
  • 2007-05-22 18:52

mumma. stavningskontrollen på hela www...

Kom igen nu, det är inte som om vi håller på och skriver en bok som sedan ska säljas. Jag stöter på stavfel och särksrivningar överallt, t.o.m på mina egna papper ibland, men varför skapa en sådan här stor diskussion av det?

Så länge man förstår vad det står så tycker jag inte att det är någon fara, dock är det lite pinsamt att se företag och mataffärer sabba till språket så mycket som de kan göra.

Vi som kan skriva ihop kan väl bara låta de som skriver fel vara? Det blir lätt väldigt tjatigt, det är ju knappast personernas fel, utan snarare de som lärt personen språket som har gjort fel.

Jag hatar dock sådana här meningar:

hEJ jag Behöver HJÄLP! med ett problem det handlar om min katt som har fastnat någon stans vi grillade i går å sa att vi skulle hämta korven när vi gjorde det hoppade katten det brann o hela pælsen blev svart katten klarade sig men vi fick gå på veterinären nästa morgon han sa att det inte var fara vi har många Dagar kvar katten är nu 8 och undrar om nån gratisvill kastrera den?

Herregud, grabbar (för det är väl antagligen alla skribenter i denna tråd). Har ni inget bättre att göra än att irritera er på budskapets form, när det ju är själva budskapet som är det viktiga? Visst är det irriterande att se särskrivningar och andra språkliga avarter, men de flesta människor klarar nog att förstå även ett illa formulerat inlägg. Ibland blir språkfel riktigt roliga, se exempel tidigare i tråden.

Det är faktiskt skillnad på att skriva en formell text (uppsats/rapport/artikel/bok/PM) och att skriva inlägg på ett informellt forum. I sistnämnda sammanhang må var och en vårda sitt eget språk efter eget tycke och smak. Däremot bör man låta andra tillämpa mindre (eller mer) strikta normer utan att behöva få kritik för dessa. Live and let live...

Det är helt fruktlöst att försöka påverka - folk är som de är. Man får koncentrera sig på att hålla stavningsfanan högt (och koka av ilska inombords ).

Ursprungligen av TZW:

Det är helt fruktlöst att försöka påverka - folk är som de är. Man får koncentrera sig på att hålla stavningsfanan högt (och koka av ilska inombords ).

Du har nog rätt men mysteriet kvarstår - varför gör folk så här? Det kan ju inte vara tidsbrist. Ett extra mellanslag - eller skall jag skriva mellan slag - inne i ett ord innebär ju en extra tangenttryckning. Skyll inte heller på engelskan. Svenskar i allmänhet tror att de talar och i viss mån skriver engelska som en infödd. Så är sällan fallet.

Att skriva rätt tar lika lång eller kort tid som att skriva fel. Att slinta på tangentbordet så att Tyrkfelsnisse hoppar fram är en annan sak som kan alla.

Sedan är det lite lustigt hur en del okunskap går att kokettera med, annan inte. Att vara "teknisk idiot" är helt legitimt, dvs ingen skäms över att berätta om hur han eller hon aldrig lärt sig programmera videon eller lägga in ett kortnummer i telefonen. Samtidigt är det inte så många som kan med att säga att de inte kan koka ett ägg eller sy i en knapp. Samma konvention gäller tydligen för att skriva en någorlunda korrekt svenska.

Så fort någon uttrycker "man förstår ju ändå" ser jag framför mig en kepsförsedd fjortonåring som försöker förklara för läraren varför läxan är slarvigt gjord. Eller får barnen inga läxor längre. Uppsatsskrivning tycks ju redan vara avvecklad enligt ovanstående skribenter.

Visst är det kul med sådana här trådar. De leder ingen vart men får oss som måhända kokar av ilska inombords att känna att vi har rätt och andra fel.

Må så grankott på er allihopa!

Ursprungligen av johan_tanying:

Att slinta på tangentbordet så att Tyrkfelsnisse hoppar fram är en annan sak som kan alla.

Som kan hända alla?

Ursprungligen av staed:

Som kan hända alla?

Precis, Ibland så slinter ju musen och klickar på Skapa inlägg-knappen innan man skrivit färd

  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 17:05

Låt oss ej heller glömma ta upp att det var bättre förr!

Ursprungligen av johan_tanying:

Precis, Ibland så slinter ju musen och klickar på Skapa inlägg-knappen innan man skrivit färd

Håll i er nu...

Sveriges dyraste film genom tiderna... ARN

Tyvärr räckte bara pengarna till en grafisk designer med U i svenska... däremot tycks de haft en slant över till copyn som skrev brödtexten:

Hujedamej!

  • Medlem
  • 2007-05-22 20:29
Ursprungligen av Anders Täpp:

Sveriges dyraste film genom tiderna... ARN

Tyvärr räckte bara pengarna till en grafisk designer med U i svenska... däremot tycks de haft en slant över till copyn som skrev brödtexten:

Hujedamej!

Vaddå? Den handlar väl om riddaren? Och tempel?

  • Medlem
  • 2007-05-22 20:24

meh OMG d e juh en sånn där ph3tt fjanti fillm juh. hann arn är väll dö senn flera år typ. vinn disäl e mycke kolarä lol typ

/Mein

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-22 21:17

Japp, det är en kombinerad fakta film om riddare och tempel. Blir säkert en jätte bra film tror jag att det kommer att bli tror ni inte det???

Men tjäna alltså.... Brukar inte lämna kommentarer i denna "sortens" trådar, men nu känner jag ändå att jag vill lämna ett avtryck här. Har bara skummat igenom denna tråden lite snabbt och känner i korthet, vad är egentligen problemet med att folk skriver på ett mindre korrekt sätt? Som några tidigare har påpekat, det är budskapet som räknas och är av intresse. Låt folk skriva på deras egna sätt, det är deras sätt att utrrycka sig, deras sätt att kommunicera. Var istället glad om det nu är så att Du är bättre på att skriva. De som skriver på ett till synes slarvigt sätt kanske är medvetna om det själva, därefter tar de kanske inte sina inlägg på så stort allvar som andra gör. Andra lägger istället ner mer tid på att skriva på ett mer "korrekt" sätt som för andra blir enklare att läsa.

Människor svälter och dör i krig och fattigdom, är det kanske bara ett påhitt för att vi ska stimuleras av något vi egentligen inte känner till? En Illusion? När vi väl har det som bäst i detta landet kanske allt brakar samman, vem har då tid för denna sortens diskussioner?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 13:49
Ursprungligen av Rusty:

Men tjäna alltså.... Brukar inte lämna kommentarer i denna "sortens" trådar, men nu känner jag ändå att jag vill lämna ett avtryck här. Har bara skummat igenom denna tråden lite snabbt och känner i korthet, vad är egentligen problemet med att folk skriver på ett mindre korrekt sätt? Som några tidigare har påpekat, det är budskapet som räknas och är av intresse. Låt folk skriva på deras egna sätt, det är deras sätt att utrrycka sig, deras sätt att kommunicera. Var istället glad om det nu är så att Du är bättre på att skriva. De som skriver på ett till synes slarvigt sätt kanske är medvetna om det själva, därefter tar de kanske inte sina inlägg på så stort allvar som andra gör. Andra lägger istället ner mer tid på att skriva på ett mer "korrekt" sätt som för andra blir enklare att läsa.

Människor svälter och dör i krig och fattigdom, är det kanske bara ett påhitt för att vi ska stimuleras av något vi egentligen inte känner till? En Illusion? När vi väl har det som bäst i detta landet kanske allt brakar samman, vem har då tid för denna sortens diskussioner?

Visst är det budskapet som räknas, men med tillräckligt 'brus' når inte budskapet fram. Har jag ett budskap vill jag att det ska nå fram oavkortat, annars kan mottagaren t o m uppfatta det som att jag som sändare inte betraktar mitt budskap som tillräckligt viktigt för att bry mig.

  • Medlem
  • 2007-05-22 21:28

Deh här godingen minns vi också.

Ursprungligen av Baron:

(bild)

Deh här godingen minns vi också.

Haha. Bästa särskrivningen någonsin!

Ursprungligen av ztaafen:

Haha. Bästa särskrivningen någonsin!

De har lyckats så bra att de har särskrivit ett ord som inte ens går att särskriva - eftersom det, ja just det, bara var ett ord..

Heja heja, snart slår vi inläggsrekord

  • Medlem
  • 2007-05-22 22:35

HAMB
URGARE

Den var väl nära där Electroboy bor?

Huh? Ökar inte varje inlägg på rekordet med 1?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Huh? Ökar inte varje inlägg på rekordet med 1?

Jag menade "inläggsrekord 2007" men nu när jag kollade såg jag att det var rätt långt till årsbästa (som var på MacWorld Expo). WWDC?

om jag söker jobb och nån fåne till ev rekryterare googlar på en och får träffar hit och bygger upp en bild på en, så borde denne nog säga upp sig från sitt jobb - finns inget fundamentalt värde i den personen akter - ses mer internt som kantstött från 8 millimeters fall med skallfraktur .. jag känner\kännde på 99musik att man får leka lite...

se rekryteraren som dig själv i vissa fall - man e inte alltid som man skiver .. framförallt inte anonyma människor under avatarer.. slicka på den istället .;]

edit: sorry att jag jävlas med tråden ..

  • Medlem
  • 2007-05-23 13:20

det är ett ganska enkelt sätt att ruska om lite bland konventionerna, att inte följa alla regler.

jag undrar om språket har en egen ställning eller om motviljan mot att bryta mot regler ska gälla allt. som 99musik:are blir jag extra fundersam på om det är samma tänk i musikskapandet (eller i datoranvändandet för den delen). inte spräcka några konventioner, bara traska vidare på upptrampade stigar. missar man inte en massa potentiella utvecklingsmöjligheter då? kan vi ens överblicka de långsiktigt positiva effekterna av det som upplevs som problematiska regelbrott idag?

jag tycker inte läsbarheten är nåt större problem, inte som jag ser det. språk, typografi och läsbarhet utsätts ju för trender precis som allt annat. om inte ett språk utvecklas i takt med sina användare så självdör det till slut.

profiler som enapa och kallback är exempel på hur språket dessutom kan vara en del i skapandet av en sorts identitet på ett forum som det här. skulle alla skrivit efter svenskalärarens mall här på 99 så hade jag missat massvis av skratt, engagemang och intressanta personligheter.

versaler är estetiskt motbjudande i mina ögon. gemener är sköna.

  • Medlem
  • 2007-05-23 19:22
Ursprungligen av syked:

det är ett ganska enkelt sätt att ruska om lite bland konventionerna, att inte följa alla regler.

jag undrar om språket har en egen ställning eller om motviljan mot att bryta mot regler ska gälla allt. som 99musik:are blir jag extra fundersam på om det är samma tänk i musikskapandet (eller i datoranvändandet för den delen). inte spräcka några konventioner, bara traska vidare på upptrampade stigar. missar man inte en massa potentiella utvecklingsmöjligheter då? kan vi ens överblicka de långsiktigt positiva effekterna av det som upplevs som problematiska regelbrott idag?

Utveckling är ju en sak, och nedveckling en annan. Om vi översätter till musikskapande kanske vi kan föreställa oss en framtid där folk gnolar låtar, för att man vare sig kan eller orkar bry sig om att spela instrument. "-Det låter, och folk kan höra melodin. Vad är problemet?"

Ett nyskapande språk måste inte förändra allt. Det finns tillräckligt många kombinationer av ord för att man ska kunna forma en personlig text ändå. Svära mycket kanske?

Ursprungligen av syked:

jag tycker inte läsbarheten är nåt större problem, inte som jag ser det. språk, typografi och läsbarhet utsätts ju för trender precis som allt annat. om inte ett språk utvecklas i takt med sina användare så självdör det till slut.

Det går att läsa ditt inlägg, visst, men det tar lite längre tid. Normalt sett måste man inte hålla utkik efter punkter, men eftersom du hoppar över stor bokstav blir det tvunget.

Ursprungligen av syked:

profiler som enapa och kallback är exempel på hur språket dessutom kan vara en del i skapandet av en sorts identitet på ett forum som det här. skulle alla skrivit efter svenskalärarens mall här på 99 så hade jag missat massvis av skratt, engagemang och intressanta personligheter.

Säkert. Men, och hoppas du inte tar illa upp, jag tycker inte att ditt skrotande av versala tecken kvalificerar sig som nyskapande och identitetsstärkande. Tillbaks till ritbordet, och hitta något verkligt eget!

Ursprungligen av syked:

versaler är estetiskt motbjudande i mina ögon. gemener är sköna.

Se ovan, med all respekt för dina ögon.

Här är början på definitionen av begreppet troll från Wikipedia:

In Internet terminology, a troll is someone who intentionally posts derogatory or otherwise inflammatory messages about sensitive topics in an established online community such as an online discussion forum to bait users into responding[

Det intressanta är att stavningsväktare (tm) ofta lyckas med att stöpa om tråden från en intressant diskussion om ett ämne, till ett flamewar/diskussion om stavning. Är man stygg kan man dra slutsatser runt detta...

Jag hafver inga synpunkter huruvida språkbruket på detta elekroniska internetforum äro trådskaparen tillfreds eller icke. Jag äro dock av den åsikten att språket måste vårdas ytterst väl för att budskapet po så vis framkommer motagaren tillgodo på bästa vis. Aktsamhet i frågan om språkbruket önskas tack!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-23 15:41
Ursprungligen av timothy:

Jag hafver inga synpunkter huruvida språkbruket på detta elekroniska internetforum äro trådskaparen tillfreds eller icke. Jag äro dock av den åsikten att språket måste vårdas ytterst väl för att budskapet po så vis framkommer motagaren tillgodo på bästa vis. Aktsamhet i frågan om språkbruket önskas tack!

Hafver, äro och icke känns väl lite gammelsvenska, eller?
Internet är väl brukligt att skriva med stort i?
Po ska väl ändå stavas med å?
För att i andra meningen bör bytas mot då.
Mottagaren stavas med två t.
Ett kommatecken hade varit på sin plats innan sista ordet, tack!

Skärpning framöver!

Jag är mycket tacksam för hjälpen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 16:23

ja, vad har hänt med pluralböjelsen av verb egentligen? språkvård, pliiiis!

Bevaka tråden