Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom det var jag som inledde häxjakten på särskrivarna så kanske det är på sin plats att jag förtydligade mig. Jag har, som många andra, lagt märke till den höga frekvensen av särskrivninvar på forumet. Aldrig tidigare har jag skrivit en bokstav i ämnet. Jag har däremot tänkt, varje gång jag sett en särskrivning, att det är synd att han inte kan stava. När jag såg ämnestiteln på den här tråden tog jag min chans att yttra det jag, bland många andra, har tänkt länge.
Det var inte ett personangrepp. De som kände sig påhoppade kan ta det till sig och lära något kanske, de som medvetet gör det kan gotta sig åt att provokationen gick hem och de som inte bryr sig kan fortsätta att inte bry sig.
Kul tråd dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 17:10

Jag ser inte ner på folk som inte kan hantera svenska språket - inte det minsta. Men jag tycker synd om dem. De går miste om så mycket, och avsaknaden av ett rikt, nyanserat och levande språk ligger dem i fatet under hela livet.

En annan konstig sak är att fastän Sverige har varit integrerat i EU sedan 1994 läser allt färre elever franska och tyska i på högstadiet och gymnasiet. De tror att man klarar sig med bristfällig, slangig engelska överallt...

Senast redigerat 2007-05-23 17:21
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 18:20

Kan man välja bort franska och tyska om man väljer en humanistisk eller samhällsvetenskaplig utbildning?
Jag har bott i England sedan 2001. Först studerade jag på magisternivå och sedan har jag arbetat. Jag vågar påstå att inte ens ett godkänt Cambridge Advanced English Certificate är gott nog för att få ett bra jobb här. Då behövs det ett 'Proficiency'. Jag har insett att mina lärare i engelska var hopplöst utdaterade.
På tal om språkvård kan jag säga att jag upplevt att det är än viktigare här. På gatan och på lägre nivå går det väl bra att vara så där, men för att undervisa på universitet måste man vara nästintill perfekt.

  • Medlem
  • 2007-05-23 18:27
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-23 18:59

Irriterar mig också otroligt mycket på människor som inte kan skriva eller prata på ett normalt sätt. Jag upplever inte det som normalt..

Undrar just om tyskarna lider av slarvigt språk på nätet "bara för att det är så snabbt och informellt". Tror inte det. Ordnung, bitte! (Att exempelvis sätta versal på rätt ställe torde sitta i ryggmärgen.)

Angående "hafver" ovan: hv, fv och f för v-ljudet togs bort i språkreformen 1906. En koll på nätet visar att vi bör tacka ecklesiastikminister Fridtjuv Berg för detta.

Med tanke på språk och språkreformer - var glad att 99.se inte är en norsk sida. Nynorsk vs bokmål.

När jag ändå håller på: Slögooglade lite i ämnet (se där, ett nytt verb) och stötte på detta inlägg på ett annat stort internetforum.

Citat:

Hur lång tid tror ni det tar innan fopoll, pogram, gabberob och kambrat blir
godkända stavningar? "Språket utvecklas hela tiden!" *rys*

(http://www.flashback.info/showthread.php?t=144210&page=4)

Det fick åtminstone mig att skratta.

Fler lustigheter/rysligheter:
Den här listan äver feliga ord borde vara standard i Words stavningskontroll.
Ett besök på Avigsidan piggar alltid upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 20:41
Ursprungligen av johan_tanying:

Undrar just om tyskarna lider av slarvigt språk på nätet "bara för att det är så snabbt och informellt". Tror inte det. Ordnung, bitte! (Att exempelvis sätta versal på rätt ställe torde sitta i ryggmärgen.)

Angående "hafver" ovan: hv, fv och f för v-ljudet togs bort i språkreformen 1906. En koll på nätet visar att vi bör tacka ecklesiastikminister Fridtjuv Berg för detta.

Med tanke på språk och språkreformer - var glad att 99.se inte är en norsk sida. Nynorsk vs bokmål.

När jag ändå håller på: Slögooglade lite i ämnet (se där, ett nytt verb) och stötte på detta inlägg på ett annat stort internetforum.

(http://www.flashback.info/showthread.php?t=144210&page=4)

Det fick åtminstone mig att skratta.

Fler lustigheter/rysligheter:
Den här listan äver feliga ord borde vara standard i Words stavningskontroll.
Ett besök på Avigsidan piggar alltid upp.

Inlägg som det här får mig att le! Jag älskar språkhistoria. Självklart kommer språket att ändras. Influeras från olika håll. Vad gäller att texta kan jag endast uttala mig om engelskan. När kommer det att bli legio att skriva 'u' i stället för som det är nu 'you'?

Förhoppningsvis aldrig.

  • Medlem
  • 2007-05-23 21:08

>>stfm. jag sa väl inget om mitt skrotande av versaler, utan pratade om två personer som lyckats göra något eget av det som du uppfattar som problematiskt. kul att du fick ihop det till en liten känga, jag bjuder på den...

Man kan diskutera språkkunskaper och varianter på skrivfel i all oändlighet men det som sär skiljer (hmm...) särskrivningar från allt annat är att det är så uppenbart fel. Vi pratar inte så. Varför inte bara skriva som man pratar?

Det är väl det man gör annars om man saknar språkkunskaper? Man skriver som man tror efter hur det låter. Så varför då skriva kött bullar om man säger köttbullar?

  • Medlem
  • 2007-05-23 22:49
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är väl det man gör annars om man saknar språkkunskaper? Man skriver som man tror efter hur det låter. Så varför då skriva kött bullar om man säger köttbullar?

Varförinteskrivaihopallt? Såhärpratarjagiallafall.

Fast jag håller med om att särskrivning är mystisk. Man borde faktiskt kunna hålla koll på det om man är i närheten av normalbegåvad. Ett tips för dem som har problem är att göra pauser mellan varje ord i huvudet. Då delar man nog inte upp köttbullar, och skriver inte fel. Vissa verkar ha lite svårt för längre ord, och delar därför upp ord som t ex Fertilitesdoktorsutbildningsexamina. Det är ju mer förståeligt.

  • Medlem
  • 2007-05-23 23:14
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är väl det man gör annars om man saknar språkkunskaper? Man skriver som man tror efter hur det låter. Så varför då skriva kött bullar om man säger köttbullar?

Jag har också funderat på det där. Men jag tror inte att det är så självklart som du säger.

För det första är det ju nästan alltid sammansatta ord som särskrivs, alltså ord som kan stå för sig själva utan att det ser konstigt ut. Vi ser ju "kyckling lever", men inte "stockholm are".

För det andra så kan det faktiskt låta som att ord sitter ihop när de inte gör det.
"Det var [inte en liten räkmacka utan det var] en stor räkmacka." I den meningen låter "en" och "stor" som ett sammansatt ord. Men så är det inte som skulle skriva. INte heller skriver man ihop "det" och "var".

Härdansar HerrGurka bådevals ochmazurka.
Kött, bullar med pärlsocker; inget mer finns i frysen.

Det är en mycket bra fråga, men tyvärr så kommer man nog aldrig att få något svar.

En annan sak som jag precis kom på att jag stör mig otroligt mycket på är folk som skriver "igentligen" istället för "egentligen". AAAAAAAAA! HITLER ÄTER MIN HJÄRNA! AAAAAA!

(ignorera de där sakerna på slutet, ville bara visa hur pass galen jag blev)

Det känns som att många ISTJ har skrivit inlägg i den här tråden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 23:40
Ursprungligen av ztaafen:

Det är en mycket bra fråga, men tyvärr så kommer man nog aldrig att få något svar.

En annan sak som jag precis kom på att jag stör mig otroligt mycket på är folk som skriver "igentligen" istället för "egentligen". AAAAAAAAA! HITLER ÄTER MIN HJÄRNA! AAAAAA!

(ignorera de där sakerna på slutet, ville bara visa hur pass galen jag blev)

Det heter "jenklien" eller "ijenklien".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-24 00:14
Ursprungligen av ztaafen:

Det är en mycket bra fråga, men tyvärr så kommer man nog aldrig att få något svar.

En annan sak som jag precis kom på att jag stör mig otroligt mycket på är folk som skriver "igentligen" istället för "egentligen". AAAAAAAAA! HITLER ÄTER MIN HJÄRNA! AAAAAA!

(ignorera de där sakerna på slutet, ville bara visa hur pass galen jag blev)

Ordet igentligen är inte så konstigt på ett Mac-forum som den här. Det är bara en form av iNaming, ser ni - iGentligen.

Det existerar väl inget problem där folk delar på "hela" ord?
Det är just att skapa sammansatta ord som är problemet. Med detta sagt ser jag inget i baronens resonemang som bärfrukt... äh... rackarns!

Vad folk än skriver i denna tråden kommer det inte att påverka svenska språkets fortsatta utveckling. Det ligger inte i våra händer att bevare ett genuint färdigutvecklat språk utan snarare att göra oss förstådda som så många redan påpekat. Det är roligt att läsa igenom denna tråden och se alla möjliga och omöjliga felaktigheter; såväl retoriskt som syntaktiskt och även nere på stavningsnivån. Detta då gällande folk som påpekar att vi borde vårda vårat språk.

Mitt skriftlige språk anpassas efter situationen; alltså hur jag mår just när jag skriver likaväl som i vilken kontext min skrift hamnar i. Ibland har jag ett mer avslappnat skriftspråk, men andra gånger är jag mer strikt. Det är inte val jag gör utan det blir så av ren automatik. Chattar jag med någon hinner jag inte sitta och korrekturläsa allt jag skriver, men skriver jag ett inlägg på ett forum kan jag iaf se till så att det ser begripligt ut och är lättförståeligt. Skulle jag enbart gå efter att skriva så korrekt som möjligt skulle lika många missförstå som om jag skrev bedrägligt felaktigt. En bra text fångar läsarens intresse samtidigt som den gör sig förstådd och håller läsaren tillräckligt intresserad för att läsa vidare.

När jag nu ändå brytt mig om att svara på den här tråden, som jag tänkt lämna ifred sen jag kollade den sist, kan jag likaväl peka på något annat som många verkar förbise vad gäller felaktigheter i de flesta svenskars språkbruk. Förkortningar ska enligt normalkorrekt skriftspråk ha särskiljda bokstäver och detta görs med punkter. Hur många följer denna regeln? Jag kan själv erkänna att jag inte beaktar denna regeln mer än när det gäller inlämningar i skolan. Jag läser till svensklärare och det vi lär oss där är att man ska kunna vara flexibel i sitt språk. Språk är inte heller begränsat till skrift och tal. Spårk kan även innefatta bilder, musik och andra kommunikationsmedel. Betyder då denna trådens titel att folk på 99:an inte vårdar sin musik?

Jag tänker inte korrekturläsa detta inlägget och är väl medveten om att det kan finnas stavfel lika väl som grammatiska misstag, men jag hoppas i alla fall att jag gjort mig förstådd. Åter till min första instans i inlägget. Vi som individer kan inte ändra på språket eller språkbruket, men vi kan se till oss själva och göra vad vi själva anser nödvändigt för vårat eget lingvistiska välbefinnande. Det är den stora massan som styr hus språket utvecklas och har så alltid varit. Svenska Akademien har egentligen inte till uppgift att tillrättavisa oss. Deras uppgift är att påvisa vad som är normalkorrekt just nu.

En text är inte bättre än den gör sig i ett specifikt sammanhang, för en specifik publik och med ett specifikt ändamål. Jag språkar, vad gör ni?

  • Medlem
  • 2007-05-23 23:47

enskilda individer kan faktiskt påverka språkbruket. Eller i alla fall påskynda utvecklingen. Jag tror att Grynet hjälpte "typ sjuuukt bra" att vinna terräng. Och visst minns vi Jan O Carlssons "pudel".

Ursprungligen av Baron:

enskilda individer kan faktiskt påverka språkbruket. Eller i alla fall påskynda utvecklingen. Jag tror att Grynet hjälpte "typ sjuuukt bra" att vinna terräng. Och visst minns vi Jan O Carlssons "pudel".

Jag minns inte Jan O Carlssons "pudel", men Grynet är inte en individ. Grynet är en karraktär; för jag hoppas verkligen inte att hon som spelar Grynet är sådan i sitt egna liv. Jag kan gå med att auktoriteter kan påskynda utveckligen så väl positivt som negativt. I dagens samhälle är TV-figurer nämligen auktoriteter. Jag tror iaf att vi är överens när vi säger att den stora massan måste snappa upp något för att det ska utvecklas vidare. Om Grynets "typ sjuuukt bra" verkligen anammats borde det finnas runt omkring oss i detta nu. Så som jag ser det så var Grynet en språklig karrikatyr. Hon var alltså en överdriven version som pekade på åt vilket håll språket var på väg. Gjorde det så att språket verkligen driftade iväg åt det hållet eller att folk stannade till och tänkte efter? Jag är förmodligen fel person att bedömma detta, men jag ser Grynet som en obetydlig person i det stora hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 23:56

Jag har en gång blivit rättad (eller kanske "korrugerad") när jag råkade säga "chèvre" i en ostbutik. "Du menar kanske chevré?", sa tjejen bakom ostdisken... Jösses. Kul att folk verkligen vet vad de pratar om.

Naturligtvis kan enskilda personer påverka språkutvecklingen. Det handlar bara om god utbildning.

Precis som Skilling påpekar är det inte dagens ungdom det är fel på. Snarare är det så att det är vuxna som inte är villiga att uppdatera sina kunskaper utan vill vara nöjda med det de vet och kan. Det som är främmande är skrämmande. "Dagens ungdom"-uttrycket fanns redan vid antikens Grekland då man, likt alla tider, sade att "Dagens ungdom respekterar inte dom äldre" etc. Jag blir mörkrädd ibland när jag ser vad folk säger och menar utan att ha belägg. Jag blir så mörkrädd att jag kryper ner under täcket och lägger mig för att sova nu.

Jag talar hellre om för en kompis jag möter på stan att han har en snorkråka i näsan än tvärtom. På samma sätt talar jag om för kunden att din logo påminner om en snorkråka en kompis hade på stan en gång, men visst är det svårare att påpeka sånt här på ett forum... man ser ju inte snorkråkorna!

Skämt åsido... jag förstår hur du menar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-24 01:03
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag talar hellre om för en kompis jag möter på stan att han har en snorkråka i näsan än tvärtom. På samma sätt talar jag om för kunden att din logo påminner om en snorkråka en kompis hade på stan en gång, men visst är det svårare att påpeka sånt här på ett forum... man ser ju inte snorkråkorna!

Skämt åsido... jag förstår hur du menar.

Bara för att förtydliga tycker jag inte att snorkråkan och dina kunder är att jämföra med att påpeka hur andra skriver på ett forum. Det senare är snarare jämförbart med att man som klädhandlare talade om för alla man ser på sin fritid som klär sig mindre överlagt(!) att de har fula kläder.

  • Medlem
  • 2007-05-24 00:49

Många nämner IM och sämre undervisningsformer i språk som skäl till att gängse språkbruk degenererats. Måhända kan även andra aspekter spela in i sammanhanget. Om man pratar med dagens lärare, får man lätt intrycket att mycket av deras undervisningstid går åt till att få eleverna att hålla klaffen och inte slå ihjäl varandra.

Kanske skall vi då till och med vara tacksamma för att våra unga medborgare lyckats skaffa sig så pass mycket språkkunskap som de ändå har?!

Angående "språkpoliseriet" (Intressant ord inte sant.) får jag tillföra att många här som idogt rättat andras språkfel, själva besitter förmågan att behäfta sina meningar med felaktigheter.

Hade det bara varit särskrivning som var dilemmat här så hade det väl kunnat vara sin sak. Dock spänner det även över företeelser som tempusfel, felaktig ordföljd, böjningsfel och felaktigt bruk av prepositioner. Jag håller med dem som tycker att detta skapar disharmoni i språkrytmen samt gör texten svårare att läsa.

Alla kan självfallet inte vara bäst på allt, men varför nöja sig med dålig svenska bara för att det kan anses facistiskt att påpeka felaktigheter? Om jag blir hembjuden på middag hos en kock, och det han serverar hemma smakar urk, tycker jag inte det är ok eller vad jag kan förvänta mig, bara för att yrkesmannen i fråga inte är i tjänst.

Språk är en levande företeelse som ständigt utvecklas, däremot behöver man inte degenerera språket. Att inte orka vårda sitt språk är ignorans. Ignorans brukar vara tecken på okunnighet.

Som någon nämnde tidigare i tråden; med ett välutvecklat språk kan man i princip komma hur långt som helst idag. Språket är en del av din identitet. Vill man vara slarvig med sitt språk, får man vara beredd på att uppfattas som en slarver. Valet är ditt, eller mitt. Detta är inte någon ny företeelse. Att vara skicklig i tal och skrift har värderats högt sedan urminnes tider och är alltså inte någonting nytt.

Det kanske är värt en tanke...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-24 01:05
Ursprungligen av Korsriddaren:

Många nämner IM och sämre undervisningsformer i språk som skäl till att gängse språkbruk degenererats. Måhända kan även andra aspekter spela in i sammanhanget. Om man pratar med dagens lärare, får man lätt intrycket att mycket av deras undervisningstid går åt till att få eleverna att hålla klaffen och inte slå ihjäl varandra.

Kanske skall vi då till och med vara tacksamma för att våra unga medborgare lyckats skaffa sig så pass mycket språkkunskap som de ändå har?!

Angående "språkpoliseriet" (Intressant ord inte sant.) får jag tillföra att många här som idogt rättat andras språkfel, själva besitter förmågan att behäfta sina meningar med felaktigheter.

Hade det bara varit särskrivning som var dilemmat här så hade det väl kunnat vara sin sak. Dock spänner det även över företeelser som tempusfel, felaktig ordföljd, böjningsfel och felaktigt bruk av prepositioner. Jag håller med dem som tycker att detta skapar disharmoni i språkrytmen samt gör texten svårare att läsa.

Alla kan självfallet inte vara bäst på allt, men varför nöja sig med dålig svenska bara för att det kan anses facistiskt att påpeka felaktigheter? Om jag blir hembjuden på middag hos en kock, och det han serverar hemma smakar urk, tycker jag inte det är ok eller vad jag kan förvänta mig, bara för att yrkesmannen i fråga inte är i tjänst.

Språk är en levande företeelse som ständigt utvecklas, däremot behöver man inte degenerera språket. Att inte orka vårda sitt språk är ignorans. Ignorans brukar vara tecken på okunnighet.

Som någon nämnde tidigare i tråden; med ett välutvecklat språk kan man i princip komma hur långt som helst idag. Språket är en del av din identitet. Vill man vara slarvig med sitt språk, får man vara beredd på att uppfattas som en slarver. Valet är ditt, eller mitt. Detta är inte någon ny företeelse. Att vara skicklig i tal och skrift har värderats högt sedan urminnes tider och är alltså inte någonting nytt.

Det kanske är värt en tanke...

Det inlägget tarvar ett rejält svar och det ska jag nog knåpa ihop vad det lider. Inte just nu dock, jag borde ha sovit för länge sen.

stfm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-01 23:55
Ursprungligen av Korsriddaren:

Många nämner IM och sämre undervisningsformer i språk som skäl till att gängse språkbruk degenererats. Måhända kan även andra aspekter spela in i sammanhanget. ...//...Hade det bara varit särskrivning som var dilemmat här så hade det väl kunnat vara sin sak. Dock spänner det även över företeelser som tempusfel, felaktig ordföljd, böjningsfel och felaktigt bruk av prepositioner. Jag håller med dem som tycker att detta skapar disharmoni i språkrytmen samt gör texten svårare att läsa....//...Språk är en levande företeelse som ständigt utvecklas, däremot behöver man inte degenerera språket. Att inte orka vårda sitt språk är ignorans. Ignorans brukar vara tecken på okunnighet.

Ber om ursäkt, riddaren. Läste detta alldeles för sent på natten och det kändes som en text i typiskt universitetslitteratur just då, jag borde helt enkelt gått och lagt mig i stället för att sitta och blinka med ögonen och försöka greppa ett just vid den tidpunkten alldeles för avancerat inlägg.

  • Medlem
  • 2007-05-24 01:01

Jag tycker att vi kunde införa ett språktest på 99. Man får lyssna på en mp3, som man sedan ska transkribera, och även analysera i prosaform. Det skulle effektivt lösa problemen med för många anonyma användare också. Kvar blir en stolt kärna av inkontinenta och/eller hårlösa stofiler, med ett språk som skär som ett rakblad i en mörk gränd. Sedan kunde de (jag vågar inte skriva "vi" i händelse att jag inte skulle klara testet) sitta här med trådar som ...

• Matning av duvor. Popcorn eller bröd?
• Halkskydd i duschen eller ett seniorbadkar?
• Upplösningen på skärmarna är för hög! 320x200 räcker gott och väl på 20".
• Skärmglasögon eller längre tangentbordssladd?
• Dagens ungdom (tur att de inte är här).
• www är en fluga, BBS gäller fortfarande.
• Jag kommer inte in i kartongen, och hemtjänst kommer inte förrän på måndag.
• Min fru klagar på att jag tar en pipa i sängen. Behöver argument!
• Omröstning: Vilken är din favorit-Proust?
• Donkey Kong-rekord!

99.se(nior)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 01:09

Jag tycker DN ska börja vårda språket, jag. DN hade rätt bra kvalitet på sina prylar förut men jag tycker ribban har sänkts, rejält. Kanske en effekt av deras önskan om att vara rätt snabba med nyheter på nätet. Vad sägs om denna rubrik?
Större risk att föda barn efter 40

  • Medlem
  • 2007-05-24 01:17

Usch, stackars alla 40+:are

Ursprungligen av PF:

Jag tycker DN ska börja vårda språket, jag. DN hade rätt bra kvalitet på sina prylar förut men jag tycker ribban har sänkts, rejält. Kanske en effekt av deras önskan om att vara rätt snabba med nyheter på nätet. Vad sägs om denna rubrik?
Större risk att föda barn efter 40

Bevaka tråden