Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

All Notes Off på Juno-2 = ARGH

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan man stänga av;
Cntlr: 123 - All notes off (0)
från Junon måntro? Jag kan då inte hitta alternativet nånstans. Mäkta störigt är det, då det hugger av Release på många softisar osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-23 21:20

Låter märkligt tycker jag. Skickar den verkligen All Notes Off när man släpper tangenterna? Jag tror den skickar Note Off bara, helt enkelt. Problemet du beskriver har säkert någon annan förklaring, gissar jag. Juno 2 har en väldigt enkel midiuppsättning och det man kan slå av / på ligger under midiknappen bara.

Jag är helt säker.
Om du googlar lite kan du hitta info om detta om du inte tror mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-23 21:34

Det är lugnt! Men all notes off klipper oavsett inte releasen på ljud, eller ska inte göra det iaf, så det spelar egentligen ingen roll. Om mjukvarusyntens release klipps på ett långsamt utklingande ljud så är mjukvarusyntens midispec (eller programmet den körs i) inte riktigt on par med gamla hårdvarusyntars midispecifikation. Testa att ljuda Junotvåan själv får du se, den klipper inte av ljuden, välj t ex något av fabriksklockljuden som exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 21:44

pf tillbax .. yey:p

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 21:48

Wow !

PF !!

WT

Om det nu är lugnt, varför verkar du inte veta vad jag pratar om?
Jag förtydligar mig lite mer för din skull.

Junons egna ljud klipps inte av med All note off, så med dennes ljud äre inga problem.
Det är enbart när jag kör de flesta softsyntharna (mao, använder Juno2'an som midi klaviatur) som ljuden klipps av direkt vid släpp av tangenten, alltså, ingen release över huvud taget.
Innan löste jag detta genom att spärra CC123 i min host, men det vore så mycket smidigare att kunna fixa detta direkt på själva synthen, istället för o behöva köra alla synthar genom en "spärr".

Så, finns det någon som faktskt vet och vill hjälpa till?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 23:36

Du kan inte stänga av CC123 på en Juno-2.

Så....problemet löst.

Eller...Du måste filtrera bort det. Problemet ligger i hur softsyntharna hanterar All Notes Off. De ska inte klippa av releasen på ljuden utan bara släppa alla tangenter som eventuellt ligger kvar.

WT

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 23:45

Ett annat alternativ är ju att du skriver ny mjukvara till Junon.

WT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 01:36

Tjena govänner! Kul att se er igen.

Som sagt, softsyntarna & din programvara är inte on par med (sa jag) / hanterar inte all notes off på rätt sätt (sa WT)... så jo, vi förstod dig mycket väl. Vad är det för program & mjukvarusynt du använder?

Har du testat med ett annat klaver? Blir det samma sak där?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 09:56

Förmodligen inte eftersom Alpha Juno-2 skickar ut CC123 när man slutar spela.

WT

PF: Det är Juno2:an som hanterar CC123 fel. Den ser det som en vanlig NoteOff då resten av världen ser det som All Notes Off.

Steffensen: Har inte Scope ett midifilter? Du kanske kan använda dess modular3 till sådant annars? Om inte så kanske du kan använda midiox eller liknande app för sådant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 12:20

Oavsett note off eller all notes off så ska inte releasen på ljud klippas. Tror jag har pysslat en del med midi för att veta det, men jag är inte säker. Kanske bara är en dröm att jag började med Atari och sedan ägde nästan varenda synt som byggts under åren...

Ska förresten tillägga att det förvisso var exakt så man alltid ville att midi skulle funka, som en gate, att den klippte alla ljud tvärt av med ett note off. Oj oj oj vad det hade underlättat i programmeringen. I stället fick man göra workarounds, som att skicka ett program change till en kopia av ljudet som ska klippas där man har tagit bort all release, för att kunna göra ett torrt break.

Men jag tror knappast att midispecifikationen har ändrats så tillvida att release numera klipps av all notes off-meddelandet. Midi fungerar inte så, och release på ljud är ju i vissa syntar till och med rena sysex-budskapet så det låter inte rimligt. Det låter som om den som gjort Steffensens mjukvarusynt har tagit midispecen i egna händer och gjort en egen variant av hur midi funkar, och det är ju rätt egendomligt & anmärkningsvärt egentligen. Även om man på sätt och vis har förbättrat midi då.

Senast redigerat 2007-05-24 12:35
Ursprungligen av PF:

Oavsett note off eller all notes off så ska inte releasen på ljud klippas. Tror jag har pysslat en del med midi för att veta det...

Vad får dig att tro att jag inte har minst lika mycket erfarenhet och kunskap?
Lustigt att du utgår från det.

De flesta softisar reagerar likadant, provat med nästan alla skulle jag vilja påstå.
Svårt att tänka mig att saker som NI's prylar, med flera, skulle vara felprogrammerade?
Detta sker dessutom i alla Host's.

Först skickar junon ut ett vanligt note off, o sen CC123 all note off dessutom som grädde på moset.
Det är bra många fler än mig som har/haft samma exakta problem dock, så det tjänar inget till att påstå något i stil med att det enbart skulle fungera så för mig (som att jag personligen klantar mig på något sätt, vilket iofs är the 99'a style).

Jag har kör med SCOPE's midi filter i flera år för o lösa detta, men kör just nu inte med SCOPE, så problemet gör sig mer påkommet nu igen. Det går o filtrera det med MidiMunger bla., men orka.

Senast redigerat 2007-05-24 17:29

Ahaa.. tror jag läst lite fel då (har inte tid att läsa så noga). Men skickar den alltså Note Off som den ska och mjukisen reagerar rätt där? Och All Notes Off så fort man släppt alla tangenter och det sista klipper ljudet ur mjukisen totalt? Isåfall så låter det som felprogrammerade pluggar precis som PF sa

Ursprungligen av Volantiz:

Ahaa.. tror jag läst lite fel då (har inte tid att läsa så noga). Men skickar den alltså Note Off som den ska och mjukisen reagerar rätt där? Och All Notes Off så fort man släppt alla tangenter och det sista klipper ljudet ur mjukisen totalt?

Ja.

Ursprungligen av Volantiz:

såfall så låter det som felprogrammerade pluggar precis som PF sa

Nej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 12:50

För att ytterligare sväva ut så: det optimala sättet att programmera ljud är egentligen att de inte har någon release alls, utan bara en fin decay-kurva till virvelljudet t ex. Det vill säga, ljuden slutar helt tvärt när man släpper tangenten. Då kan man göra väldigt lekfull programmering a' la breaket i Pet Shop Boys' Domino Dancing, där ljuden plötsligt är helt avhuggna. Om alla ljud man jobbar med i låten är konstruerade så, så har man en väldig massa möjligheter att skapa variation och dynamik. Trummor, basen, hihats, allt. Men det orkar man ju aldrig pyssla med... Sedan skulle det ju appliceras på reverb och delays också, så att deras decay kunde styras med note on & note off, reverben gate'as rakt av om de klipps i förtid. Vilken kontroll man skulle ha! Faktum är att jag vid närmare eftertanke minns en kille som jobbade så med alla sina ljud och det var Pelle Andersson aka Trancearctica.

Det låter ju onekligen som om det är något på tok med din Juno 2. Här kommer ytterligare en uppenbar floskel, men ta inte illa upp:

Händer samma sak om du kopplar den till en annan hårdvarusynth?
Händer samma sak med alla mjukvarusynthar eller bara vissa?

Om du spelar in lite midi i tex Cubase så kan du gå in i event-editorn (eller vad den nu heter i dessa dagar) och kolla exakt vilka MIDI CC som tagits emot. Det kanske är något annat än 123:an som tar kål på releasen? T.ex. CC7, eller någon CC som din softis uppfattar som Release Off eller kanske rentav så att softisarna tror att CC 123 är någon annan controller.

T.ex. NI's synthar har ju fiffig MIDI Learn, vilket är toppen, men det ändrar såklart på CC-konfigurationen.

Fast det där har du väl förmodligen redan tänkt på. Nå, några strån till stacken i alla fall.

Ursprungligen av sawtooth:

Det låter ju onekligen som om det är något på tok med din Juno 2. Här kommer ytterligare en uppenbar floskel, men ta inte illa upp:

Händer samma sak om du kopplar den till en annan hårdvarusynth?
Händer samma sak med alla mjukvarusynthar eller bara vissa?

Klart jag inte tar illa upp när man är ödmjuk.
Kopplad till andra HW-Synthar, så funkar det som det ska.
Det händer inte med alla softisar, inte Oddity, PPG etc. men med NI's synthar, ASynth, med flera.

Ursprungligen av sawtooth:

Om du spelar in lite midi i tex Cubase så kan du gå in i event-editorn (eller vad den nu heter i dessa dagar) och kolla exakt vilka MIDI CC som tagits emot. Det kanske är något annat än 123:an som tar kål på releasen? T.ex. CC7, eller någon CC som din softis uppfattar som Release Off eller kanske rentav så att softisarna tror att CC 123 är någon annan controller.

T.ex. NI's synthar har ju fiffig MIDI Learn, vilket är toppen, men det ändrar såklart på CC-konfigurationen.

Fast det där har du väl förmodligen redan tänkt på. Nå, några strån till stacken i alla fall.

Jo faktiskt, så kolla jag detta innan jag postade här. Enbart CC123 som skickas ut.
Så du tror att det är fel på min (o många andras) juno-2?

En idé: klicka in ett spår med musen och skicka CC 123 till dina NI-synthar enligt samma mönster som de spår där det blir knas med Junon. Alltså, kopiera spåret manuellt, utan att blanda in Junon.

Då kan du i alla fall klura ut om det är Junons CC 123 som är roten till det onda eller om det är CC 123 i allmänhet.

Ursprungligen av sawtooth:

En idé: klicka in ett spår med musen och skicka CC 123 till dina NI-synthar enligt samma mönster som de spår där det blir knas med Junon. Alltså, kopiera spåret manuellt, utan att blanda in Junon.

Då kan du i alla fall klura ut om det är Junons CC 123 som är roten till det onda eller om det är CC 123 i allmänhet.

Ok, kollade upp det där för din skull.
Det är CC123 i allmänhet, as it seems.

Bra idé, dock kör jag Live och däri kan man tydligen inte gå över CC119.
Men äsh, jag får väl stå ut helt enkelt. Ingen biggie egntl. Det man spelar in, spelas ändå upp utan CC123, och då kan man justera release efteråt hur man önskar.

Ursprungligen av steffensen:

Bra idé, dock kör jag Live och däri kan man tydligen inte gå över CC119.
Men äsh, jag får väl stå ut helt enkelt. Ingen biggie egntl. Det man spelar in, spelas ändå upp utan CC123, och då kan man justera release efteråt hur man önskar.

Men sådär kan du ju inte göra!? Jag är ju jättenyfiken nu. Klart du måste gå till botten med det här mysteriet!

Närå. Men det hade faktiskt varit lite intressant att få reda på vad som egentligen pågår.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 19:36

steffensen: Vill du så kan du filtrera bort "all notes off" med hjälp av en programmerbar midi-grunka, t.ex. något från Midi Solutions, som du kopplar mellan utgången på Junon och ingången på ditt ljudkort/midi-interface - om du vill fixa problemet utanför datorn alltså.

encore: pja.. det är något jag ska ha i åtanke iaf. tack för tipset

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 23:16

Har våra tyska vänner alltså uppdaterat midispecifikationen i smyg!

Jag vart tvungen att dubbelkolla med en midispec:

Citat:

• All Notes Off - This is a kind of “panic button”—a MIDI message which tells
the receiving instrument to stop playing any notes which are currently sounding. Stuck
notes can occur if a Note On message is not followed eventually by an equivalent
Note Off (or Note On with Velocity of 0) message; for this reason, some sequencers
transmit an All Notes Off message whenever playback is stopped.

Så det är snarare kommandots namn som väldigt lätt kan misstolkas. Inte konstigt att det då fungerar olika på olika mottagare. Filtrera bort det kommandot verkar fortfarande vara lösningen.

Hmm, skall se om jag hinner testa detta nu under helgen om min Juno2 beter sig likadant o jämföra med KC.. midi in kör jag via Midisport.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-25 11:34

Det går hand i hand med hur en syntpatch är programmerad egentligen. All notes off ska helt enkelt "lyfta bort alla händer från alla klaviatur". Är det då ett klockljud med lång release så klingar releasen naturligtvis ut. Mjukvarusyntarna enligt Steffensens beskrivning tycks inte bete sig korrekt, för där påverkas alltså själva patchen och värdet för parametern release (eller dess motsvarighet i en mer komplex envelope) blir plötsligt 0, i just det tillfället. Jag tycker iaf det är en tankenöt att klura kring, varför vissa mjukvarusyntar beter sig så apart.

Bevaka tråden