Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonicstate IPTV: Top twenty synths

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-23 12:25
Ursprungligen av theVOID:

Intressant att höra Bob prata om kopplingen själ och elektronik, men i övrigt, bläää
En snubbe som sitter och spela på några triangel vågformer eh.......
Lite typisk moog bas, lite vackra leads, kansk lite The Robot bas kunde de ju ha bjudit på...

Jo, har aldrig heller fattat folk som säger - "lyssna här! tre feta triangelvågor unisont! fatta! tre!" ...
Men lite intressantare ljud kranade ju han senare, men använde nästan inte alls squ-wave på nåt ljud...

Bob snack om själ och elektronik var taget ur Hans Fjellestads dokumentärfilm om Bob Moog. Rekommenderas varmt!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-23 11:57

mooget .. jag var helt inne på MC303 .. men men ..

spelade lite på voyager på jam för ett par veckor sen, maken på kvalité får man leta efter, kändes sjukt gediget och klaviaturen var en dröm. MEK-en kändes som en leksak i jämförelse ..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-23 12:26

Jupp, rekommenderar också Fjellestads dokumentär. Den ligger hemma hos mig också någonstans.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-23 12:36

är det bara jag som skyr minimoogen ?

har testat ett orginal några gånger och alltid blivit lika besviken.

Oj, vilken överraskning! Även om jag hellre sett en mer oväntad förstaplacering så är jag inte besviken direkt. En bra synth förtjänar bra placering.

Ursprungligen av leere:

är det bara jag som skyr minimoogen ?

har testat ett orginal några gånger och alltid blivit lika besviken.

Jag tycker att den är grym. En utav världens bästa lead och bassynthar någonsin.

Men den är inte allt det där som många vill höja upp den till tycker jag. Jag har t.ex. aldrig fastnat för 3-stegs enveloperna eller grejen med 3 VCO. Den är begränsad modulationsmässigt och fjantigt dyr på second hand marknaden.

Ljudet man får ur den är däremot helt underbart. Men till skillnad mot vad många menar tycker jag inte att det ljudet är något unikt för just Minimoogen. Det är något som återfinns hos andra av Moogs instrument.
Därför var Moog LP ett mer självklart val för min del än en MM när jag skulle skaffa mig en Moog.
Kort sagt. Jag tokgillar Moog men känner att just Minimoogen är mer kult än en helt unik och oersättlig synth.

Senast redigerat 2007-05-23 16:11
Ursprungligen av leere:

är det bara jag som skyr minimoogen ?

har testat ett orginal några gånger och alltid blivit lika besviken.

Samma här... eller nå, men jag känner att den säkert var bra och intressant för trettio år sedan, men att det har hänt eb del sedan dess...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 10:44
Ursprungligen av leere:

är det bara jag som skyr minimoogen ?

har testat ett orginal några gånger och alltid blivit lika besviken.

Presic så kände jag när jag testade en TB303... jag blev jätte besviken.

Mvh
Demokid

Lite trist topp-3, tycker jag.

Odyssey och Prophet-5 i all ära, men jag skulle personligen räkna DX7 högre, med tanke på hur mycket den betytt både musikaliskt och som introduktion för ny teknik. Sen är det lite märkligt att ingen sampler (Fairlight, Emulator, Akai Sx000) kvalade in när de har med 4 romplers på listan, men de räknade kanske inte samplers som syntar?

Skulle jag göra en liknande lista skulle jag lätt ha med MC303. Inte för att det är någon särskilt bra synt, men för att den var startpunkten för en lång rad groove/techno/dj/performance-orienterade syntar och moduler, lite som hur Nord Lead var startpunkten på VA-vågen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-23 12:43
Ursprungligen av false messiah:

Lite trist topp-3, tycker jag.

Skulle jag göra en liknande lista skulle jag lätt ha med MC303. Inte för att det är någon särskilt bra synt, men för att den var startpunkten för en lång rad groove/techno/dj/performance-orienterade syntar och moduler, lite som hur Nord Lead var startpunkten på VA-vågen.

Håller med, men antar att MC-303 och relaterade groove-jobbare kommer att kvala in på Weirdest Gear-listan - du har väl röstat?
http://www.sonicstate.com/top20/weird.cfm

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-23 12:51

fm: funderade också på det där med akai och samplers i övrigt.

samplern gjorde väl en mindre revolution när den kom i och med att man
inte behövde ha just "den där synten/trummaskinen" för att fixa ljudet ?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-25 07:48

airwolf: det går inte att neka till att moog är kult.
tror det är mer kult än unik.

skulle nog föredra en prodigy eller rouge om vi pratar moog...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-25 07:57

Angående ny vs gammal moog:
http://www.youtube.com/watch?v=Ufv29kL05Fg

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-25 21:21

Har bara hört en mini på riktigt en gång, verkligen ett bett i ljudet jag alldrig hört från nått annat, ruggigt fett och distinkt!!

Ursprungligen av kroffe:

Angående ny vs gammal moog:
http://www.youtube.com/watch?v=Ufv29kL05Fg

Finns det inga bra ljud att härma?? verkligen skräckexempel...

Citat:

Angående ny vs gammal moog:
http://www.youtube.com/watch?v=Ufv29kL05Fg

Citat:

Det stora problemet med Minimoogen är att alla börjar spela progrockleads när de lägger vantarna på en.

Klicka vidare till "The Keyboard Wizard" (:"> )demar LP... 'Nuff said.

Det är nåt fundamentalt fel med hela begreppet "synthlead" i mitt tycke. Minimoog-basar sparkar dock rumpa...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 22:19
Ursprungligen av PeterH:

Minimoog-basar sparkar dock rumpa...

För att inte tala om Virveltrummor !

WT

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-25 10:08

eh... det där var slående likt.

fördelen med LP är väl att den har autokalibrering.
fördelen med rouge. den är liten och kostar mindre

Ursprungligen av leere:

fördelen med LP är väl att den har autokalibrering.

+ patchminnen, MIDI...

Om man lyckas hitta ett riktigt välljudande exemplar så låter den hur jäkla underbart som helst! HIFI! Det är t om så att jag inte direkt anser att den är så fruktansvärt dyr egentligen. Är man ute efter riktig kvalitet så får man pröjsa för sig. Enligt mig så är den en värdig etta!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-25 11:18

Håller med Volantiz - minimoogen är bra bygge rätt igenom och med tanke på att dess influens på synthesizers än idag så är det helt klart en värdig vinnare.
Om man ska klaga på något i minimoogen är det väl att Bobban inte byggde in temperatur-stabilserade oscillatorer i den direkt.

Det stora problemet med Minimoogen är att alla börjar spela progrockleads när de lägger vantarna på en.

Visst låter den bra och det är onekligen en klassisk synt, men ibland känns det som hajpen överträffar verkligheten. Moogar har ett eget sound, men det är inte så att de nödvändigtvis låter bättre än alla andra syntar som någonsin producerats, som är intrycket man får när den alltid placeras som den självklara nummer-1-synten på listor som den här.

Själv skulle jag hävda att i princip vilken digitalsynt som helst är mer användbar om man spelar med andra musiker och inte är inspirerad av ELP. Men det är kanske häderi.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-25 13:51
Ursprungligen av false messiah:

Det stora problemet med Minimoogen är att alla börjar spela progrockleads när de lägger vantarna på en.
---
Själv skulle jag hävda att i princip vilken digitalsynt som helst är mer användbar om man spelar med andra musiker och inte är inspirerad av ELP. Men det är kanske häderi.

Nja, lite häderi kanske...men det dör ju ingen av.
Det är bara det att den är "THE orginal leadsynth" och då går det ju inte bara att låta bli att spela krämiga proggrocksolon med den... Det är ju klart att man kan stämma oscillatorerna i ackord och spela på det, men då låter det ju inte karaktäristiskt moog längre utan snarare juno-2

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-25 22:25

Det är ngt märkligt med den helt klart. Har ägt och skrivit musik med ett mycket stort antal instrument. Naloga, digitala synthar, gitarrer etc. Min minimoog kommer jag aldrig att sälja,
Den kan helt enkelt aldrig låta fel, någon slags organisk känsla som jag inte hört i andra moogar. Känns mer som ett organiskt och naturligt instrument ,som mina gitarrer, än mina andra synthar (och andra instrument jag ägt) gör.
Varför? Ingen aning, men så är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-25 22:31

BTW ett trevligt användingsomtåde för de där trianglarna är att koppla på alla tre i höga resgister och sen brusmodulera dem lite, blir ett krämigt underbart läckert brusmodulation ljud!
Lite glide på det sen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-18 23:52

Sonicstate har klippt ihop lite bonusklipp som inte rymdes i den riktiga listan:
http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=4904

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-18 23:57

nice

Vad är det för show som Goldfrapp-snubben pratar om efter ca 3 min i ARP Odyssey-avsnittet? Jag kan inte urskilja namnet. Grymt skön funky theme song!

Bevaka tråden