Efter att ha varit bortrest över helgen så kom jag hem igen och slet ut den gamla Expressdosan som varit ipluggad, väntade i 20 minuter med allt urkopplat och pluggade in Extrememanicken. När jag hookade upp till nätverket så möttes jag av BBB:s 'välkommenattaktiveradinnätverkstjänstmeddelande'. Vid närmare inspektion visade det sig att BBB inte fullgjort bytet från fast till dynamiskt IP, men det spelade ingen roll eftersom det nu funkade att mata in de fasta IP-värdena.
De första surfminuterna var litet skakiga och jag hamnade några gånger på sidan "välkommen att aktivera ditt bredband", vilket jag tyckte var extremt märkligt. Efter en halvtimme så märkte jag inte av några störningar.
Summa summarum: det verkar onekligen som om man gör gott i att slita ur alla grejer (inklusive modem) i minst tre timmar innan man ställer in nya routrar. Jobbigt, speciellt som man inte kan använda telefonen om man nu kör med IP-telefoni.
Ska ikväll se om jag kan fixa min gamla Airport Express att agera slav till Extreme:n och skjuta ut ljud hemmavid. Plus att det ska bli spännande att se om det funkar smärtfritt att haka på en hårddisk i Extremelådan.