- Cypher
- Medlem ●
- Stockholm
Ja, och det hade varit fantastiskt om den funkade som webbläsaren i iPhone. Alltså att man ser en komprimerad bild som man zoomar in på med "pinch"-greppet.
Det var precis så som jag tänkte mig att det borde fungera . Samt ARD3 stöder 128-bitars AES kryptering vid kommunikation, vilket inte är fel det heller.
Ja, vad säger ni?
Alla konkurrenters smartphones, utan undantag, ger användaren möjlighet att utöka funktionaliteten i sin telefon via tredjepartsprogram. Apples iPhone har inte den möjligheten. Varför?
Hur ska den kunna konkurrera i den prisnivån utan användaren själv skall kunna utöka funktionaliteten?
Det är engentligen ingen smartphone justs därför, utan snarare en musikmobil.
För att inte tala om att Steve Jobs skröt om att den kör OS X. Vem i sin vildaste fantasi skulle se någon som helst anledning att över huvud taget nämna OS X om det inte går att installera egen mjukvara?
Vad Jobs säger på sina presentationer skall man inte alltid ta på så mycket allvar. Han kan säga en sak tvärsäkert ett år på en keynote och förlöjliga något (som tex video på mp3-spelare), för att nästa år lansera och hylla exakt samma koncept som han avärdat keynoten innan. Dvs mer hype, snack och varmluft (vilket han är grymt bra på) än egentligt trovärdigt innehåll.
Du får samma grundfunktioner ur en mycket mindre HTC och då kan du utöka den med tredjepartsprogram om du behöver något mer. Dessutom kan du göra det nu, utan att behöva vänta till hösten för att köpa den.
Jag väntar personligen på 3G-versionen av Samsungs Smartphone i320.
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096747
Kommer i vår under namnet i600.
http://www.samsung.com/PressCenter/PressRelease/PressRelease.asp?seq=20061204_0000304770
Synd på en produkt som såg ut att kunna bli en stor hit men, om Apple begränsar den som uppgfterna idag gör gällande så ser jag inte någon marknad för den. Företagsanvändare kan inte öppna sina word & excelfiler, privatpersoner kan inte installera sina spel eller några andra program. Till vem är telefonen riktad egentligen?
De som vill ha en iPod och telefon i ett, dvs en bättre musikmobil än vad SE och Nokia erbjuder (de är inte speciellt bra jämfört med iPod, saknar både gapless och lossless, och har inte 8GB inbyggt).
Men själv så håller jag med dig. Personligen så vill jag ha 3G, riktigt (fysiskt) QWERTY och flexibilitet som handdatorer att bygga ut och anpassa fritt med nya program.
Jag tror att Apple kommer att använda sig kunskapen och mjukvaran de fick när de köpte upp SchemaSoft. De höll på med filkonverteringsmjukvara, bla för telefoner och handdatorer.
Nu stöds både Excel, Word och PDF-dokument direkt i iPhone. Ibland älskar jag att ha rätt.
Tillägg: Detta är ju självklart inte samma sak som att ha fullt stöd för tredjepartsmjukvara. Men nog borde funktionen att kunna titta på PDF, Word, Excel-dokument och de andra inbyggda funktionerna göra att man klarar sig en bra bit?
Som sagt, jag tror att Apple kommer att sköta om programbiten så majoriteten blir nöjda.
Saxat från Apples conferance call:
"Plan to continue to develop new software features and entirely new applications and incorporate them into the iPhone. We want to provide many of these new features and applications at no additional charge to users."
Som sagt, jag tror att Apple kommer att sköta om programbiten så majoriteten blir nöjda.
Saxat från Apples conferance call:
"Plan to continue to develop new software features and entirely new applications and incorporate them into the iPhone. We want to provide many of these new features and applications at no additional charge to users."
Kanske dags för Jobs att (med samma "argument") införa begränsningar i nya OS X (kanske därför att det är så försenat?) så att bara Apple "kommer att sköta om programbiten så majoriteten blir nöjda".
Kanske dags för Jobs att (med samma "argument") införa begränsningar i nya OS X (kanske därför att det är så försenat?) så att bara Apple "kommer att sköta om programbiten så majoriteten blir nöjda".
Vad är det för sätt att resonera. Göra jämförelser mellan två olika maskiner baserat på någon som inte kommer att hända. Tjafs!
Vad är felet med tredjeparts programvara? Nästan varenda telefon på marknaden kan köra java i dagsläget. Den befinner sig i en egen virtual machine och kan således inte skada utanför sig själv om telefonens programvara är rättkonstruerad.
Det är bara sunkigt att apple kör på att vara så stängda som de är. Istället kan de satsa på en miljö som inte kan ta ned telefonen eller cingulars nät.
Ni tror inte att det kan vara så att Steve och hans company misstänker ihop med sina samarbetspartners att de kommer ha häcken full efter lanseringen. Det sista de behöver är väl att blanda in tredjeparts-gunk i ekvationen. Jag tror belastningen på inblandade företags help-deskar kommer vara enormt. Glöm inte att man aldrig skall underskatta vad korkade amerikaner kan ta sig till Hört snackas om indragna semestrar etc...
Vi får la se efter att gunket lanserats. Jag tror och hoppas på succé.
Hur kan man redan klaga på mjukvaran när den inte är släppt ens? Ganska säker på att apple kommer släppa en massa mjukvara till iphone. Sen tror jag inte det blir omöjligt att installera egen. Varför inte vänta å se?
Absolut!
Argumentation och diskussion här handlar dock om:
1. Om det är bra med begränsingar var användaren själv får göra med sin telefon (som tex att välja operatör och vilka applikationer man vill installera på den själv).
2. Varför telefonen/OS isf har så då dåligt upplägg och dåliga säkerhetsfunktioner om den inte klarar av att installera normal applikationer utan att den blir instabil (lite som gamla MacOS innan OS X).
3. Hurvida det är en smartphone eller inte (i de flestas ögon så är just möjligheten att anspassa telefonen med att installera programvara det absoluta grundbegreppet i att vara en smartphone).
Precis som man skall vänta med att klaga på något som inte finns -- så borde man nog även vänta med att hylla något som man inte ens provat själv!
Man bör komma ihåg att om risiga tredjepartsmjukisar gör att iPhones fuckar upp - så kommer allmogen och media snabbt att "veta" att "dom dära iPhonerna...dom e' visst dåliga...funkar risigt...har jag hört...liksom...öh..."
Så fungerar det i världen. Folk vet inte hur saker och ting hänger ihop här i den supertekniska epoken. Och det kan man inte begära heller...det finns annat viktigt att hålla reda på också
Under lanseringen och det superviktiga första året då varuetablering och marknadsandelar ska penetreras (första intrycket är ibland avgörande för en ny produkt i det gigantiska produkthavet) - då vill inte Apple ha något som helst jidder och absolut full kontroll över ALLT. men...jag tror dock att dom kommer att öppna dörren tillslut (om ca. 2 år) - med en validiator som när t.ex. Logic kollar tredjeparts-pluggar. Man lägger in stenhårda specs - om mjukisen inte fyller kriterierna så kickar det inte igång alls. Innan dess har dom dock själva (och med utvalda tredjepartare under lupp) fixat till alla viktiga apps som man kan behöva till denna telefon. Alla Internets protokoll kan användas - även alla chatt-standards. Textredigeraren öppnar ju Word.doc's. PDF-motor ligger djupt nere i OSX sedan länge. En synkmotor som länkar ihop Adressbok&Kalender med MS Outlook finns med från start (smack! där sögs ett par miljoner pezeare in i maskineriet).
Skype och såna däringa IP-tele-apps får vi vänta på, ty dom stora tunga operatörerna som ska effektivt klämma ut alla dessa miljoner iPhones på marknaden - dom vill givetvis att man ska ringa via deras marknät (och Apple är fullständigt beroende av dessa aktörer i början). Men det är bara initialt i ett-två år...sen blir det Skype i luren också.
(Var får jag allt ifrån? Är jag ett geni? Kommer det att regna imorgon? Dags för bingen kanske?)
Man bör komma ihåg att om risiga tredjepartsmjukisar gör att iPhones fuckar upp - så kommer allmogen och media snabbt att "veta" att "dom dära iPhonerna...dom e' visst dåliga...funkar risigt...har jag hört...liksom...öh..."
Så fungerar det i världen.
Med rätta också. Om nu OS X (som även telefonen kör) inte klarar av att hantera programvaror utan att bli instabil så *förtjänar* den ett dåligt rykte.
Folk vet inte hur saker och ting hänger ihop här i den supertekniska epoken.
Så sant som det var sagt (och gäller många här i forumen ser jag...).
Under lanseringen och det superviktiga första året då varuetablering och marknadsandelar ska penetreras (första intrycket är ibland avgörande för en ny produkt i det gigantiska produkthavet)
Exakt.
Att då lansera en "smartphone" år 2007 som varken har 3G eller som kan låta användaren installera egna program är knappast vad jag skulle kalla för en lysnade "etablering" av telefonen -- såvida man inte vill få ett rykta om att vara en telefon som konstant ligger tekniskt på efterkälken och med ett företag som vill låsa in sina användare totalt.
Med rätta också. Om nu OS X (som även telefonen kör) inte klarar av att hantera programvaror utan att bli instabil så *förtjänar* den ett dåligt rykte.
Så sant som det var sagt (och gäller många här i forumen ser jag...).
Exakt.
Att då lansera en "smartphone" år 2007 som varken har 3G eller som kan låta användaren installera egna program är knappast vad jag skulle kalla för en lysnade "etablering" av telefonen -- såvida man inte vill få ett rykta om att vara en telefon som konstant ligger tekniskt på efterkälken och med ett företag som vill låsa in sina användare totalt.
För sista gången du behöver inte 3G i USA!!! Faktum är att du inte vill ha 3G i USA.
I Europa och Japan är 3G eller nåt bättre ett krav. När telefonen når till dessa marknader har den 3G. Hur trög och bortkommen får man vara, när du påstår dig hänga med.
Men det var la en liten tråkig ton...:(
För sista gången du behöver inte 3G i USA!!! Faktum är att du inte vill ha 3G i USA.
I Europa och Japan är 3G eller nåt bättre ett krav. När telefonen når till dessa marknader har den 3G. Hur trög och bortkommen får man vara, när du påstår dig hänga med.
Du behöver väl inte ryta riktigt så illa ^_^. Jag håller dock med dig, när telefonen kommer till Japan har den garanterat 3G (och antagligen GPS och OneSeg med). Anledningen till att jag vet detta? Det finns inget GSM-nät i Japan, och jag tror knappast Apple vill köra telefonen på PHS-nätet. GPS? I Japan finns det snabb positionering inbyggt i nätet, vilket utnyttjas av de flesta GSM-telefoner för att ge en snabb och stabil positionering. Jag har själv testat detta och det fungerar utmärkt. Således vore det ett misstag att inte utnyttja denna kapacitet.
Vad jag helst vill se i telefonen är öppnande för tredjepart, både mjukvara och tillbehör (vilket antagligen kommer efter en period, som spekulerat), samt slot för någon form av minneskort (helst SD eller Memory stick, gärna båda ^_^).
Du missar poängen här Juanito.
Diskussionen och debatten (som jag för det mesta tycker är intressant och civlicerad) handlar här om hurvida 3G är ett krav för moderna mobiltelefoner, och speciellt då i det lite mer avancerade SmartPhone-segmentet av marknaden.
Att Apple släpper med 3G (som du påpekar blir fallet i Sverige/Europa) eller inte med 3G (som de gjort med första versionen i USA) påverkar inte (iaf förhoppningsvis inte!) folks behov av detta, och inte heller argumenten för/emot det behovet.
Enligt Engadget och många andra sajter (som generellt är positiva till iPhone) så påtalas just avsaknaden av 3G som en faktor. Att du sedan personligen går i god för (dessutom utan vidare argumentation eller understöd) att 3G inte är önskvärt i USA ter sig rätt ihåligt i det perspektivet.
Allt Apple gör är inte rätt (även om de gör väldigt mycket bra) och bara för att man inte alltid tycker att de gör rätt så innebär det inte att man per automatik är "trög". Snarare så kanske det förhåller sig tvärt om att de som ser så enkelspårigt på det hela bättre förtjänar just det epitetet.
*mirror* *mirror*
Du missar poängen här Juanito.
Diskussionen och debatten (som jag för det mesta tycker är intressant och civlicerad) handlar här om hurvida 3G är ett krav för moderna mobiltelefoner, och speciellt då i det lite mer avancerade SmartPhone-segmentet av marknaden.
Att Apple släpper med 3G (som du påpekar blir fallet i Sverige/Europa) eller inte med 3G (som de gjort med första versionen i USA) påverkar inte (iaf förhoppningsvis inte!) folks behov av detta, och inte heller argumenten för/emot det behovet.
Enligt Engadget och många andra sajter (som generellt är positiva till iPhone) så påtalas just avsaknaden av 3G som en faktor. Att du sedan personligen går i god för (dessutom utan vidare argumentation eller understöd) att 3G inte är önskvärt i USA ter sig rätt ihåligt i det perspektivet.
Allt Apple gör är inte rätt (även om de gör väldigt mycket bra) och bara för att man inte alltid tycker att de gör rätt så innebär det inte att man per automatik är "trög". Snarare så kanske det förhåller sig tvärt om att de som ser så enkelspårigt på det hela bättre förtjänar just det epitetet.
*mirror* *mirror*
Sa om jag forstar diskussion ratt nu. Sa handlar diskussion om "Diskussionen och debatten (...) handlar här om hurvida 3G är ett krav för moderna mobiltelefoner, och speciellt då i det lite mer avancerade SmartPhone-segmentet av marknaden.".
"
"
Behovet av 3G-telefoner maste val skilja oerhort mellan lander, eller? Hur ar det i Vitryssland, Nordkorea, Norge, Sverige, Usa, Maroco, Vietnam, Peru, Japan?
Sa i alla dessa lander ar 3G ett krav for alla moderna telefoner?
Behovet av 3G-telefoner maste val skilja oerhort mellan lander, eller? Hur ar det i Vitryssland, Nordkorea, Norge, Sverige, Usa, Maroco, Vietnam, Peru, Japan?
Sa i alla dessa lander ar 3G ett krav for alla moderna telefoner?
I alla dessa länder så är inte kravet så högt när det gäller telefoner heller. Tex så är nog marknaden för iPhone, Win Mobile och Palm-telefoner och andra dyrare smart phones ytterst begärnsad i dessa länder.
Tex så tror jag inte att Apple någonsin ens kommer att lansera en iPhone i många av dem du räknar. Så dina "argument" dör ju på så kallat eget grepp!
Seriöst; i ett land som Nordkorea som har en majoritet av befolkningen som lever under existensminium och på svältgränsen så är de nog knappast intresserade av att köpa någon iPhone.
För det andra då med en diktatur och stat som kontrollerar alla företag så är nog något samarbete med ett privat och amerikanskt företag inte aktuellt (vilket är nödvändigt för hela konceptet med iPhone).
För det tredje så är det inte lagligt möjligt för amerikanska företag som Apple att samarbeta med fientligt inställda diktaturer som Nordkorea.
För det fjärde så handlade diskussionen här om 3G främst i USA och Sverige (och lite om England), och där är 3G klara förutsättningar på de marknaderna för alla lite hyfat mer avancerade mobiler. Nu har som exempel tom med Nokia börjar med 3,5G (HSDPA alias Turbo-3G) på nästa alla nay telefoner som de lanserar i mellanklass-segmentet (som är bland de störtsta segmenten).
Så nej; att 3G inte finns i Nordkorea har inget med debatten om 3G i USA eller Sverige att göra, och lär ha 0% inverkan på Apple och deras iPhone-planer oavsett!
Ganska verklighetsfrånvänt "argument" ifrån din sida om du frågar mig....
I alla dessa länder så är inte kravet så högt när det gäller telefoner heller. Tex så är nog marknaden för iPhone, Win Mobile och Palm-telefoner och andra dyrare smart phones ytterst begärnsad i dessa länder.
Tex så tror jag inte att Apple någonsin ens kommer att lansera en iPhone i många av dem du räknar. Så dina "argument" dör ju på så kallat eget grepp!
Seriöst; i ett land som Nordkorea som har en majoritet av befolkningen som lever under existensminium och på svältgränsen så är de nog knappast intresserade av att köpa någon iPhone.
För det andra då med en diktatur och stat som kontrollerar alla företag så är nog något samarbete med ett privat och amerikanskt företag inte aktuellt (vilket är nödvändigt för hela konceptet med iPhone).
För det tredje så är det inte lagligt möjligt för amerikanska företag som Apple att samarbeta med fientligt inställda diktaturer som Nordkorea.
För det fjärde så handlade diskussionen här om 3G främst i USA och Sverige (och lite om England), och där är 3G klara förutsättningar på de marknaderna för alla lite hyfat mer avancerade mobiler. Nu har som exempel tom med Nokia börjar med 3,5G (HSDPA alias Turbo-3G) på nästa alla nay telefoner som de lanserar i mellanklass-segmentet (som är bland de störtsta segmenten).
Så nej; att 3G inte finns i Nordkorea har inget med debatten om 3G i USA eller Sverige att göra, och lär ha 0% inverkan på Apple och deras iPhone-planer oavsett!
Ganska verklighetsfrånvänt "argument" ifrån din sida om du frågar mig....
Tydligen sa kommer apple lansera iphone i nordkorea. http://www.apple.co.kr
Martinot utan att borja diskutera nagot med dig. Sa har du en tendens att forsoka dum forklara de du diskuterar med. Och du ar ofta valdigt snabbt att namna religion, fantast, sekt mm. Du upplevs som valdigt otrevlig. tagga ner lite.
"Tex så tror jag inte att Apple någonsin ens kommer att lansera en iPhone i många av dem du räknar. Så dina "argument" dör ju på så kallat eget grepp! "
Jag vet att apple formodligen aldrig kommer lansera telefonen i dessa lander. Det var darfor jag namnde dom. Du antydde att 3G var ett behov for en modern telefon oavsett marknad.
Om jag kommer ihag ratt, sa har jag for mig att Motorola och blackberry var valdigt sena med 3G telefoner. Vilket tyder pa att 3G inte hunnit lika langt i USA.
Att du sen borjar snacka om Nordkorea( Ja de flest har koll pa nordkoreas situation, inte bara du) ar val annu en gang ett bevis pa att du anser dig vara lite battre an alla andra.
Ok, noterat att du inte diskuterar här (kanske du testar ditt
tangentbord?), och att du inte vänder dig till mig (skumt dock att du
citerar mig, och det på din text låter som om du vänder dig till
mig...).
Sa har du en tendens att forsoka dum forklara de du diskuterar med.
Oftast inte alls. Kan ju vara att viss lägger upp "självmål" (som i
ditt fall ovan) som man inte kan låte bli att svara på, men det
handlar ju om den klassiska "om man frågar dumt så får man dumt svar
tillbaka". Dels handlar det nog om att du kanske (efter att du tänkt
efter lite) insett att det var rätt korkade argument du kom med här.
Jag vet att apple formodligen aldrig kommer lansera telefonen i dessa lander.
Är du verkligen helt säker på att de aldrig kommer att lansera i Norge
eller Japan?
?
Du menar att du medvetet nämner dåliga/icke relevanta exempel, och
ändå vill att du skall framstå som du har smarta och relevanta
exempel/argument i din diskussion?
Men snälla nån... om du då misstänker att du (vid minsta mothugg)
framstår som lite mindre beegåvad (vilket jag inte alls påstått -- har
bara diskuterat hur smarta/osma´rta dina argument är, inte dig som
peson) så är det ju då något som hänger helt på dig själv.
Du antydde att 3G var ett behov for en modern telefon oavsett marknad.
Nej. Om du faktiskt läser vad jag skriver så är det *precis tvärt om*.
Jag skriver att idag (inte tidigare, notera!) så är det för just en
speciell marknad (just smart phone-marknaden för företag och mer
avancerade användare) oftast (inte 100%!) ett krav med 3G på nya (inte
tidigare, eller existerande telefoner!) ett krav med 3G.
Du må tycka vad du vill om mina argument (är beredd att diskutera dem
vidare), men du hittar på och lägger saker i min mun som jag aldrig
påstått!
Dåligt.
Nej. Om du faktiskt läser vad jag skriver så är det *precis tvärt om*.
Jag skriver att idag (inte tidigare, notera!) så är det för just en
speciell marknad (just smart phone-marknaden för företag och mer
avancerade användare) oftast (inte 100%!) ett krav med 3G på nya (inte
tidigare, eller existerande telefoner!) ett krav med 3G.
Du må tycka vad du vill om mina argument (är beredd att diskutera dem
vidare), men du hittar på och lägger saker i min mun som jag aldrig
påstått!
Dåligt.
Det var ju exakt det jag snacka om. Varfor tror du jag raknade upp olika lander!?. Mitt pastande var att smartphone marknad i land A != smartphone marknad i land B. Okej har du inte pastatt det, sa far jag val be om ursakt. Men fran min sida handla diskussion om det, vilket du inte har tyckts uppfatta.
Att du sedan forsoker skilja pa "dumforklara mina argument" och "dumforklara mig som person" gor det annu larvigare. Samt att du marker ord och meningar och forsoker gora dig lustig over detta. Jag tanker inte sitta och kopiera in exempel, jag gissar att du ar smart nog att forsta sjalv.
Min kritik mot ditt satt att argumentera star kvar. Du saknar odmjukhet. Du forsoker dumforklara andras argument(inte bara mina). Detta inlagg var mest for att ge dig en hint om detta. Men du tycks ju anda inte bry dig.
Du kan ju knappast komma och saga att du anvander ett OS som inte hanger sig.(Jag anvander dagligen Red Hat,OS X, XP alla hanger sig ibland ).
Poangen var att man mena att telefonen skulle bli stabilare och 'aldrig' hanga sig. Sen kan man ha asikter om detta ar ratt eller fel. Men givetvis blir det formodligen sakrare.
Sen om iphone ska kallas smartphone eller ej, spelar val inte sa stor roll. Vem bryr sig om definitioner?
Gor den det du vill? ja. i sa fall kop den.
inte ? kop den inte
Fast tror du verkligen folk bryr sig om 3G?
Är det ett krav som folk har på sina mobiler på riktigt?
Jag tror nog att folk sätter det åt sidan när det kommer en "cool" pryl.
"Sålänge man kan ringa och skicka sms så" brukar ju vara standard, och telia har nät över hela Sverige alla redan som det ser ut nu... Så frågan är väl hur viktig 3G är?
Jag gör det.
Jag har en telefon med Edge idag, och det funkar att surfa med den, men det är inget som jag uppskattar och väldigt långsamt för dagens moderna websidor som är anpassade för bredband. Jämfört med att sitta på en normal dator så tar det "evigehter" och är lite frustrerande att vänta på att varje sida skall ha laddats ner klart.
För mig personligen så kommer jag så snart som möjligt att försöka byta upp mig till en ny telefon (nuvarande är dessutom bara en lånetelefon) och då är 3G med HSDPA ett måste.
Vet inte exakt vad du menar med "folk". De flesta "folk" som bara vill ringa och skicka SMS har nog inte ens en iPhone som krav till att börja med.
Om du däremot avser yrkesfolk som behöver en smartphone i jobbet så skulle jag nog definitivt säga att 3G är ett krav i dagsläget för de flesta som köper in nya telefoner.
Fast tror du verkligen folk bryr sig om 3G?
Köper jag en mobil för det pris som iPhone lär gå på så vill jag kunna använda den fullt ut. "Internet device"-delen faller ju platt om man måste prutta runt på GSM-nätet med den. Som att åka lamborghini lagligt i sverige; bilen/telefonen kommer ju inte riktigt till sin rätt.
Slashdotted:
"In an exciting shift from previous statements, Apple CEO Steve Jobs revealed at the D Conference that 3rd-party development will be supported on the iPhone. Questions remain as to whether the opening of the platform, slated for later this year, will be through Dashboard-like widgets or a separate SDK."
http://www.macworld.com/news/2007/06/04/iphoneapps/index.php
BANG DEAD! Där fick ni ... moa hahahahahah !!!
KÄLLA WWDC 2007 11 JUNI Från Steves egen käft
Phone
- Levereras 29/6 klockan 18.00
- Bara 18 dagar kvar...
- Apple har tagit fram ett nytt innovativt sätt att skriva applikationer för iPhone utan att behöva använda ett SDK (Software Development Kit)
- iPhone har en full Safari installation
- Web 2.0 och AJAX är grunden för applikationsutveckling.
- Så länge du följer webbstandard fungerar din applikation i iPhone.
- Går att nå alla telefonfunktioner via webbapplikationen. Går att ringa från Safari etc.
/Trådstängning/
Det här är väldigt intressant. Den spontana reaktionen är naturligtvis "åh nej, detta är helt värdelöst". Men kanske inte. Hur många är det egentligen som lägger in program på mobilen? Även jag, som är vansinnigt teknikintresserad, har inget program jag regelbundet använder. Ett fåtal gånger har jag haft nytta av gratisversionen av Wayfinder, ett program som faktiskt hämtar all data från nätet - precis som en iPhone-app skulle göra. Det finns en del saker vi definitivt inte kommer kunna göra, men frågan är hur stor roll detta kommer spela i slutändan för de flesta användarna.