- Snooze
- Medlem ●
- Sjöbo
Jag står lite i valet och kvalet med .Mac. Tycker det verkar väldigt smidigt. Speciellt iom iWeb, men även för att synca mail, adressbok och sådant nu när vi har trådlöst nätverk hemma. Jag har kört den där 60-dagars testen för länge sedan (tror inte jag får testa igen gratis), men jag använde det inte så mycket då...
Vad är DIN personliga åsikt, är .Mac värt att prova ett år? Tycker väl själv att de tar lite väl bra betalt för tjänsten, men det kan jag leva med om den är bra...
Det som är värt pengarna är:
- mail (den försvinner inte p.g.a. nytt jobb, ISP-byte eller att gratistjänst lägger ner.)
- Synkronisering mellan datorer
- Enkel hemside-publicering. Nu tokenkelt och hyfsat användbart med iWeb.
- Backupp
Nackdelar:
- Dyrt ??
- Svårt att organisera hemsidorna. Varje ny hemsida blir fristående och det är svårt att koppla samman allt på ett snyggt sätt.
- Långsamt... ja, det är fortfarande långsamt. iWeb verkar dessutom läsa upp "allt på nytt även om man ändrat lite i en text.
- lång och konstig URL.
- Man trodde man skulle få mer erbjudanden...
Vad har jag missat?
Tokigt bra men tokigt dyrt. Tycker man ska få ett .mac konto när man köper en Mac.
- Långsamt... ja, det är fortfarande långsamt. iWeb verkar dessutom läsa upp "allt på nytt även om man ändrat lite i en text.
http://snowdog.se/snowdog.se/E2AC6ED0-8F90-4DA3-A15B-2175A27C8ACD.html
Med nya iLife verkar det som om .Mac blir allt mer attraktivt. Börjar det kännas som ett givet köp nu, eller vad är det ni saknar?
Måste erkänna att det känns lite som "owned by Apple" om man använder deras mail och numera deras blog osv. Jag tycker man ska få använda sin egen domän, det är min främsta kritik!
Jag har skaffat mig ett testkonto men upplever att iDisk och uppkopplingen i övrigt är jätteseg. För att testa hastigheten har jag prövat överföra en fil med Transmit (som även har stöd för iDisk).
.Mac tar 36 KB/s och ger 43 KB/s.
Jämför det med mitt webbhotell här i Sverige:
Tar 950 KB/s och ger 3000 KB/s, över SFTP.
Har jag så här låg hastighet eftersom jag bara har provkonto?
Eller finns det någon annan anledning? Detta är ju pinsamt!
Jag har skaffat mig ett testkonto men upplever att iDisk och uppkopplingen i övrigt är jätteseg. För att testa hastigheten har jag prövat överföra en fil med Transmit (som även har stöd för iDisk).
.Mac tar 36 KB/s och ger 43 KB/s.
Jämför det med mitt webbhotell här i Sverige:
Tar 950 KB/s och ger 3000 KB/s, över SFTP.
Har jag så här låg hastighet eftersom jag bara har provkonto?
Eller finns det någon annan anledning? Detta är ju pinsamt!
En hårt pressad .mac-server i USA mot en säkert inte lika pressad server i Sverige. Hastigheterna ser inte så konstiga ut. .mac är tyvärr inte känd för att vara snabb.
Hastigheten är som du säger dålig. Däremot tycker inte jag att priset är särskilt högt, tvärtom faktiskt. Mitt webhotell, Loopia, tar runt 1600:-/år för 200mb. .Mac tar runt en tusenlapp för 1 gb utrymme. Dessutom har .mac en massa tjänster som integreras i iLife på ett utmärkt sätt.
Förutom hastigheten har också iDisk krånglat en massa för mig. Jag ställde in den så att jag kunde se den även utan uppkoppling och att den synkades vid uppkoppling. Det fungerade inte alls.
Jag skulle rekomendera .mac men ha inga förväntningar om hastigheten.
//J
Apple måste kunna bättre. Som folk skriver är det sekigt.Jag tycker även web-tjäsnterna är sektiga. Jag tror inte på att inkuldera grattis konto med macar - kan bli en massa frilastare. Däremot så måste priset ner mot en 400 kr per år. Det bästa skulle vara om Apple enat skulle förbättra .mac eller göra en standard med imap-konto, web-dav delning som andra leverantörer som tex mac.se skulle kunna erbjuda tjänster för mac med lika snyggt integering med OS och iLife.
.Mac känns i dagsläget lite väl micrsoft aktigt - dåligt,dyrt och inget val (nästan).
P.S - jag har ingen anknytning till mac.se D.S
Jag har både mac.com och mac.se mest för att jag vill testa och se hur det fungerar. Mac.com har ju en massa tjänster bl.a. integrerade med iLife (väntar iofs ff på iLife06) som är intressanta men snabbheten hos mac.se är hyggligt smakfull! Det blir nog till att ha mac.se för mailens skull och kanske web, och sen mac.com för tjänsterna.
Konstigt att ett företag som levererar sjukt bra bandbredd i alla andra tjänster inte kan leverera det för .Mac. Min gissning är att protokollet är segt.
Någon som är kunnig i området?
Vilka andra tjänster menar du då?
iTunes Music Store med allt det innebär, videomaterial på QuickTimesidan, programuppdateringar som går svinsnabbt, hemsidan är rätt rapp med.
Mycket av sådant material skickas ut genom Akamai. .mac är inte kopplat till Akamai då Akamai vad jag vet bara kör med servrar för att skicka ut data. Därför är .mac fristående.
Mycket av sådant material skickas ut genom Akamai. .mac är inte kopplat till Akamai då Akamai vad jag vet bara kör med servrar för att skicka ut data. Därför är .mac fristående.
Att .mac inte ligger på akamai är ingen ursäkt. Tar man betalt för en tjänst så ska man leverera. Hastigheten kan inte handla om tekniska problem.
Att .mac inte ligger på akamai är ingen ursäkt. Tar man betalt för en tjänst så ska man leverera. Hastigheten kan inte handla om tekniska problem.
Det är helt rätt att det inte är en ursäkt. Jag gillar inte heller att .mac-servrarna kan vara så sega att få kontakt med.
Däremot redogjorde jag i varför man får så mycket högre hastighet från till exempel programuppdatering och Apples videoströmmar.
Aha! Det förklarar kanske en del!
Det jag finner bäst med .Mac är:
1) Att jag på några minuter lägger upp en sida med bilder, och då slipper webbgränssnittet.
2) Att jag har en kopia på min disk, och således inte sitter och kikar på den slöa uppdateringen, eftersom den sker i bakgrunden.
Dock kan jag undra om det vore lika attraktivt om jag skulle börja pilla med hemsidor, i så fall är det väl nästan lika smidigt och billigare med någon annan leverantör?
Vänligen, Ylan
Ledsen om jag behöver bumpa upp den här tråden igen men jag har själv väligt nyligen aktiverat mitt 60-dagars trial-konto på mac.com och undrar hur det ser ut med "mac.com VS mac.se", drygt ett år senare?
Är fördelarna och nackdelarna fortfarande dom samma?
Gillar själv mac.com tack vare integreringen med iLife 06.
Jag betalar för att få smärtfri sync mellan två Macar. Det är värt det för mig. Det andra funktionerna kan jag vara utan. Med en iPhone senare (även om den syncar direkt med en Mac, inte via .mac) så blir sync ännu attraktivare för mig. Sync av främst kalender är min killer app.
Det hade varit intressant att höra en önskelista för mac.se tjänster. Jänkarna kan aldrig konkurrera med svenska servrar. 2003 hade vi väldigt lite resurser - idag har vi helt andra möjligheter med servrar & diskyta.
Det hade varit intressant att höra en önskelista för mac.se tjänster. Jänkarna kan aldrig konkurrera med svenska servrar. 2003 hade vi väldigt lite resurser - idag har vi helt andra möjligheter med servrar & diskyta.
Sync!
Vänligen, Ylan
Jag har tittat på en total översyn av mac.se tjänsterna där en del är övergång från Communigate Pro mailservern (som vi kör idag) till Kerio. Dom har en iSync connector:
http://www.kerio.com/kms_mac.html
Kerio’s new iSync Connector enhances the synchronization with Apple Address Book and Apple iCal. It allows two-way synchronization of calendars and contacts with Kerio MailServer. Using Apple’s Sync Services in OS X, Kerio iSync Connector allows users to connect to their Kerio MailServer account and synchronize calendars and contacts.
Kanske vore något?
Jag har tittat på en total översyn av mac.se tjänsterna där en del är övergång från Communigate Pro mailservern (som vi kör idag) till Kerio. Dom har en iSync connector:
http://www.kerio.com/kms_mac.html
Kerio’s new iSync Connector enhances the synchronization with Apple Address Book and Apple iCal. It allows two-way synchronization of calendars and contacts with Kerio MailServer. Using Apple’s Sync Services in OS X, Kerio iSync Connector allows users to connect to their Kerio MailServer account and synchronize calendars and contacts.
Kanske vore något?
Jag kör en Kerio och den är faktiskt väldigt bra. Webgränsnittet är väldigt snyggt och i sista uppdateringen kom skitbra syncstöd för ical och adressboken. Och så det viktigaste, den är stabil, har aldrig någonsin behövt starta om pga att den hängt sig.
1.
ladda upp bilder på en sida, som mor&far eller vem som kan gå in och titta på, uta att skapa en index fil
2.
Sync så klart, även för entourage, som missingsync på nätet
3.
ftp, för dina viktiga filer
4.
online version av din PIM på datorn, kalender, tasks, memos etc etc
5.
Mail, alla mail, kunnna mappa upp andra mailkonton.
6.
ja tack
Jag skulle kunna tänka mig att betala en slant om året för följande (ingen aning om allt går att göra men drömma kan man ju)
1. Möjlighet till snabb uppladdning via mappar. T ex en mapp för filer man vill dela med sig. Släng det du vill dela med dig i mappen, så fort datorn är uppkopplad "töms" mappen mot servern och filen blir tillgänglig.
2. Möjlighet till backup, i bakgrunden utan att man behöver bry sig. Kryssa i vad som ska backas upp, så fort en fil ändras backas just denna fil upp så man slipper ladda upp allt gång på gång.
3. En "startsida" som innehåller olika data hämtat från diverse program. T ex dagens kalenderhändelser, to-do, osv. Även möjlighet att söka bland kontakter som synkats automatiskt från adressboken. Möjlighet att lägga till via webbgränssnittet, dvs lägg in på startsidan och händelsen läggs till i ical när man synkar datorn. Fördelen med en webbaserad sida som samlar allt är ju att man kan komma åt informationen på en annan dator än den egna.
4. Dropbox enligt samma princip som ovan fast åt andra hållet. Jag behöver ett worddokument som en kompis har, ber honom slänga det i sin dropbox och sekunder senare finns det hos mig i min mottagarmapp.
Kommer säkert på mer men detta är det jag hade haft mest nytta av, och kan komma på minst 4-5 kompisar som säkert håller med.
Behövs inte särskilt mycket utrymme för min del. Kanske 500mb med typ 1-2gb trafik i månaden.
Är numera mobil och behöver ha mail, publik disc, hemsida och kanske annat tillgängligt på resande fot.
.mac verkar smidigt iom integrtionen med iWeb men lite dyrt.
Men nu flaggade väl Jobs för nya kul tjänster på .mac?! Någon som vet mer?