Jag tror man har kvalificerat sig som datornerd när man vaknar en söndagsmorgon med ett rackmonteringskit i huvudet. Så var det iallafall och jag tror min idé är rätt ok!
Problem
Vi har sju Mac mini servrar i vårt rack och placerar dom stående på vänsterkanten i bredd - detta blir full rackbredd. Rackhöjden är då strax under 4U.
Problemet är att varje Mac mini har en egen strömadapter som blir ganska varm och det blir en massa kablar som ligger löst. Ett annat problem är att vi idag inte har någon KVM anslutning till maskinerna för tangentbord och skärm.
Resultatet är att vi inte kan ha fler än sju Mac mini per 4U trots att man teoretiskt sett skulle kunna ha dubbelt så många om man utnyttjade två rader.
Lösning
En riktigt snygg lösning vore att bygga ett 4U Mac mini rackkit. Konstruktionen består av ett 4U aluminiumchassi som skruvas fast i racket med en teleskophylla som går att skjuta in och ut ur chassit. Hyllan har två rader där totalt 7 + 7 fack där Mac mini kan monteras.
Varje fack består av två plastskenor där man skjuter in Mac minin. I bakkant sitter fast monterad strömkontakt, Ethernet, DVI, och USB anslutning. Inga sladdar att fundera över och inget som kan glida ut ur servern. I ovankant finns en liten plats för märkning av respektive server.
Bakom varje rad av Mac minis finns en rad med 3-4 fläktar som blåser igenom värmen bakåt i racket.
För att montera en mini drar man bara ut hyllan ur racket och skjuter in minin i sitt fack. Starta datorn med strömknappen så är den aktiv.
- Aluminiumchassit har ett stort strömaggregat som genererar ström till alla 14 Mac mini. Aggregatet går att styra via Ethernet med en liten inbyggd webbserver så att respektive kund kan bryta och slå på strömmen till sin Mini i händelse av problem.
- Alla DVI och USB kablar samlas i en KVM-switch monterad i bakkant.
- Ethernet anslutningarna samlas i en liten 16-portars Gigabit switch.
Att bygga detta
Egentligen är detta inte så komplicerat. Det som behövs är ett företag som kan skapa plåtchassit med dess teleskopfunktion och "fack" för Mac mini. Sen behöver man hitta ett nätaggregat som går att styra via Ethernet som ger rätt ström. Chassit får ha färdiga platser för montering av KVM och Gigabit switch.
Känns som att hela chassit borde gå att tillverka även i enstaka exemplar för runt 5000-7000kr va?