Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket typsnitt tänker jag på?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-27 15:10

Antagligen finns det flera liknande, men jag såg ett sjukt snyggt typsnitt i Plaza Magazine. Det är en linjär där ena "benet" på tex M och A är vinklat 45 grader och det andra lodrätt. Typ. Enbart versaler.

En bild hade inte skadat.

Klassikern Avant Garde har ju lutande staplar ungefär som du beskriver men är kanske inte precis den du sett?

Bild från www.fonts.com. Klicka på bilden för att läsa mer om Avant Garde.

Kanske deras sökverktyg kan vara till hjälp?
http://www.fonts.com/FindFonts/

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 20:52

Visst ser det ut att vara Avant Garde - WhatTheFont föreslog exakt samma utifrån skärmdumpen nedan från Plazas webbplats.

Om det är samma teckensnitt vi alla tre tänker på vill säga...

• Medlem
  • 2007-05-27 23:08

Exakt det! Men jag har ITC Avant Garde, och det saknar lutande staplar. Hur får man till det?

• Medlem
  • 2007-05-28 09:10

Är det kanske bara lutande staplar i vissa vikter?

Men det där är väl ingen riktig Avant Garde??

Eller jofan, det är det ju. Det är Avant Garde Gothic Extra Light. Fast med roliga M...

• Medlem
  • 2007-05-28 10:48

Precis. Hur får man till de där roliga bokstäverna?

Dom har nog ritat om det själva, skriv i illustrator, kör create outlines och sen lek på

• Medlem
  • 2007-05-28 11:35

Det känns som ett konstigt sätt att arbeta på då de har det i stora textstycken osv. I bilden i det andra inlägget ovan är det väl knappast ritat? Då kan man väl inte kalla det för samma typsnitt?

• Medlem
  • 2007-05-28 11:41

Jag läste i texten om fonten, och där framgår det att man specialtecknen bara ingår i Pro-varianten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 01:09

Den finns i Avantgarde PRO, i alternative skärningen. Finns en massa sköna kombos där,, det har iof gått lite inflation i den skärningen de senaste åren..

1
Bevaka tråden