Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrastrika bilder, kompaktkamera

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte precis en Fuji F31d som kompaktkamera (vilken bytte ut min Ixus 500 och kompletterar min Nikon D70). Nåväl. Jag är överlag väldigt nöjd med bilderna (förmågan att dels ta brusfria bilder på högre ISO och att ha lägre ISO med längre slutartid är fenomenal för en kamera som kostar 2200kr).

Jag ska i dagarna åka ut i skärgården för att segla och kommer INTE ta med min Nikon-kamera. Eftersom jag ska ut i skärgården och fota med en kompaktkamera kommer jag ha lite problem med otroligt kontrastrika bilder. En klassiker är ju att fota ett lövverk och zooma 100%:

http://pici.se/pictures/MNmLJEHEd.jpg

Som ni ser blöder det ljusa igenom (säg en kompakt som inte lider av detta!)! Jag är dock intresserad av att veta hur man på bästa sätt kompenserar för detta. Lägre slutartid, lägre ISO, försöka undvika motljus helt och hållet, ta bilder med kort skärpedjup (när det tillåts) för att slippa skarpa bakgrunder etc. Tips och idéer, har tyvärr inte tid att testa ngt innan jag åker!

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-28 11:00

Ska du ha stativ så passa på att fota samma motiv iaf två gånger - en över- och en underexponerad och labba sen ihop dem i Photoshop.

Jag har ingen aning om vilka möjligheter du har med kompakten, men köra blixt och underexponera lite skulle ju kunna funka.

Edit: Ah! Det var du som inte gillade blixt ja!

Tesa: That's me! Men börjar inse att jag kommer vara tvungen... mörkt vatten, ljus himmel och dålig belysning på båten. *suck* :-). Har du något exempel på det du menade med en över- och en underexponerad bild? Lät intressant. Har ett stativ men vet inte om jag skall orka ta med det! Kanske vore mysigt med lite solnedgångsbilder dock... skall tänka på saken.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-28 11:59

Typ så här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/894285.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/894287.htm?set=lp
I båda fallen har jag dock utgått från en och samma rawfil som jag gjort två olika exponeringar av vid konverteringen.
Sen är det bara att maska och sudda/måla och blanda! (den första har nog fått nån extra lagerblandning och den andra ett par extra kurvor skulle jag tro!) Fusk-HDR skulle man nog kunna kalla det.
Ska se hemma ikväll om jag hittar originalen.

Om man ändå planerar att redigera i Photoshop el. likn. är det väl lättere att bara fota på och sedan ta bort allt lila i efterhand?

Finns väl plug-ins för detta?

Ursprungligen av johan_tanying:

Finns väl plug-ins för detta?

Finns det?

Var det inte sådana där lila kanter i kontrastrika övergångar som avsågs? Har bestämt för mig att det finns en plugg för detta. Men kan ha fel.

Ursprungligen av johan_tanying:

Var det inte sådana där lila kanter i kontrastrika övergångar som avsågs? Har bestämt för mig att det finns en plugg för detta. Men kan ha fel.

Det stämmer bra. Du har ingen möjliget att kolla upp pluggen? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter

Kanske att pluggen heter nåt i stil med defringe? Jag har den inte själv, men har läst om den på nätet. Kanske här på 99.se?

• Medlem
  • Lund
  • 2007-07-05 14:33
Ursprungligen av misthv:

Köpte precis en Fuji F31d som kompaktkamera (vilken bytte ut min Ixus 500 och kompletterar min Nikon D70). Nåväl. Jag är överlag väldigt nöjd med bilderna (förmågan att dels ta brusfria bilder på högre ISO och att ha lägre ISO med längre slutartid är fenomenal för en kamera som kostar 2200kr).

Jag ska i dagarna åka ut i skärgården för att segla och kommer INTE ta med min Nikon-kamera. Eftersom jag ska ut i skärgården och fota med en kompaktkamera kommer jag ha lite problem med otroligt kontrastrika bilder. En klassiker är ju att fota ett lövverk och zooma 100%:

http://pici.se/pictures/MNmLJEHEd.jpg

Som ni ser blöder det ljusa igenom (säg en kompakt som inte lider av detta!)! Jag är dock intresserad av att veta hur man på bästa sätt kompenserar för detta. Lägre slutartid, lägre ISO, försöka undvika motljus helt och hållet, ta bilder med kort skärpedjup (när det tillåts) för att slippa skarpa bakgrunder etc. Tips och idéer, har tyvärr inte tid att testa ngt innan jag åker!

Här kan du läsa om brytningsfel http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/chromatic_aberration_01.htm

Det finns olika brytningsfel som kan ses tydligt beroende på motiv , det ena är orsakat främst av objektivet och det andra är pga brytningsfel i microlinserna som sitter framför vissa sensorers yta.

Har du Photoshop så kan du avhjälpa detta vid exv raw uppräkningen genom att korrigera brytningsfelet .
Eftersom du tänker ta med dig din lilla kamera som bara tar jpg så kan du i efterhand markera området och dra ner i ditt fall blå färg, i andra fall kan det vara magenta som behöver dämpas.
Mikael

1
Bevaka tråden