Jag har nyligen switchat från PC till Mac och har lite problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Målsättning: Kunna ha en utdelning från Pc:n med video och mp3 som jag kan streama från pc:n till MBP.
Problem: Streamning går för sakta, över 5 sek delay i VLC tex. Mp3:or går trögt i Itunes och det blir ofta låsning med härliga regnbågsfärger(läs snurran).
Utrustning: Sitter med en MBP. Router: Airport Express. Pc med Cnet USB Wifi Dongle.
Nätverk: Trådlöst WPA2 Tpik krypterat, kanal 4. Ipv6: av, på macen.

Närmare beskrivning:

Har satt upp ett nätverk, inte min starka sida men har gjort ett gott försök Airport express tar ingående internet från Comhem. Därifrån surfar jag trådlöst med både pc:n och MBP:n, fast avsikten är att endast använda mig av MBP:n. Pc:n skall förpassas till en garderob, enda avsikten med den är att ha den som en liten fileserver för mina mp3:or/film/backup med mera som tar plats då MBP:n inte kan täcka mina behov.

Jag har gjort en utdelning på hela min D: disk på pc:n. Jag kommer åt den på MBP:n och att hitta bland filer osv funkar utan probs. Men om jag tex vill öppna en video så blir det problem. Mkt delay och det hela blir lamt. Om jag startar tex aktivitetskontroll så ser jag att varken itunes eller tex vlc inte tar så mkt bandbredd. Kollar jag på pc:n så har jag inte så stor nätverksbelastning där heller(oftast mindre än 1%). Alltså, systemet borde ha mer att ge? Men hur löser jag detta?

Tanken i framtiden är att ha musik på Pc:n som jag streamar via MBP:n till Airport Express . Detta går idag, men inte så tillfredställande som jag önskar.

Dessutom, om jag kör musik från MBP:n(där musiken finns på MBP HDD) till Airport Express så drabbas jag av en del delay när man pausar/bytar låt osv. Detta har jag accepterat som ett utvecklingsproblem. Eller har jag problem där med?

Jag sitter med router,mbp och pc i samma rum. Avstånd mellan Airport Express och Mbp är ca 5 meter och jag har en signalstyrka som varierar mellan 3 och 4 av totalt 4(vilket jag tycker är anmärkningsvärt). På pc:n som står 3 meter från routern är signalstyrkan 86%.

Hur kan jag skydda mitt nätverk dessutom, pc:n hade tidigare mjukvarubrandvägg som jag fick stänga av för att komma åt utdelningen på MBP:n.

Ytterst tacksam för hjälp

/Filip