Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moment 22 sits i val mellan en Mac Pro & Pc

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla frälsta Macare
Jag sitter lite i ett moment 22 sits i val mellan en Mac Pro 2,66Ghz standard + mer minner från annat håll, och en Pc Extern C2D Quad 2.66 Hhz 2GB DDR 3 1.066 Ghz m.m. Se länk : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327436

Nu siter jag i lite svår besluts situation med lite svårt att välja mellan Mac Pro och Pcen.

Jag tycker om Os X men jag vet att väljer jag MacPro så får man lite äldre hårdvara inkl Cpu m.m Jag vet också att minneshanteringen inte är speciellt bra i MacPro jämfört med C2D DDR2/3 teknik.

Nu undrar jag vad ni som har MacPro kan säga om maskinen och även ni andra om varför jag ska välja Macen framför Pc med Vista, jag vill inte veta av något Pc Vs Mac krig och sandlåda argument önskas inte utan endas mycket seriösa argument. Datorn ska handlas in till mig och mitt lilla företag där av vill jag ha sakliga argument. Jag vet att Os X är virusfritt därför att order ska läggas lite senare på eftermiddagen.

Mac Pro helt klart, Du får möjligheten att köra OS X eller Windows. Med Pc'n är du låst till Windows.

Mina 5 ören...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 10:12

För de flesta tycker jag att antalet GHz och DDR-tekniken kring minnet är helt ointressant. Hur ofta och hur länge brukar du låta datorn bränna i 100% CPU (utan att ha ett felaktigt program som loopar)?

För ordbehandling, mail, surf, enkel registerhantering har alla moderna datorer tillräckligt snabba CPUer.

Om du börjar rendera 3D-modeller, video eller göra musik med mjukvarusyntar så är svaret ett annat.

Vill du ha en rapp dator så är mängden RAM ofta mycket mer intressant än hur många GHz du har. Den är ändå omodern om 18 månader.

Mitt råd: strunta i GHz och köp den dator du blir mest produktiv med och tycker är roligast och smidigast att använda!

Klart grabben ska ha en PC, samma prestanda eller bättre och mycket billigare. Hunter verkar ju vara en händig kille som kan mecka lite själv, då är ju en PC klart roligare.

Ursprungligen av pesc:

Om du börjar rendera 3D-modeller, video eller göra musik med mjukvarusyntar så är svaret ett annat.

Mitt råd: strunta i GHz och köp den dator du blir mest produktiv med och tycker är roligast och smidigast att använda!

Jag hade tänk vilja göra ett par DVD - Filmer i imovie, idvd m.m. Sedan ska datorn klara det även med framtida uppgraderingar av mjukvaran.

Känner jag Hunter rätt är detta en klassisk Mac vs PC flamebait.

Du har ju stenkoll på Mac så sådana här trådar kan du väl knappast starta av okunskap?

Ursprungligen av Björnström:

Känner jag Hunter rätt är detta en klassisk Mac vs PC flamebait.

Du har ju stenkoll på Mac så sådana här trådar kan du väl knappast starta av okunskap?

Precis min tanke. Hunter, du är ju den på forumet som har deltagit mest i diskussioner om Mac vs PC förut, så du borde väl kunna alla argument utantill vid det här laget?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-01 10:48

Det där är ingen "moment 22 sits", uttrycket "moment 22" används föra att markera en låsning som beror på att A är ett krav för att kunna göra B och B är ett krav för att kunna göra A.

hmm jag kommer att göra allt och vill kunna ha möjlighet att göra allt på maskinen. Video, musik, office, web, ilife, något spel ( Ej toppmodernt ). Det viktigaste för mig är livslängden på maskinen som är primärt målet.
Os X eller Vista/Xp spelar inte någon roll för mig pga att jag kommer få jobba med båda operativsystemen ändå. Fördel Mac.
Jag tittar på det rent praktiskt sida om vilket system som är bäst för mig och företaget.
Moment 22 sitsen är att jag måste ha en stabil maskin ( Krav A ) för minst 2-3 års tid framöver men ändå kunna serva både Mac & ( Pc tommtarnas ) ( Krav B ).
Problematiken är följande för att en Pc ska hålla länge måste det vara en bra och kvalitativ maskin annars = Skräp, vilket kostar lika mycket som macpro. Pc klara jobbet likaså Macen det vet jag. Hade jag självt valt sa hade allt varit på Os X, men så är tyvärr inte, realiteten är = Windows.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-01 21:39
Ursprungligen av Hunter78:

hmm jag kommer att göra allt och vill kunna ha möjlighet att göra allt på maskinen. Video, musik, web, ilife...

Nja, det låter som de e en Mac du ska ha
Vad ska du annars ha för mjukvara till allt detta skapande inom alla dessa områden? Ska du göra allt detta på en PC så får du fixa en ny budget till alla program som du behöver. Du e en kreativ grabb - klart du ska ha en Mac. Den e snyggare åxå.

Alltså. Ska du köra Både XP och OS X på samma maskin så finns det ju bara ett alternativ. Det är ju endast om du kan välja bort OS X du överhuvudtaget behöver titta åt pc-hållet, och ska du göra det så är de inte så lönt att vara här och prata PC..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-01 14:10

DDR3 är ju inte så viktigt än, och processorn är ju inte äldre på så sätt. Xeon som det är i Pron är ju en annan serie än C2D Extreme.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-01 14:19

En typisk flamewar-tråd.. nu har allt som behövde sägas sagts, så vi fortsätter inte med ett krig, okej?

Jag tror det här med livslängd på datorer inte är samma sak nu som det var för fem-tio år sedan. Det finns så himla mycket kraft att tillgå numera att livslängden blir riktigt fin oavsett om man köper det allra hetaste just nu eller något som har aningen äldre hårdvara. Om man inte planerar att pressa datorn till sitt absoluta max så spelar skillnaden antagligen ingen som helst roll. Därmed kan man se valet som ett val mellan OS, och som Johan påpekar så får man ju både och om man tar macen i detta fall.

Sen är väl Mac Pro en rätt trevlig burk att öppna och så, eller? Är man en sån typ som byter minnen, grafikkort, stoppar i fler hårddiskar osv är det trevligt med en lättarbetat burk. Men det kanske de flesta PC-burkar också är nuförtiden?

Hunter, med tanke på att du aldrig är nöjd med dina Macar ska du nog köpa en PC istället.

Ursprungligen av mikotekniko:

Hunter, med tanke på att du aldrig är nöjd med dina Macar ska du nog köpa en PC istället.

Aldrig, är hur nöjd som helst macbook!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-02 00:14

Lätt en MacPro.. Jämför inte med en bygg-själv-dator. Jämför med en Dell, eller IBM i så fall. Även om det här nu är lite flame-varning på tråden så undrar jag ändå vad det är som är så dåligt med minneshanteringen/hastigheten som är så dåligt i MacPron. Jag måste säga att efter en vecka med MacPro/OS X, efter att ha kört Windows i över 10 år så känns switchen som ett riktigt bra val. MacPro är tyst, snabb och grym. Bara viloläget är i sig en sak som uppskattas grymt mycket. 5 sekunder att starta datorn.

Lite porr...
Min BeOS musmatta är säkert 10-12 år gammal och är still going strong
Minne är bra...Billigt är det oxå numera.. 3200:- för 4GB Kingston.

Jag känner att jag måste ge ett riktigt tungt bidrag till diskussionen:

Tolka det bäst ni vill…

Du skriver inte vad du ska göra med datorn. C2Quad behövs ju bara i extrema fall. Men du kanske jobbar med 3D eller gör väderprognoser?

Ursprungligen av Code Red:

Du skriver inte vad du ska göra med datorn. C2Quad behövs ju bara i extrema fall. Men du kanske jobbar med 3D eller gör väderprognoser?

Eller…

försöker…

visa…

en sida…

med för många animerade…

bilder?

Det blev en MacPro, Tackar alla era inlägg.

1
Bevaka tråden