Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra rattvänlig synt för groovig bas

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något som verkligen har "den där" känslan. Satt och tittade lite på little phatty men kanske lite väl att slänga ut så mycket pengar som inte gör så mycket annat?
Fungerar en Nord lead 3:an för ändamålet eller är det lika bra att fortsätta med mjukisarna?

MS2000?

Tycker nästan att det är vad den är bäst på... Fast inte lika sköna filter som en Phatty! Rätt billig nu för tiden också. Annars finns väl MS10, SH101, CS01 om man vill ha analoga filter utan att ruinera sig...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-02 20:54

Nja...tycker inte att MS2k når så djupt med sina oscilatorer. Dessutom har den bara 2. Vill du ha en basig synt med tryck i så skaffa en pulse. Som gjord för basar. På kommande verk så är det nästan uteslutande den som används för bas hela tiden. Jag försöker göra bas med annat, men så fort jag prövar den så sitter den som ett smäck.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-02 21:03

Finns ju billigare moogar än Little Phatty, rekommenderar varmt både Moog Rogue och Moog Prodigy. Här är min fångad på film:
http://www.youtube.com/watch?v=z44ZHZFQZ8I

  • Medlem
  • 2007-06-02 22:09

"groovig bas" + "den där känslan" = TB-303 - end of discussion
(dessutom nästan mindre plastig än Phattys keyboard! )

Ursprungligen av avart:

"groovig bas" + "den där känslan" = TB-303 - end of discussion
(dessutom nästan mindre plastig än Phattys keyboard! )

Ok, och Fr Revolution också då!

Man är ju inte lite sugen på phattyn trots priset.....nu är jag inte så haj på finliret men känns den begränsad för baslinor och kaggar? Den har ju inte överdrivet mycket features.

Ursprungligen av Tridnod:

Man är ju inte lite sugen på phattyn trots priset.....nu är jag inte så haj på finliret men känns den begränsad för baslinor och kaggar? Den har ju inte överdrivet mycket features.

Jo, LPn ju relativt begränsad, men den kan ändå göra bra mycket mer än bara bas och kaggar. Som Clase säger så låter den ju gött större delen av tiden, så "problemet" är väl i grund och botten att den bara har 1st LFO...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-03 01:53

En feature som den har är ju att den låter riktigt bra hela tiden. Flera andra syntar låter bra i vissa inställningar och har minimalt med "sweetspots". Moogen låter ju bra hela tiden. Men det är sant som du säger. Den är rätt kraftigt begränsad om vi jämför med t ex Nord Lead 3.

avart: Pulse kan låta väldigt 303'ig också, om den inte har lika hög volym i mixersektionen. Då får filtret en annan karaktär. Dock knorrar den inte lika gött.

Brukar inte rätt svara vara "Waldorf Pulse" på dessa frågor?

Ursprungligen av Real Parakeet:

Brukar inte rätt svara vara "Waldorf Pulse" på dessa frågor?

Visst den låter ju väldigt, väldigt bra men just "lättrattad" vette fan, nu har jag förvisso inte rattat speciellt mycket pulse, jag utgår ifrån mina MicroQ erfarenheter. Givetvis är det inte heller fel svar på frågan såklart

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-10 16:33
Ursprungligen av spanky:

Visst den låter ju väldigt, väldigt bra men just "lättrattad" vette fan, nu har jag förvisso inte rattat speciellt mycket pulse, jag utgår ifrån mina MicroQ erfarenheter. Givetvis är det inte heller fel svar på frågan såklart

MicroQ är jobbig att editera, men Pulse funkar fint faktiskt. Det beror väldigt mycket på att MicroQ har väldigt mycket mer parametrar än en Pulse som gör det behagligare. En extern midikontroller för att styra envelope, mod amount, och hastigheten på LFO är allt som behövs för att det ska vara riktigt najs.

Nord Lead 3, är inte det samma sak om en G2 fast med mycket mer? Jag har för mig att Clavia plockade bort NL3 ur sortimentet för att "ersätta" den med G2'an...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-05 16:56

Roland SH-09 eller SH-1000... funkiga synthesizers.. borde passa.
Basstation med rätt effektburk. (billig lösning)

Iofs.. de är alla relativt billiga om man jämför med LP..
Jag har också suktat efter LP men klarar mig fint med skräpet hemma.

Funderat lite nu.
Blickarna riktas åter igen till Nord lead racken...tyvärr så har NR3:an gått ur produktion. Vad är skilnnaden mellan Nord rack 2x:an och 3:an? " 2:an ska tu tydligen kunna fixa kaggar och liknande riktigt bra. Saknar man multifilter och liknande väldigt mycket om man vill kunna göra lite annat? Känns som om
NR3:an inte kommer finnas så länge på begmarknaden.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 17:44

Jag hade en Pulse ett år eller så men tyckte den var så tråkig att ratta att jag aldrig använde den, jag tror mer på en SH-101 isf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 05:57

Jag tycker du ska köra på en SH-101 jag är helnöjd med min, det finns för övrigt ett exemplar kvar på jam shop.

The quest goes on. Funtar på kanske en nord lead 2:a men undrar om det är märkbart stor skillnad mellan nord lead 2 och 2x versionen? Skiljer ju 5000 i pris, och de extra rösterna gör inte jättesklinnad för mig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-06 12:50

Har nyss skaffat en Super Bass Station och en BCR 2000, rekommenderas varmt. Går på ca 3 lök ihop.

Det kanske kan vara något. Men vill helst ha något som kan göra lite annat kul också.....
Nord racken är ju så snygg.....och billig....

1
Bevaka tråden