Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple värt över 100 miljarder dollar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples börskurs skenar vidare och nu är bolaget värt över 100 miljarder dollar. Det är nästan dubbelt så mycket som Dell vilket är extra kul med tanke på Michael Dells kommentarer för snart tio år sedan: "What would I do? I'd shut it down and give the money back to the shareholders".

Skrattar bäst som skrattar sist hälsar Steve Jobs!
Länk till uttalandet på News.com

http://www.appleinsider.com/articles/07/05/30/apple_now_valued_at_over_100_billion.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-02 21:13

Ordet miljarder innehåller bara ett L

Annars är det otroligt spännande, Microsofts och Dells sammanlagda aktiekurs är faktiskt lägre än Apples.. och då har iPhone inte varit i farten än och det är lite tid kvar till WWDC fortfarande.

Ursprungligen av boris91:

Ordet miljarder innehåller bara ett L

Done

Ursprungligen av boris91:

Annars är det otroligt spännande, Microsofts och Dells sammanlagda aktiekurs är faktiskt lägre än Apples.. och då har iPhone inte varit i farten än och det är lite tid kvar till WWDC fortfarande.

Sammanlagd aktiekurs är fullständigt irrelevant. Det går inte på något sätt att mäta ett företags värde genom att titta på kursen för en aktie.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-03 00:07

Har jag inte heller sagt. Jag sa att det var spännande, och det är det ju onekligen, eller hur?

Nej, varför skulle det vara det?

Som sagt; aktiens värde säger ingenting om bolaget i fråga. Vad är så spännande? Det går helt enkelt inte att jämföra bolag genom att titta på aktiekursen - den är, förutom börsvärdet naturligtvis, helt beroende av antalet aktier i företaget.

Exempelvis har SEB ett totalt börsvärde på 128,5 miljarder kronor och en aktiekurs på 230 kronor. Ericsson har en aktiekurs på 26 kronor men ett totalt börsvärde på 490 miljarder. Som du ser, trots att Ericssons aktiekurs bara är en niondel av SEBs, är bolagets värde nästan fem gånger större.

Om Microsoft och Dells sammanlagda börsvärden varit lägre än Apples hade jag tyckt det varit riktigt spännande, men nu förstår jag inte det alls.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-03 00:33

Aktiekursen visar väl ändå på hur stort intresset att köpa aktierna är? Om den är högre för Apple än för Microsoft och Dell tillsammans, som ju är jättar på hårdvara och mjukvara, kan man tycka att det är klart intressant hur Apple lyckats bygga upp denna hype runt sitt varumärke och sina framgångar.

Fastän både Dell och Microsoft säljer mera i kvantitet, verkar marknaden tycka att Apple är ett kvalitetsföretag som tål att satsas på mera. Och jag håller med om det.

Låt oss ställa upp ett litet exempel:

"Äpplen AB" är ett börsnoterat bolag med 100 aktier. Varje aktie handlas på börsen för 20 kronor. Bolagets totala värde är alltså 2000 kronor.

"Äpplepaj AB" är ett annat, delvis konkurrerande bolag med 200 aktier. Varje aktie handlas på börsen för 15 kronor. Totalt värde alltså 3000 kronor.

"Äpplesaft AB" är ett tredje bolag i exemplet. Bolaget har 300 aktier, och varje aktie handlas för 10 kronor. Börsvärde således 3000 kronor.

Som du ser, både Äpplepaj AB och Äpplesaft AB har aktiekurser lägre än Äpplen AB, men båda bolagen är högre värderade.

Aktiekursen har INGENTING att göra med hur bra ett bolag går, hur populärt det är, eller hur mycket det är värt.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-03 01:39

Jämförelser mellan en hårdvaruproducent (t.ex. Apple) och en mjukvaruproducent (t.ex. MS) är fortfarande totalt meningslöst. Ungefär lika begåvat som att jämföra en biltillverkare med ett oljebolag.

• Medlem
  • 2007-06-03 10:12
Ursprungligen av mjg:

Jämförelser mellan en hårdvaruproducent (t.ex. Apple) och en mjukvaruproducent (t.ex. MS) är fortfarande totalt meningslöst. Ungefär lika begåvat som att jämföra en biltillverkare med ett oljebolag.

Det är ju två företag som har en möjlighet att påverka hur datorindustrin utvecklas. Något som t ex Dell aldrig kommer göra. Apple är lika mycket mjukvara som hårdvara i allt de gör.

Ursprungligen av stfm:

Apple är lika mycket mjukvara som hårdvara i allt de gör.

Lite offtopic, men jag har alltid hört Apple (och Apple-fans) förklara exempelvis låsningen av OS X till Apples datorer med att Apple i första hand är en hårdvaruproducent. I All things digital-intervjun (den tillsammans med Bill Gates) sa dock Steve att Apple "is in the software business". Han förklarade där att det som gör Apples produkter unika inte är hårdvaran utan mjukvaran.

Har Apple flyttat fokus från hårdvara till mjukvara eller var det bara retorik?

• Medlem
  • 2007-06-03 22:03
Ursprungligen av staed:

Har Apple flyttat fokus från hårdvara till mjukvara eller var det bara retorik?

Nja ... Apple har ända sedan Apple II varit kända för fiffiga mjukvarulösningar, när konkurrenterna gjorde hårdvarudito. Jag tror att filosofin med Mac redan från början var att göra så lite det bara går i hårdvaran, och tveklöst är det mjukvara man lagt mest arbete på också.

Man kan säga att Apple gör världens dyraste, och i min mening mest genomarbetade, operativsystem, och slänger med en rätt välbyggd dator på köpet.

Ursprungligen av mjg:

Så sant. Även det gör jämförelsen helt meningslös.

Ursprungligen av mjg:

Men om biltillverkaren även utvecklar en egen olja för sina bilmodeller samt att oljebolaget ibland tillverkar någon bil gör ju att din jämförelse haltar.

Ursprungligen av Marcus K:

oljebolaget ibland tillverkar någon bil

Har det någonsin hänt?

Senast jag kollade gjorde Microsoft hårdvara, och Apple mjukvara. Eller?

Frågan om trådens intressegrad känns otroligt irrelevant, och det förvånar mig att en seniormoderator pajjar den med sådana inlägg.

Finns massor av trådar här som jag finner väldigt ointressanta, men då struntar jag oftast i att ens läsa dem. Men det kanske bara är jag.

Ursprungligen av Leftrustle:

Senast jag kollade gjorde Microsoft hårdvara, och Apple mjukvara. Eller?

Microsoft har väl aldrig gjort nån hårdvara? Förutom några små möss här och tangentbord där?

Ursprungligen av Johan S:

Microsoft har väl aldrig gjort nån hårdvara? Förutom några små möss här och tangentbord där?

Och en Xbox här och en Zune där

Ja, men de är ju bara för att ta marknad. Huvudprodukterna är ju Windows och Office. Har iaf jag fått för mig

Apple aktier jämfört mot Microsoft's

1
Bevaka tråden