Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spring in våren med 99.se!

Tråden skapades och har fått 168 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 21:37

Grattis till ni som hamnade framför mig! Jag hade lite för mycket jobb de sista två veckorna och hann inte springa så långt som jag ville. Revansch att utkräva så småningom...

Sådär, så var maj till ända, totalt avklarades över 300 mil - inte illa. Här är resultatet:

1. Jllah 334 km
2. avart 284 km
3. hallgren 238 km
4. mackan 202 km
5. Maria69 178 km
6. hkim 173 km
7. jonasf 156 km
8. OCTO 123 km
9. Marbel 119 km
10. LudwigJ 110 km
11. El Gringo 105 km
12. mirydh 98 km
13. sll 96 km
14. Jonasf 75 km
15. soddamarre 64 km
16. HenrikN 64 km
17. Malakim 57 km
18. mattek 55 km
19. UppåtFramåt 53 km
20. Mr.Forsberg 45 km
21. Cederling 44 km
22. simonb_89 43 km
23. Macjake 43 km
24. Heinz_p 41 km
25. johbo477 39 km
26. odogm 38 km
27. cjkihlbom 34 km
28. Hasseroger 27 km
29. JohanN 27 km
30. Visserligen 24 km
31. Klasse 24 km
32. loud1 21 km
33. KristianB 19 km
34. alabambam 18 km
35. NikeRob 7 km
36. arvid 0 km
37. josef 0 km
38. piotr 0 km
39. bjoorklund 0 km
TOTALSTRÄCKA: 3078 km

i juni kör vi tydligen tre utmaningar parallellt:
- Roadmaster (längst under månaden)
- RoadRunner 5k (snabbast på 5 km)
- RoadRunner 10k (snabbast på 10 km)

Här i tråden är det Roadmaster-resultatet som redovisas. Om önskemål finns kan vi möjligen försöka ta fram redovisning för de andra utmaningarna också.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-02 23:45

Vore lite kul om ni som har möjlighet kunde posta era löprundor. Jag kör ju med Garmin Forerunner 305 och det ger ytterligare en dimension till det här med löpning. Senaste rundan bifogas!

Så här ser ett par av mina rundor ut.
Den kortare på ca 15 km är min "vardagsrunda", och den längre på ca 26 km har jag sprungit tre eller fyra gånger de senaste två månaderna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-06-04 15:10

jag vill gärna vara med i utmaningen för juni.. hur går jag tillväga för att vara med?

jag också - är det bara att fortsätta springa och sync'a? (fortsätt simma...fortsätt simma )

Ursprungligen av Danne82:

jag vill gärna vara med i utmaningen för juni.. hur går jag tillväga för att vara med?

Ursprungligen av Danne82:

jag vill gärna vara med i utmaningen för juni.. hur går jag tillväga för att vara med?

Mer information om hur du anmäler dig.

/M

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-06-04 20:56

Nu var första 7.15 kilometerna för juni avklarade. Kändes riktigt schysst idag.

En sak förstår jag inte och det är 5km utmaningen. Min tid som står där är 24.05 men jag har sprungit 5km snabbare än så två gånger sedan den utmaningen startade, först en 5.05 runda på 23.39 och sedan kollade jag tiden efter 5.0X km och då var den på 23.41. Hur fungerar den? Antar att jag gör något fel men vad?

D.

PS. Om det är samma Iggy som jag tror det är så trodde man ju inte att en Älmhultspunkare skulle bli löpare på äldre dar

Ursprungligen av Dee:

Nu var första 7.15 kilometerna för juni avklarade. Kändes riktigt schysst idag.

En sak förstår jag inte och det är 5km utmaningen. Min tid som står där är 24.05 men jag har sprungit 5km snabbare än så två gånger sedan den utmaningen startade, först en 5.05 runda på 23.39 och sedan kollade jag tiden efter 5.0X km och då var den på 23.41. Hur fungerar den? Antar att jag gör något fel men vad?

D.

PS. Om det är samma Iggy som jag tror det är så trodde man ju inte att en Älmhultspunkare skulle bli löpare på äldre dar

Jag tror man måste välja "distans" -> "5km" innan man börjar springa för att det ska reggas. Om man springer "grundläggande" och stoppar efter 5 km så noteras inte eventuellt personbästa. Men jag kan ha fel....

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Jag tror man måste välja "distans" -> "5km" innan man börjar springa för att det ska reggas. Om man springer "grundläggande" och stoppar efter 5 km så noteras inte eventuellt personbästa. Men jag kan ha fel....

/M

Jag tror du har fel. Jag har aldrig sprungit på något annat än "grundläggande" och jag har ju resultat registrerade.
Jag tycker att det verkar som om de första x km på en runda räknas, vilket är lite dumt för mig eftersom jag har ganska uppförsbackigt i början av mina rundor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-04 22:16
Ursprungligen av hallgren:

Jag tycker att det verkar som om de första x km på en runda räknas, vilket är lite dumt för mig eftersom jag har ganska uppförsbackigt i början av mina rundor.

Ja, det där skulle vara intressant att veta. Hur funkar det egentligen?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-06-05 11:24
Ursprungligen av Dee:

PS. Om det är samma Iggy som jag tror det är så trodde man ju inte att en Älmhultspunkare skulle bli löpare på äldre dar

Jo då högst den samma Vem undrar?

Jag tävlade ju i orientering genom stora delar av mina tonår och det gick utmärkt att kombinera med punk

iggy från älmhult? jag bodde där och gick på linnéskolan i 1 år...född 70. fast jag var nog mer syntare

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-06-04 22:40

Av någon konstig anledning så är nu min tid uppdaterad så det verkar som det fungerar som det ska i alla fall.

Jag hade valt 5km pass på dessa och sedan sprungit lite längre men min första tid som registrerades på siten var från ett åtta km pass (det var även målet i ipoden) och kollar man tiden så verkar det stämma med att det är de första fem som gäller.

Vet hur det känns att ha uppförsbackarna i början. Min första km idag var på 5.03 och efter fem så låg jag på 23.3x -> 23.4x någonting.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-06-05 18:09

Vem undrar? Vem börjar på D och såg till att du hamnade i det där hemska Macträsket? Någon gammal svartklädd jävel tror jag visst

Din löpsedel är fortfarande min favvis! Dessutom har jag lånat en bok av dig som du inte fått tillbaka (Hamlon).

Du hade nog slutat med orienteringen när man träffade på dig men det låter rimligt

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-06-05 22:53
Ursprungligen av el gringo:

iggy från älmhult? jag bodde där och gick på linnéskolan i 1 år...född 70. fast jag var nog mer syntare

Haha vad är detta? Tråden för gamla älmhultsbor? Hmmm... Du gick i 7:an när jag gick i 9:an mao? Borde mao veta vem du är men omöjligt att avgöra på den lilla avataren.

Ursprungligen av Dee:

Vem undrar? Vem börjar på D och såg till att du hamnade i det där hemska Macträsket? Någon gammal svartklädd jävel tror jag visst

Din löpsedel är fortfarande min favvis! Dessutom har jag lånat en bok av dig som du inte fått tillbaka (Hamlon).

Du hade nog slutat med orienteringen när man träffade på dig men det låter rimligt

Aha, nu vet jag Hade helt glömt att det var du som lånat den boken och jag funderade ändå för några år sen om den försvann i någon flytt eller vart den tog vägen? Det jämnar väl ut sig för jag har en Photoshop bok som är din Visserligen som gäller PS 3.0 el så men ändå

Trodde iofs att du söp och knarkade mer än sprang också

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-06 00:41

Haha, vilken OT-tråd det blev helt plötsligt:)
Jag har en fråga gällande juni-challengen. Jag kommer spendera 3 veckor på Cypern och kommer således inte kunna synka min Ipod med mitt Itunes..
Kan detta ändå räknas till juni-challengen, eftersom mestadels av rundorna kommer springas i juni?

Tacksam för svar!

// Henke

jag har en liknande fråga som heinz_p. jag har sprungit några rundor med min ipod innan jag blev inbjuden...men nu när jag synkar så räknas inte dessa rundor in

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-06-06 11:29
Ursprungligen av el gringo:

jag har en liknande fråga som heinz_p. jag har sprungit några rundor med min ipod innan jag blev inbjuden...men nu när jag synkar så räknas inte dessa rundor in

Har för mig att någon tidigare nämnt samma sak, så det är nog så – det synkas bara efter att man accepterat inbjudan.

Försökte springa nu (inte kunnat fram tills nu den här månaden, eftersom jag glömde skorna på annan ort och fick ha dem skickade) men kom inte så långt eftersom det var så groteskt varmt. Hur gör ni andra? Keps, naken överkropp och massa vatten? Springer mycket tidigt eller mycket sent? Jag ska nog börja springa på den lokala idrottsplatsen – där är man mestadels i skogen.

fel av mig...mina turer i juni kom in i min senaste synkning...6e plats

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-06 22:47
Ursprungligen av malesca:

Har för mig att någon tidigare nämnt samma sak, så det är nog så – det synkas bara efter att man accepterat inbjudan.

Försökte springa nu (inte kunnat fram tills nu den här månaden, eftersom jag glömde skorna på annan ort och fick ha dem skickade) men kom inte så långt eftersom det var så groteskt varmt. Hur gör ni andra? Keps, naken överkropp och massa vatten? Springer mycket tidigt eller mycket sent? Jag ska nog börja springa på den lokala idrottsplatsen – där är man mestadels i skogen.

Jag springer mestadels sent på kvällarna, det är väldigt mycket svalare då.
Hur var det sagt med 5km-challegngen? Var man tvungen att ställa in träningen på 5km istället för att köra Grundläggande?
Tänkte ta en lite löprunda nu strax faktiskt:)

Edit: Kollade 5km-challengen and im in the lead:) Således kan man köra på grundläggande!

Ursprungligen av malesca:

Försökte springa nu (inte kunnat fram tills nu den här månaden, eftersom jag glömde skorna på annan ort och fick ha dem skickade) men kom inte så långt eftersom det var så groteskt varmt. Hur gör ni andra? Keps, naken överkropp och massa vatten? Springer mycket tidigt eller mycket sent? Jag ska nog börja springa på den lokala idrottsplatsen – där är man mestadels i skogen.

Jag har tagit på mig lite extra kläder under mina två pass denna vecka för att vänja mig lite vid den väntade värmen på maran på lördag. Annars är tipset att ta med sig vatten som räcker till hela rundan.
Vätskebälte (Perfekta t ex) eller vattenblåsa av Camel-bak-typ (vattenpåse i ryggsäck med slang fram till munnen) funkar bra för mig.

Jag rekommenderar inte bar överkropp, eftersom en tröja både är bra för att få bort svett från kroppen och för att torka av sig på medan man springer. Man blir ofta bara mer svettig om man springer med bar överkropp. Men det kan säkert vara presonligt. Springer man med bar överkropp på kvällen så kan man efter en stund ha en massa myggor och småkryp fastklibbade i svetten på överkroppen.

my mistake ;(

Hejsan alla glada och friska!

Jag har ett problem, jag sprang Friskusloppet igår och fick mig en tid
jag är stolt över.

49.24 på 1 mil.
http://www.fkfriskus.com/arrangemang/arr_66200721228PM8282.htm

35: Martin Klasson

Jag är inte här för att skryta, utan för att förbarma mig själv,
jag sprang med min Nikeplus, men råkade fumla och stänga
av mätningen redan efter 600 meter!!!

Nu är det ju så att jag vill SÅ gärna ha en komplett och bra lista över mina lopp och spara det som historik, SPECIELLT detta lopp, eftersom den är den snabbaste mil jag har sprungit!!!

Men hur kan man göra för att få in detta på något sätt?
-förutom att springa mig till döds ännu en gång!

Tack på förhand!

Ursprungligen av martin.klasson:

Men hur kan man göra för att få in detta på något sätt?
-förutom att springa mig till döds ännu en gång!

Ajaj, jobbigt problem.

Du kan via terminalen kan gå in på din iPod och redigera de xml-filer som sparas för varje träningsrunda. Alternativt använder du hjälpmedlet http://www.nikeplusedit.com/

/M

tack för tipset..

jag använde mig av nikeplusedit.com,
och fick upp filen -men JAG ser den, men den dyker inte upp
och gör sig påmind bland "My records" eller i "Challenges"

Jag bryr mig inte så mycket om att det inte dyker upp i "Challenge",
det är ju mest för mig personligen som jag vill se det i "My Records".

Jättetråkigt problem, gör jag är struktur-människa, klarar inte av
att ha mitt personbästa lopp utanför

Men jag är SÅ envis också, så ja.. jag hoppas ni kan hitta ytterligare något
som kan hjälpa mig.

kanske ni har själva lagt upp ett pass manuellt via editerat eller använt nikeplusedit
som gjort avtryck i "My records" eller i någon challenge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 23:20
Ursprungligen av martin.klasson:

jag sprang med min Nikeplus, men råkade fumla och stänga
av mätningen redan efter 600 meter!!!

Nu är det ju så att jag vill SÅ gärna ha en komplett och bra lista över mina lopp och spara det som historik, SPECIELLT detta lopp, eftersom den är den snabbaste mil jag har sprungit!!!

Glömde själv att stänga av min Nike+ efter MilSpåret 23:e maj. Det gick några minuter innan jag kom på det, så tiden blev knasig. Tror inte att det går att lägga till i efterhand, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 23:06
Ursprungligen av hallgren:

Annars är tipset att ta med sig vatten som räcker till hela rundan. Vätskebälte (Perfekta t ex) eller vattenblåsa av Camel-bak-typ (vattenpåse i ryggsäck med slang fram till munnen) funkar bra för mig.

Jag rekommenderar inte bar överkropp, eftersom en tröja både är bra för att få bort svett från kroppen och för att torka av sig på medan man springer. Man blir ofta bara mer svettig om man springer med bar överkropp. Men det kan säkert vara presonligt. Springer man med bar överkropp på kvällen så kan man efter en stund ha en massa myggor och småkryp fastklibbade i svetten på överkroppen.

Ja, vätskebälte kör jag med. Sprang 23 km idag i pressande 27 grader Celsius. Förutom att pulsen gick upp lite mer än normalt så var det helt hanterbart.

Hallgren: Lycka till på maran! Jag gör dig nog sällskap nästa år. I år blir det halvmaran i september för min del.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-06-08 01:01

Jag har vätskebälte, men jag tycker ändå det blir plågsamt varmt att springa. Kanske bara är en vanesak, då.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-06-08 11:28

17 km löpning i 20-25°c värme, trots att jag började redan klockan 8 på morgonen. (Dock springer jag huvudelen i skog där det är lite svalare än om man har solen på sig hela tiden)

Trots att jag hade med mig 1,3 L vatten ut och drack mkt innan så minns jag inte när jag sist hade så koncentrerad urin

Konstigt nog så var det skönt och inte alls så segt som jag väntat mig med tanke på att det var en vecka sen jag sprang sist och att det var så varmt och en halvmil längre nu.

Måste varit den hemmagjorda sportdrycken som gjorde mig piggare.

Bevaka tråden