Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpråd, router?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-04 19:07

Hallå där!

Jag har precis skaffat mig 100Mbit (BBBfiber) och skaffade mig en Netgear WTG624 och kopplade in, men får enormt dålig signalstyrka, runt 13-36 % Jag hittar några wlan runt omkring och på dem har jag på vissa 77%. Jag tycker det är konstigt att jag har bättre signalstyrka till dem än accesspunkten i min egen lägenhet. Jag tänkte då att det kanske var fel på routern och lämnade tillbaka den och fick en D-link DI-624 och jag får samma sak, lika dålig styrka. Jag testade även att koppla in en gammal pc och den fick direkt 100% Signalstyrka. Jag sitter ju aldrig vid min pc utan använder bara min macbook, har även en iMac och en macbook pro i hushållet som också kör trådlåst och alla har lika dålig signal. Min fråga är då, vad ska jag ha för accesspunkt/router för att få riktigt bra signalstyrka. Är det Apple airport extreme-basstation som jag ska köpa då eller? Den är ju ganska dyr men det kanske man får lägga för att så bra styrka som vanligt eller finns det några andra ni kan rekomendera?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-04 20:19

Jag har en Netgear WNR834B 802.11n router som fungerar finfint, både med min Macbook (144Mbit) och min MacPro(130MBit). Funderar dock varför inte anslutningshastigheten är högre. Routern ska klara 270MBit, men det får jag inte ens med Netgears egna kort (311B) som jag har i mediacentret (upp till 216Mbit). Men sinalstyrkan är hög, Full styrka (alla pluppar) i OS X, och mycket hög (3 av 4 staplar i windows). Jag har signal i macbooken på hela tomten (800 m2).

• Medlem
  • 2007-06-04 20:25
Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag har en Netgear WNR834B 802.11n router som fungerar finfint, både med min Macbook (144Mbit) och min MacPro(130MBit). Funderar dock varför inte anslutningshastigheten är högre. Routern ska klara 270MBit, men det får jag inte ens med Netgears egna kort (311B) som jag har i mediacentret (upp till 216Mbit). Men sinalstyrkan är hög, Full styrka (alla pluppar) i OS X, och mycket hög (3 av 4 staplar i windows). Jag har signal i macbooken på hela tomten (800 m2).

ok..får kanske bli en sådan. jag har installerat WiFind, där ser man vilka nät är låst och inte samt så ser man signalstyrka i procent. Ibland har jag full styrka (alla pluppar) men ändå bara 35% trots alla pluppar. Om du inte har det programmet så pröva att installera det och se hur många % du får trots du har alla pluppar..

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-04 21:02

Lite märkligt program, jag får bara 38% på Min MacPro, 57% med Macbooken (brevid MacPron). Precis intill routern får jag 75%. blir lite tveksam till programmet

• Medlem
  • 2007-06-04 21:31

mm exakt så får jag med..jag hoppas det är programmet som buggar. iofs så märker jag av det när jag laddar ner saker, att den påverkas..som sagt.hoppas det är programmet

1
Bevaka tråden