Du låter bitter Hagge? Om du vill köpa en PC så kan du väl göra det helt enkelt?
Jag har redan en PC.
En Athlon64 3000+ med 1.5GB ram och ett Nvidia 6800LE 128MB, som kör OS X, och som komplett med disk, brännare, skärm, tangentbord o mus kostade mycket mindre än en Mac mini...
(Mycket mer välbalanserad hårdvara än en mac sett till vad jag vill göra med datorn också, jag behöver ingen monstercpu, mer minne är alltid trevligt och skitgrafik vill jag inte leva med för då kan jag ju lika gärna ha en jättegammal dator, bara spel som kräver något av datorn nuförtiden ändå ju.)
Väldigt prisvärd jämfört med andra osx-datorer tycker jag.
Som tur är är det fritt att köpa den datorn man vill, så köp du en multitech om du vill. Men pris/komponent-diskussionen är gammal och väldigt trött.
Ja, den är ju inte mycket dyrare, ett par tusen max sett till prestandan, men så är den ju nyligen uppdaterad också. Tycker ändå de borde klämt i santa rosa i den eftersom det tidsmässigt passade så bra. Macbook pro är ju ruskigt oprisvärd just nu, och imacen är ju ännu värre som sagt. Mac pro står sig väl skapligt för de som behöver en sådan typ av maskin, vilka de nu är, musiker?
Snälla, kan vi inte låta denna tråden självdö så att Hagge inte får chansen att fortsätta med sina gissningar á la "Den lär ju vara..." osv. Annars har vi garanterat ett datorkrig på gång här.
Hagge fattar inte att design, elegans och ett riktigt operativsystem kostar pengar och att många här är beredda att betala för det. Vad vi än säger kommer han inte förstå, så det är lönlöst att argumentera emot.
Hagge: Köp din (enligt dina referensramar) prisvärda men värdelöst designade PC-laptop kombinerad ett kasst operativsystem och var nöjd. Låt oss som värderar andra saker än dig (som t.ex. design, tysthet, elegans, fina nätta nätadaptrar med mjuk sladd, fjärrkontroll med fem knappar och världens bästa operativsystem) fortsätta göra det och lämna oss i fred.
Var gjorde jag gissningar? Vad gällde vikt eller så? Macbooken är ju inte särskilt lätt med tanke på storleken, är väl inte särskilt troligt att en 12" pc-laptop väger MER? Men du kan ju googla efter det om du verkligen bryr dig.
Design? Visst är Macbooken snygg, men det är ju en IBM med, kvaliten lär ju vara mycket högre på en IBM med, tycker bara man läser om utsmetad kylpasta, skitvarma datorer, datorer som får skickas tillbaka, moppeljud, skärmar där belysningen läcker fram och diverse när man hänger här.
Vista ingick väl i alla de där maskinerna, även om det kanske var basicvarianten i en del så är det ju inte ett "sämre" eller enklare alternativ än OS X. Microsoft har ju iaf koll på vad alla delar i deras OS gör, får man hoppas..
Snyggt att kalla en PC-laptop ifrån IBM/Lenovo "värdelöst designad"... Anledningen till att jag inte köper en är ju just operativsystemet såklart, jag tycker dock inte att OS X imponerar så om det inte hade varit för tillgången av kommersiell programvara så hade jag hellre kört FreeBSD och KDE än OS X. Safari suger, ical suger, finder suger, preview är inget vidare...
Design/elegans är väl subjektivt, men IBM, LG och Sony har ju minst lika snygga laptops.
Kvaliten på macarna är ju inget att tala om.
Inte tystheten heller, såvitt jag vet låter en macbook mer än många pc-laptops, kanske för att de får köra fläktarna på full fräs eftersom de inte kan applicera kylpastan korrekt...
Hur sladden är på nätadaptrarna har jag ingen koll på, och det är inget som skulle få vara som grund för mitt val av dator.
Fjärrkontroll har jag ingen nytta av som jag kan komma på och om man vill ha det går det ju att fixa till en PC med.
Världens bästa operativsystem är ju att ta i, på 10.2-tiden tyckte jag ju att det verkade vara det, men nu är ju Vista släppt och även om jag inte har kört Vista så verkar det som att det ligger före OS X på en del områden, och hade det varit den "riktiga" versionen av Longhorn tror jag Apple hade haft svårt att komma ikapp systemdesignmässigt.
OS X är ju trots allt ett ihopplock och inget "nytt" OS.
Den enda anledningen till att jag vill köpa en Mac är OS X. Jag vet dock inte om jag vågar beställa en MacBook igen, sist jag gjorde det fick jag tre stycken defekta datorer. Trist att man inte kan köpa bättre hårdvara (Thinkpad) och använda OS X.
Eller ja, det går, men det är knappast smärtfritt. Inte värt det verkar det som, tyvärr.
Samma här, däremot resonerade jag som så förr att jag kunde värdera operativsystemet till runt 4000kr, nu jämför jag ju det dock med piratkopierat Vista (som är både modernare än 9x/xp och fortfarande gratis) och då blir det ju svårare att motivera prisskillnaden, speciellt om den är över 4000...
Och nu har jag ju redan en tillräckligt bra PC, får väl ungefär samma poäng på xbench som en core duo macbook, jag ligger väl efter på cpu och minne men före på disk och grafik, skulle ligga mer före på grafik om jag låste upp min GPU i os x dock. Så jag kan ju redan köra rätt operativsystem på en vettig dator, lite svårt att motivera en macbook pro då, speciellt om de skall envisas med att sätta i skitkomponenter, klanta till kylningen/kvaliten och ta ockerpriser för den. Får verkligen hoppas att Leopard blir ett stort steg framåt, även om jag är lite tveksam till det.
Visst, håller med om att dessa aspekter är viktiga och gör att Mac:arna är värda att betala lite extra för. Men, inte så mycket extra som de kostar idag skulle jag hävda (om man inte är fanatiker av OS X). Även om man gillar Apple och Mac så måste man kunna vara lite kritiskt till deras prissättning. Den är lite väl mycket i överkant tycker jag, utan att för den skulle hävda att de inte skulle kunna ta ett öre mer än PC tillverkare för samma hårdvara. Köpte en Macbook för ett år sedan och då kunde jag inte hitta en mer prisvärd laptop, men idag tycker jag inte alls den är speciellt prisvärd. Mycket har hänt på ett år och apple har inte svarat på konkurenternas utveckling.
Fast kvaliten, andrahandsvärdet osv har ju fallit nu, det enda som återstår är ju eventuell design/märkesbögeri om det nu är det man är ute efter och operativsystemet. Men jag som gammal datanörd och amigamänniska skulle inte kunna bry mig mindre om att datorn är just vit och att det står Apple på den, Apple är väl mest associerat med höga priser helt i onödan hos mig... OS X anser jag väl verker vara som den bästa kombinationen av för- och nackdelar, även om det är långtifrån perfekt, hade hellre sett att det fanns ett helt nytt multimediaos, beos?
Macbook Pro var ju ungefär lika prisvärd som PC-laptops efter förra uppgraderingen, men nu kostar den ju nästan dubbelt så mycket som en likvärdig HP (läs NÄSTAN, vare sig det är på pris eller komponentval), och skall de hålla priserna på samma nivå vid nästa generation vilket verkar vara fallet så får det fan vara en rejäl uppgradering för att det skall vara värt det. Jag vill se santa rosa, nyare grafikkort med 256MB grafikminne i alla modeller, brännare om det nu inte var det i alla, LED-skärmen och eventuellt även 2GB minne till samma pris för att jag skall anse att den är helt ikapp/ok..
Macbooken var väl ok prisvärd när den lanserades med, jag hade dock hellre betalat säg 2000kr mer för ett riktigt grafikchip, även om kostnaden för ett sådant säkert bara hade varit några hundra. (Behöver inte vara så fett.)
iMacen var ju också rätt prisvärd, speciellt 20 och 24"-modellerna, 24" var nog bästa köpet tom, men det är ju aslänge sedan den uppdaterades och priserna har inte förändrats, nu är den ju som sagt dubbelt så dyr som en likvärdig PC, minst, och det är helt galet.