Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela VIDEO_TS på din Apple TV

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu sitter jag och beta testar ett mycket intressant plugin för Apple TV ...

Det är kort och gott ett framework för mplayer för Apple TV ... med andra ord .. detta plugin gör att du vädligt enkelt kan spela upp VIDEO_TS / DVD / mp4 / mkv HD osv på din Apple TV ... ganska imponerande ...

pluginet kommer snart ...

här är en video på det ...

http://www.youtube.com/watch?v=i9tJCEeXQv0&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eawkwardtv%2Eorg%2F

den är inte helt bugg fri än och jag har hittat ganska många buggar än så länge ...

spelar den x264 filmer? Klarar den att spela upp 720p x264-filmer så beställer jag en apple tv ikväll

Supported Input Formats

(S)VCD (Super Video CD)
CDRwin's .bin image file
DVD, including encrypted DVD
MPEG-1/2 (ES/PS/PES/VOB)
RIFF AVI file format
ASF/WMV/WMA format
QT/MOV/MP4 format
RealAudio/RealVideo format
Ogg/OGM files
Matroska
NUT
NSV (Nullsoft Streaming Video)
VIVO format
FLI format
NuppelVideo format
yuv4mpeg format
FILM (.cpk) format
RoQ format
PVA format
streaming via HTTP/FTP, RTP/RTSP, MMS/MMST, MPST, SDP
TV grabbing
Supported Video and Audio Codecs

most important video codecs:

MPEG-1 (VCD) and MPEG-2 (SVCD/DVD/DVB) video
MPEG-4 in all variants including DivX ;-), OpenDivX (DivX4), DivX 5 (Pro), XviD
Windows Media Video 7/8 (WMV1/2)
Windows Media Video 9 (WMV3) (using x86 DLL)
RealVideo 1.0, 2.0 (G2)
RealVideo 3.0 (RP8), 4.0 (RP9) (using Real libraries)
Sorenson v1/v3 (SVQ1/SVQ3), Cinepak, RPZA and other QuickTime codecs
DV video
3ivx
Intel Indeo3 (3.1, 3.2)
Intel Indeo 4.1 and 5.0 (using x86 DLL or XAnim codecs)
VIVO 1.0, 2.0, I263 and other H.263(+) variants (using x86 DLL)
MJPEG, AVID, VCR2, ASV2 and other hardware formats
FLI/FLC
HuffYUV
various old simple RLE-like formats
most important audio codecs:

MPEG layer 1, 2, and 3 (MP3) audio
AC3/A52 (Dolby Digital) audio (software or SP/DIF)
AAC (MPEG-4 audio)
WMA (DivX Audio) v1, v2
WMA 9 (WMAv3), Voxware audio, ACELP.net etc (using x86 DLLs)
RealAudio: COOK, SIPRO, ATRAC3 (using Real libraries)
RealAudio: DNET and older codecs
QuickTime: Qclp, Q-Design QDMC/QDM2, MACE 3/6 (using QT libraries), ALAC
Ogg Vorbis audio
VIVO audio (g723, Vivo Siren) (using x86 DLL)
alaw/ulaw, (ms)gsm, pcm, *adpcm and other simple old audio formats

jag är dock inte 100 % att allt fungerar perfekt .. jag har bara testat VIDEO_TS och mkv i HD och det fugnerar helt ok ..

  • Oregistrerad
  • 2007-05-20 17:41

Vet du om "författarna" kommer släppa källkoden till sin plugin sedan? Det vore intressant att slänga ett getöga på den (och även på din plugin).

Skulle inte detta gå att lösa med QuickTime MPEG2-pluggen (som jag har) och ATVFiles? I och för sig köpeprogram.

När tror du den kommer finnas tillgänlig för nedladdning?

Pluginet finns redan tillgängligt på denna sida.
http://plugins.awkwardtv.org/det.php?recordID=nitoTV

På denna sida finns också en hel massa plugin om man har appletv loader
http://plugins.awkwardtv.org/

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-31 11:12

Tussen69 har du testat något mer hur pluginet fungerar som gör att man kan spela VIDEO_TS filer mm? är grymt sugen på en mediaspelare antingen en Tvix4100 men helst en appleTv.

Mvh
Thomas

Ursprungligen av bubben4:

Tussen69 har du testat något mer hur pluginet fungerar som gör att man kan spela VIDEO_TS filer mm? är grymt sugen på en mediaspelare antingen en Tvix4100 men helst en appleTv.

Mvh
Thomas

Video_ts fungerar jätte bra nu ... och nu när AppleTV finns i 160 GB utförande så är det perfekt att använda NitTV ..

dock tycker jag att om du ändu har en WideScreen TV med förmodligen HD-Ready så varför inte köra HD med AppleTV ... NitoTV spelar ju mkv filer som används för BluRay/HD-DVD filmer .... varje HD-DVD på 1080p hamnar på 4-5 GB i mkv formatet ... ser helt jv underbart ut ... så ungefär 40 HD-DVD filmer får man plats på AppleTV är ju helt ok ..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-04 16:49

Tack för svaret Tussen 69 och jo det är klart att jag ska köra HD material men vad jag förstår så finns det olika varianter på mkv formatet men har du prövat och det funkar bra? hur är det med stödet för dolby digital och dts på appleTv? för jag har tänkt att köra ljud och bild genom en hemmabioreciver.

Mkv är bara filformatet, det har inget med kodningen av filmen att göra. Och de mkv-filer du "hittar" på nätet är rippade från orginalskivorna och (om de är 5 eller 9 GB stora) omkomprimerade från bluray/hddvd så att de ska få plats på en vanlig dvdskiva. Den codec som använts är x264.
AppleTV med sin veka processor klarar nog precis x264 i 720p men 1080p kan du med största sannolikhet glömma.

Sen är x264-ripparna rätt hårt komprimerade också, men hur man än vänder och vrider på det så ser de bättre ut än dvd.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-09 13:23
Ursprungligen av gusax840:

Mkv är bara filformatet, det har inget med kodningen av filmen att göra. Och de mkv-filer du "hittar" på nätet är rippade från orginalskivorna och (om de är 5 eller 9 GB stora) omkomprimerade från bluray/hddvd så att de ska få plats på en vanlig dvdskiva. Den codec som använts är x264.
AppleTV med sin veka processor klarar nog precis x264 i 720p men 1080p kan du med största sannolikhet glömma.

Sen är x264-ripparna rätt hårt komprimerade också, men hur man än vänder och vrider på det så ser de bättre ut än dvd.

Sedan att VLC i OS X har en enormt kass implementering utavd x.264-codecet och MKV-containern gör att det går ännu tyngre. Det går knappt att spela tyngre filmer oavsätt dator med den kombon.

CoreAVC kommer dock med bättre codecs under sommaren för x.264.

Ursprungligen av Sidde:

Sedan att VLC i OS X har en enormt kass implementering utavd x.264-codecet och MKV-containern gör att det går ännu tyngre. Det går knappt att spela tyngre filmer oavsätt dator med den kombon.

CoreAVC kommer dock med bättre codecs under sommaren för x.264.

Menar du att CoreAVC ska släppas till OSX eller bara att de kommer uppdateras till sommaren?

Verkar iallafall att de håller på och försöker få ut en version av CoreAVC både till Linux och OSX, men jag har inte hittat nån info om när de kan tänkas släppas. Se länk nedan:
http://forum.doom9.org/showthread.php?p=840978#post840978

Innebär detta att man inte måste hacka sin ATV för att kunna spela filmer på den? Kan man i så fall spela filmer från en extern hårddisk som man har till sin iMac? Eller har jag missuppfattat det hela?

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2007-08-17 10:06

Hej,

vill inte nappa tråden, men då den handlar om VIDEO_TS-uppspelning så postar jag min fråga här:

Sitter i valet och kvalet om att köpa en AppleTV. Vill ha den så att ungarna enkelt kan kolla på DVD. Dock vill jag inte komprimera filmerna för i mina ögon ser resultat helt enkelt inte bra nog ut. Rippar jag mina DVD'er så ska de ligga i ett format som jag inte kan urskilja från originalet. Har med Handbrake och Nero Recode testat lite h.264-kodning och det blir taggigt hur jag än gör det. Kollar på min PC i Quicktime samt jämför det med ISO-filen i VLC.

Så, eftersom mplayers UI ser helt bedrövligt ut - jag köper ju ev. AppleTV för att det är ett enkelt UI som passar barnen - är det
1. möjligt att mha AppleTV's UI spela upp ISO-filer, alt uppackat i VIDEO_TS-kataloger och
2. dessutom ha de presenterade likek enkelt/snyggt som i AppleTV's UI, med tumnagel och beskrivning

Mvh
Niclas

Är den så bra egentligen?

Men VLC kan man väl inte använda med Apple-TV ändå???

Ursprungligen av gusax840:

AppleTV med sin veka processor klarar nog precis x264 i 720p men 1080p kan du med största sannolikhet glömma.

Aj aj aj!! Låter inte bra.
Måste man ha allt i iTunesbiblioteket?
Jag har ju allt på en separat disk.
Alltså, jag tycker Apple-TV låter rätt kass!!

Det finns väl en massa andra mediaplayers att välja på?

Senast redigerat 2007-06-13 23:01
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-19 11:52
Ursprungligen av the örjan:

Men VLC kan man väl inte använda med Apple-TV ändå???

Aj aj aj!! Låter inte bra.
Måste man ha allt i iTunesbiblioteket?
Jag har ju allt på en separat disk.
Alltså, jag tycker Apple-TV låter rätt kass!!

Det finns väl en massa andra mediaplayers att välja på?

Med ATVLoader installerar du NitoTV och spelar i Mplayer som är många gånger bättre än VLC. Du får tillgång till SSH och AFP och kan ansluta till nätverksvolymer.

TV är underbart.

Finns det någon än som kört x264 i 720p eller 1080p med godkänt resultat? Jag är bekymrad över att apple tv inte har prestandan som krävs och om den inte gör det så ser jag ingen anledning att byta ut min gamla xbox med media center då den är mer mångsidig.

Om apple kanske ser till att vi kan börja köpa filmer och serier här i sverige så kan den bli mer tilltalande. Jag är annars fortfarande väldigt skeptisk, apple tv har inte inte riktigt den apple standarden jag blivit van vid.

1
Bevaka tråden