Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fetaste VA synten?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 10:47

Kör med Nordlead 2 live men är på jakt efter något som låter lite mer analogt, rått och fett. Tycker inte nordleaden tar sig igenom ljudbilden och breder ut sig på samma sätt som t.ex min juno106 som jag körde med tidigare. Den låter skitbra annars i studion och så, men den bryter sig inte riktitgt igenom i en tät rockdisco-ljudbild, man ramlar likosm inte baklänges. Vill dock ha något nytt och stabilt med typ samma upplägg som nordleaden, med 4 ljudslotar som man kommer åt fort och enkelt. Vad sägs om Nordlead 3 eller Nord Modular G2? Eller vad ska jag testa?

  • Medlem
  • 2007-06-09 11:08

Kika även på någon av Virus-varianterna från access.

Virus TI?

Waldorf Q+ ä väl inte så pjåkig heller med analoga filter,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 11:54

Jag har fått för mig att Virus-syntarna låter lite åt trance-hållet, och det är helt fel för mig. Vi spelar någon slags rock-disco med influenser från 70 och tidigt 80-tal. Feta analoga grejer, stråkmaskin, varma padar, spetsiga ljud.. Tänk Blondie, Cure, Bowie.. Den grejen.. Kanske får vänta på Nord Wave och sampla mina analoga syntar..

  • Medlem
  • 2007-06-09 11:59

Att något _kan_ låta trance betyder inte att de gör det i alla händer. Ge mig en och jag lovar att den inte kommer låta trance.

Rent konkret så verkar virus vara en av de kompetentare VA-syntarna som finns, så jag tycker att det är dumt att döma bort den pga trance-stämpeln.

Virus (i synnerhet TI) går att göra det mesta med, så att avskriva den som trancesyth tycker jag är helt fel (ok, presetsen suger rätt duktigt)

NL3 är den rattvänligaste pjäsen jag haft, men det är nog inte riktigt ditt ljudideal tror jag, även om det låter lite maffigare än NL2.

Waldorf Q är tysk och brutal, på ett synnerligen trevligt sätt, men är nog inte heller vad du är ute efter.

Jag hade nog kikat på Alesis Ion om jag varit dej, ljudmässigt är den antagligen helt rätt. Personligen gillar jag inte hårdvaran (fjösiga knappar och allmänt taskig design), men den låter riktigt bra.

Har du budget till det är nog en Alesis Andromeda bästa köpet iofs. Kostar ju inte så mycket mer än en NL3 eller G2 heller faktiskt...

Jag vill ge Creamware min röst för deras ASB maskiner. Det är nog det mest analogklingande jag hört i VA synthar - bättre än Alesis Ion/Micron. Tror att deras Pro-12 (ska emulera SCI Prophet V) hade varit bra till det du söker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 13:07

Nord Lead 3 är det givna valet med unison-funktionen osv.

Jag slår ett slag för Virus. De äldre modellerna är fortfarande råfeta och kostar inte mycket. Visst kan de låta trance (hemska tanke) men med en rudimentär aning om syntes och 30sekunders rattande låter den precis som du vill. Det är en enastående maskin som gör allt en VA ska göra med bravur. Den kan allt från taniga sinuspip till padorgier som får dig att rodna av skam, tuffa trummor, sköra stråkar, dödsbasar från helvetet...

NL3 är också jättebra, men den kan inte komma i närheten av t.ex. Virus B i klassen kalori/krona.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-06-09 14:11

Sällar mig till dem som förespråkar en Virus...men håller också med PeterH om Ion...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-09 15:15

virus är sjukt mångsidig. trodde själv det mest var en trance-synt.
men acces har väl jobbat rätt jobbat rätt hårt med att tvätta bort den stämpeln?

Den bästa trancestämpelborttvättaren är att själv sätta sig med en Virus och prova den förutsättningslöst. Eller lyssna på Tublenco (forummedlem), som använder sin Virus KB synnerligen mångsidigt. Eller någon av alla de andra tusentals Virusägare som inte gör tram/nce.

Mitt band är också glada Virusägare sedan Virus B kom ut och vi gör inte heller trance även om en och annan jätteflygmotorpad har smugit sig in ibland. De är så feta att det är svårt att hålla tassarna borta...

+1 för NL3 här, väldigt rockdisco, lättrattad, superkvallité, snygg & svensk.

Fast Virus & Q är ju självklart grymma synthar dom också.

Waldorf Q låter väldigt kliniskt och rått. Eller så kan jag inte ratta min. Det spelar ingen roll hur jag gör så låter den inte varm och skön. Men den låter hårt.

Om du gillar karaktären på din Juno-106 så bör du kolla in Roland JP-8000. Jag sålde min Juno-106 och saknade dess värme i ljudet i allt annat jag provade. Jag var olycklig i några år tills jag spontant köpte en JP-8000. Jag hade inte testad den något nämnvärt så jag köpte grisen i säcken. Men den blev klockren som ersättare till en Juno-106. Tyvärr är den bara bitimbral och även den klassas som trance-synt. Jag gillar min för värmen i ljudet och för att den är så förbaskat inspirerande att leka fram ljud med. Jag är dock inte säker på att den sticker ut i en mix, snarare tvärt om. Men det beror kanske på hur man mixar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 12:24

Jag tycker ärligt talat Virus är sjukt överskattad. Kommer få en massa krig till svar.

Ursprungligen av PF:

Jag tycker ärligt talat Virus är sjukt överskattad. Kommer få en massa krig till svar.

Jag tänker inte bråka, man får tycka vad man vill, men jag är nyfiken på hur du tänker då? Virus låter bra, är enkel att hantera, är extremt mångsidig och kan koola trix om man gräver djupare i den. Det är väl inte överskattning om någonting faktiskt är bra?

Ursprungligen av PF:

Jag tycker ärligt talat Virus är sjukt överskattad. Kommer få en massa krig till svar.

Nejdå, inte bara. Jag tycker också att den är rätt överskattad men kan förstå att folk gillar mångsidigheten.
Det klickade inte alls hos mig när jag prövade en Virus C. Tvärtom så tyckte jag att den både kändes och lät rätt plastig. Då var både Korg Radias och Creamware Pro-12 långt roligare och personligare.

Men jag vet att Virus kan låta riktigt bra. Det har den här killen bevisat en gång för alla - även om ljudet, i vissa fall, saknar tryck.
http://www.perkristian.net

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-12 17:31

Jag måste säga Virus TI. Har ägt ett antal VA och alltid tröttnat och liksom hört att det inte låter riktigt sådär äkta. När jag satte på min Virus TI polar för första gången så hörde jag direkt att det var mer botten i basen och det lät mer äkta. Filtret är riktigt rått om man vill. Sen kan man ju slänga på så sjukt mycket FX typ dist samt välja Saturation typ på OSC-gainen vilket knasar till det ordentligt. SJUKT mångsidig Sen får man med en jävla massa på köpet som grain,wavetable och formant-syntes vilket e asballt. Virus TI fick mig att tänka om vad gäller analogt. Vågar nästan påstå att en Virus TI nog fanimig klarar av det mesta...Känns komplett för mig iaf.

MVH

Nikke

Ion verkar vara väldigt djup och låta väldigt bra. Testat radiasen ett par gånger och den låter mycket mycket bättre än ms-2000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 17:55

Jag äger ju själv en Virus Indigo och tycker fortfarande inte att det finns nån VA som låter direkt bättre för det jag gör. Men när du säger att du har problem med att din Nordlead inte tränger igenom mixen tillräckligt och att det är lite retro electrorock du spelar så undrar jag im inte Ion är mer rätt ändå!

Jag tycker Virusarna är feta på det där breda sättet som passar för sjöna pads och dessutom bra på konstiga moduloerade/distorderade ljud. Men när det kommer till enklare råare leadljud så tror jag faktiskt mer på Ion som har lite mer vintage över sig. Den är dessutom lite mindre komplex och därför lite lättare att ratta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-12 21:18

SH-201 gillar jag, faktiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 02:05

Ja, jag gillar också SH-201. Den är inte alls dum. Vad jag tycker om Virus är att den har artifakter i ljudet som inte känns bra alls, och det talas alltid så vurmande och varmt om Virus. Men jag tycker den klickar i enveloper på samma manér som gamla Kawai K4 om än inte lika illa som K4an så klart, som var hopplös (men kunde funka efter operativsystem 1.3 om man programmerade försiktigt). Jag hade en KC och kunde inte alls känna den där Virus-entusiasmen trots ihärdigt programmerande. Visst kan Virus låta trevligt men i mina öron så har Clavia gjort bra mycket bättre syntar, all the way through. Virus TI förstår jag knappt idén med heller. Svindyr och svulstig men låter ändå inte så förbannat övertygande som man skulle tro. Äeh! Jag är sckeptisk. G2 är långt bättre och roligare och häftigare och mer välljudande än Ti.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 05:31

www.sonicprojects.ch OPX1.

Det enda va:t som låtr riktig synth, men det är ju inte hårdvara.

eller yamaha ANX1världens mest underskattade synth.

Och så clavia NORD MODULAR.

Gillar inte G2 låter mer mellanregister än bas.
Är inte heller förtjust i virus har haft b,c,ti men i mina öron låter de snarlikt RGC AUDIOS z3ta+
som både är mer kompetent samt mycket billigare.
Men om ni lirar sen 70 tidigt 80 NY soundet varför inte moog pro one combo ? det är ju vad de flesta arbetade med + obx om man hadde råd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 09:12
Ursprungligen av PF:

Ja, jag gillar också SH-201. Den är inte alls dum.

Jag är förvånad att du inte nämner någon creamware ASB-burk - trodde att du hade en liten noblesse för dem efter vad du skrev i MM...;)

PF... jag vill minnas att du är en av de som sågar Roland JP-8000 ganska rejält. Men du gillar SH-201? Du tyckte bland annat att JP-8000 låster som om man lagt en stor kudde över ljudet. Är det så stor skillnad i ljudet mellan dessa? Jag har fått för mig att de har samma "motor". Det skulle vara kul att jämföra dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 10:32
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 11:01

Har jag sagt så om JP8000? Vad jag minns så är det en finfin synt det med. Men den är inaktuell nu. Creamware ASB likaså, de har utgått.

pippin: Jag brukar såga den ganska så rejält och gör det än idag.. alltså vafan.. det finns ju t om gratis mjukissyntar som låter bättre på alla sätt och vis

Klart du ska ha en Virus.
Har nyligen köpt en Virus TI Keyboard och den är ett monster.
Tror en sådan skulle göra sig fin i er musik.
Dessutom är den snygg! (dock inte lika snygg som Virus TI Polar)

Bevaka tråden