Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor kring sortering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-06-11 10:23

Hej!

Jag ska alldeles strax börja använda min nya Macbook (första gången jag köper en Mac) som är på väg till mig i skrivande stund. Just nu håller jag på att förbereda flytten av mitt musikarkiv till Macbooken från min PC via en extern hårddisk. Tidigare har jag använt Winamp på PC och inte riktigt brytt mig om att ha det sorterat fint, men nu ska det bli ändring på det och sen ska jag köra iTunes.

Just nu håller jag på att uppdatera alla taggarna till låtarna via ett program som heter Media Monkey på PC. Den hämtar automatiskt taggarna från Amazon och bäddar in omslaget i taggen på nåt sätt. Hur kommer det här fungera sen när jag kopierar över filerna till Macbooken och sätter in låtarna i biblioteket i iTunes? Jag hoppas inte taggarna kommer att bli förstörda, för då har jag ägnat många timmar i onödan. Vad säger ni? Hur fungerar det?

/Onk

PS. Finns det något smidigt program till Mac där man enkelt kan redigera taggar? Exempelvis uppdatera dom mot Amazon eller liknande?

• Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-11 14:04

Taggarna borde inte ändras, det är ju en standard som styr dem, likaså de inbäddade omslagen (förutsatt att Media Monkey använder sig av standarden, men det tror jag).

När du fått ordning på taggarna så behöver du inte sortera filerna i mappar (om du nu inte vill det förstås), låt istället iTunes sortera dem i mappar och undermappar åt dig.

Ursprungligen av Onk:

Finns det något smidigt program till Mac där man enkelt kan redigera taggar? Exempelvis uppdatera dom mot Amazon eller liknande?

http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=search&str=ID3&srchArea=macosx&submit=Go

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 15:20

Som svar på din fråga. Du kan med fördel använda iTunes till allt ovan, precis som Jesper skriver.

Den här sidan är också jättebra: http://dougscripts.com/itunes/

1
Bevaka tråden