Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklaste redigeringsprogrammet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stockholm 12 juni 2007

Hej!

1. Vilket videofilmsredigeringsprogram är absolut enklast att använda?
(Jag har både PC och Mac (men Macen har Firewire 400 inte PC:n)

Har förstått att jag är totalt oteknisk. Men måste ändå göra en film.

Föreslå program med vilken man ändå kan göra undertexter, ljudlägga, musiklägga, slowmotion etc och som man kan göra en OK film med iallafall.

Avid, Final Cut, Premier, Imovie, Pinacle eller kom med förslag?

2. Vilken Extern hårddisk (Firewire 400 & usb) klarar att läsa både mac och pc?

Tack på förhand!

Anna:cool:

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-12 12:03

1. iMovie är sensationellt enkelt och intuitivt, men efersom du vill göra "undertexter, ljudlägga, musiklägga" så måste du nog bita i det sura äpplet och gå upp ett snäpp i komplexitet. Jag rekomenderar Final Cut Express. Vill du dock göra avancerad ljudläggning så blir det Final Cut Pro och Soundtrack Pro. Det finns ingen genväg; vill du göra proffsig produktion så krävs proffsprogram.

2. Alla externa diskar funkar till både Mac och PC - om dom är formatterade i Fat32 (PC's gamla filformat). USB-minnen är formatterade i Fat32 - det är därför man kan stoppa in dom i både PC och Mac.

OBS: Fat32 är ett filsystem som ej klarar stora filer (ej över 4 GB tror jag). När man sysslar med video så arbetar man med mycket stora filer (sällan under 4 GB). Så - är detta tanken - att skyffla videoprojekt mellan PC och Mac - så rekommenderar jag att du formatterar den externa disken i Mac's HFS+ och installerar MacDrive på PC'n - då kan den läsa den externa "Mac"-disken.

Sen kan det vara bra att veta att man nog i praktiken bör undvika att flytta videoprojekt mellan olika datorer - pc och/eller mac. Håll dig till en och samma maskin under hela projektet annars kommer det att bli kaos (om det nu funkar alls). Kör sen också med firewire, inte USB, när det gäller video. Har din dator FW800 skall du absolut köra på det.

Vad gäller program är nog iMovie absolut enkalst för en novis. Det enda som är lite trixigt är undertexter då de får klippas in "för hand" på ett lite knöligt sätt om det är mycket texter. Allt annat - ljud, slow-mo, musik etc - kan fixas i iTunes om du inte skall göra alltför avancerat manövrar. Men för Guds (eller annan lämplig hög potentats) skull - sätt dig inte och gör ett vrålavancderat filmprojekt (två timmar, massor av ljudpåläggningar, effekter, texter, etc etc) innan du lärt dig programmet.

Har du aldrig klippt film förut? 1 Kör med iMovie, 2 se instruktionsfilmerna från Apple, 3 håll dig under 15 minuter, 4 krångla inte till det, 5 läs den inbyggda hjälpen, 6 krångla inte till det (sa jag det förut?), 7 läs den inbyggda hjälpen igen.

Läs sen din egen rtåd en gång till - där finns en hel del svar på det du frågar om här: http://www.99.se/videoproduktion/214525-redigeringsvaen-soekes-macanvaendesrska.html?highlight=HollywoodV

Sen kan det vara bra att veta att man nog i praktiken bör undvika att flytta videoprojekt mellan olika datorer - pc och/eller mac. Håll dig till en och samma maskin under hela projektet annars kommer det att bli kaos (om det nu funkar alls). Kör sen också med firewire, inte USB, när det gäller video. Har din dator FW800 skall du absolut köra på det.

Vad gäller program är nog iMovie absolut enkalst för en novis. Det enda som är lite trixigt är undertexter då de får klippas in "för hand" på ett lite knöligt sätt om det är mycket texter. Allt annat - ljud, slow-mo, musik etc - kan fixas i iTunes om du inte skall göra alltför avancerat manövrar. Men för Guds (eller annan lämplig hög potentats) skull - sätt dig inte och gör ett vrålavancderat filmprojekt (två timmar, massor av ljudpåläggningar, effekter, texter, etc etc) innan du lärt dig programmet.

Har du aldrig klippt film förut? 1 Kör med iMovie, 2 se instruktionsfilmerna från Apple, 3 håll dig under 15 minuter, 4 krångla inte till det, 5 läs den inbyggda hjälpen, 6 krångla inte till det (sa jag det förut?), 7 läs den inbyggda hjälpen igen.

Läs sen din egen rtåd en gång till - där finns en hel del svar på det du frågar om här: http://www.99.se/videoproduktion/214525-redigeringsvaen-soekes-macanvaendesrska.html?highlight=HollywoodV

1
Bevaka tråden