Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fetaste VA synten?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pölar menar du

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 22:02

Det verkar som att virus TI är populär! Tyvärr ser jag inte möjligheten att flippa mellan 4 ljudslottar som på Nordleaden. Det är ett måste för mig. Får nog testa NL3 eller Nord Wave när den kommer ut. Nord Lead konceptet är fantastiskt ändå, vill bara ha lite annorlunda ljud än nordlead 2.

Senast redigerat 2007-06-13 22:13
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 22:55

Nord Wave is the shit!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 23:08
Citat:

Nord Wave is the shit!

Jasså? Har du provat den? Jättenyfiken!! Det står att den ska ersätta NL3, så då BORDE den ju ha 4 slottar men på prototypen var det bara 2 vilket är det som gör mig mest tveksam. OM du har provat den vore det GRYMT kul att höra vad du tyckte, gärna i jämförelse med Nordelad 2X. Den kommer i höst va?

Ursprungligen av Jony:

Jasså? Har du provat den? Jättenyfiken!! Det står att den ska ersätta NL3, så då BORDE den ju ha 4 slottar men på prototypen var det bara 2 vilket är det som gör mig mest tveksam.

Waldorf Q/microQ har 4 slottar (eller egentligen 16 med ett extra knapptryck) och kan garanterat skära genom mixen!
Kan kanske som vissa redan sagt vara för "kall", men har du möjlighet att testa en så tycker jag absolut att du ska göra det! Jag tycker att det går att få till helt ok analogaktiga ljud på min uQ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 23:13

Det gör den kanske, det vet man ju inte med Clavia, de blir lite försenade ibland (eller oftast?). Jag har inte provat den men för mig räcker det med att kolla specarna å veta vilka som ligger bakom så börjar det klia i fingrarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 00:00

Det hade varit grymt med lite mer matiga klipp från Musikmesse, och lite ljudklipp. Någon som har hittat sådana? Det enda jag sett ärnär snubben spelar det där gitarrljudet och tweakar lite.

http://www.gearwire.com/nord-wave-walkthrough-musikmesse.html

När jag pratar om Virus i det här sammanhanget menar jag äldre Virusar som ger enormt mycket för pengarna på begmarknaden. Men i TI-klassen blir det svårt. Den är ju så dyr att en väldig massa konkurrens kommer in i bilden. Bland annat Nord Modular G2 och Nord Wave, som sagt. Men även (med lite tur och tålamod) "riktiga" rockdiscoklassiker som Prophet 5 och Memorymoog. Alesis Andromeda finns där. För att inte tala om Korg Mono/Poly + en fet stråkmaskin.

Frågan är lite beroende på vilken prisklass vi talar om.

@ Tublenco: vi borde köra en Celebrity Deathmatch: G2X vs TI! Vi är snart klara för inflytt i nya studion. Ta med din Virus någon gång i juli så kör vi!

Ursprungligen av sawtooth:

@ Tublenco: vi borde köra en Celebrity Deathmatch: G2X vs TI! Vi är snart klara för inflytt i nya studion. Ta med din Virus någon gång i juli så kör vi!

Helt klart!
Men spänn fast byxorna ordentligt för när jag vrider igång Sub Osc-en
så finns det risk att dom fladdrar bort

Ursprungligen av tublenco:

Helt klart!
Men spänn fast byxorna ordentligt för när jag vrider igång Sub Osc-en
så finns det risk att dom fladdrar bort

Hai! Om du kan karate så kan jag mikado. Mouhahahaha!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 00:44
Ursprungligen av sawtooth:

När jag pratar om Virus i det här sammanhanget menar jag äldre Virusar som ger enormt mycket för pengarna på begmarknaden. Men i TI-klassen blir det svårt. Den är ju så dyr att en väldig massa konkurrens kommer in i bilden. Bland annat Nord Modular G2 och Nord Wave, som sagt. Men även (med lite tur och tålamod) "riktiga" rockdiscoklassiker som Prophet 5 och Memorymoog. Alesis Andromeda finns där. För att inte tala om Korg Mono/Poly + en fet stråkmaskin.

Frågan är lite beroende på vilken prisklass vi talar om.

@ Tublenco: vi borde köra en Celebrity Deathmatch: G2X vs TI! Vi är snart klara för inflytt i nya studion. Ta med din Virus någon gång i juli så kör vi!

När vi endå snackar analogt, Andromeda och Mono/Poly... En PolyEvolver Keyboard hre rätt bra klös och kan imitera Prophet ganska bra.

Annars tycker jag Alesis ION lät riktigt analog men som redan sagts, designen suger.

Mvh
Demokid

Bor du vägarna förbi Jönköping eller Mullsjö (i Västergötland) så kan du få testa min Q. Du kan jämföra dem mot JP-8000 och Nova.

Jag tycker du skall köpa en billig enklare modell av Virus. De LÅTER plastigt men det GÅR att editera bort och få den att låta mjukt och även rått som fan. Den ersätter min lätt mina gamla sakniga maskiner DW6000, Korg Z1, Yamaha AN1x och NL2.
KC som jag har kan låta djävulskt rått om man vill, innan när man bara bläddrade igenom presets fanns inga ljud som ersätter dessa synthar ovan, men editerar man så...

Fast Z1 är rolig med sin styrplatta och även den låter rått som få.
An1x är oxo en fin rackare men kräver att editeras lite. Känns som Z1 är storebror.
NL2 har ju problem att låta lite metalliskt men det går ju oxo att editera bort. Låter mer 80-tals synth är de 2 ovan.
Men Virus har allt detta!
Men, klart min Pro-Wave spelar skiten ur min KC närsom... sitter man och rattar Pro-Wave några timmar och därefter KC låter KC som en Casio från leksaksaffären. (Pro-Wave är storebror till Pro12 f.ö., typ DSI Evolver)

Kan tillägga att jag även har haft en TI...not my cup of tea...som en C + ambient tjaffs (grova drag).

Av de jag har testat tycker jag Nordlead2 låter mest VA. Med chorus tror jag du kan få den att låta Juno60/106. Lyssna bara på Rational Youth (THE GODDESS ELECTRICITY), så jävla bra!
Virus i all ära men lika analog som NL tycker jag inte den låter.
Tycker dock Virus är bättre än min gamla MicroQ.
Satsa på en Virus-A, grymt underskattad, inte så stor skillnad mellan A o C...hade TI ett tag oxo men de ljuden jag ville ha klarar en C galant..sen att TI har alla dessa Granular, wavetables , hypersaw o jox...användes mest i ambienta ljud typ Korg Wavestation.
Både AN1x, JP8000 och Z1 är mera åt Virus-hållet tycker jag.
Undra om inte Waldorf XT är mera åt NL-hållet.

Waldorf Microwave XT Skall nog hålla sig till wavtableljud. Som VA finns det bättre grejor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 11:29

Ääh Microwave XTn kan göra hur sköna analogljud som helst. Av någon korkad anledning är mer än hälften av alla ljud på min bara analogstyleljud.
Kan langa upp en MP3a om någon är intresserad..

Jag är intresserad av att höra analogljuden. Jag får mest ut Tangerine Dream-PPG-ljud ur min. Ja, och så totaltokiga wavetable-ljud.

Yamaha An1x och Nordlead 2 gillar jag,samt min nya bekantskap Access Virus B. Microwave 1 tycker jag även att jag kan få till det på men det gills nog inte, eftersom den inte utger för att vara en VA. Men det är ett jäkla drag i Microwaven...

Virusen har jag inte hunnit skruva så mycket på men den verkar superfet på stråkar...

Har alltid gillat Nordlead syntharna mest av VA-syntharna. Tycker de ger ett mer "ärligt" sound jämfört med de andra. Dvs att man slipper börja sitt ljudskapande med att skruva ner alla EQ´s, effekter och annat jox som man inte vill ha på när man ska börja "skruva". Jag får en känsla av "direkthet" som jag inte får på Virus, An1x, Jp8000 etc etc.

Japp.. även jag är helt insnöad i nordlead-serien. Inte för att jag tycker att de låter så analoga alltid.. men mer för att de helt enkelt är så grymt sköna att jobba med och samtidigt låter jättebra! Men fetaste vette tusan..

Nord leaden är ju trevlig som tusan att skruva på, väldigt omedelbar layout. Hade en virus b ett tag men drevs till vansinne av filtren (tyckte de lät papp så fort man drog på lite) och bristen på översikt. Undermenyer och shiftknappar... Har lättare för att skruva evolver!

Vi får väl duellera lite då. kombattanterna tar sin favorit VA och skruvar till vissa på förhand givna ljud enligt givna regler. Sedan får en panel avgöra vilket som är "fetast" Fast då måste vi försd definiera vad ett fett ljud är.

Vi skulle kunna göra så här:
- Någon gör ett basljud och ett leadljud på en Minimoog (eller vilken synt som nu skall sätta ribban)
- Kombattanterna försöker göra så likta ljud som möjligt. EQ och effekter är ej tillåtna.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Fast då måste vi försd definiera vad ett fett ljud är.

Dont go there!!!!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-08-17 15:57

Hmmm...kommer ihåg hur det gick sist vi skulle göra ljud med våra olika maskiner...:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 12:09

Här är MP3an med några av XTkns analoga ljud. Spelade in den för ett jäkla tag sen så det kanske inte är så jäkla bra flyt men äh.
http://files-upload.com/files/442000/Analog XTk.mp3
Hmm, länken blev lite sär och just nu uppdateras deras servrar men den här borde funka:
http://files-upload.com/files/442000/Analog%20XTk.mp3

Bevaka tråden