Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycka en rund affisch?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hur ska man markera för tryckeriet att man ska trycka en rund affisch med 5mm utfall. Arbetar i illustrator.

Tack på förhand

Fråga dom! Men å andra sidan - kan de trycka och skära runda affischer kan de nog passa in pappret i verktyget också utan skärmärken. Gör den lite större än vad som behövs bara. En stor affisch kan väl få en extra cm att leka med runt om?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-14 19:01

De brukar vilja ha en bana som de kan göra stansen efter. Så bara rita en rund bana, gör linjen i någon avvikande färg och förklara för tryckeriet att det är den de ska skära efter.

Tack för era svar. Hade jag haft kontakt med tryckeriet hade jag naturligtvis frågat dem. Nu går all kommunikation via en vilsen projektledare.

Ska hursomhelst tryckas i USA. Det slutade med att jag gjorde en stansbana i en PMS-färg med lämplig förklaring. Bara att hålla tummarna att det blir bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 15:18

Om du döper förgen till "Cutline" så fattar de.

Finns till och med skärmaskiner för dekalfolie som letar efter just en färg med detta namn.

Janne

Lite sent men....
Ett bättre sätt är att lägga stansen i ett eget lager och döpa det till stans, cutline, cuterguide.
lägg resten i ett eller flera lager som heter tex artwork, logo osv.

1
Bevaka tråden