Hej alla glada och trevliga!
Min onödigt lång problembeskrivning men lite relevant ändå:
Satt under dagen och skapade ett enkelt bash-script för att kontrollera om min wi-fi var igång eller inte och startade den om det inte var det. Scriptet fungerar precis som det skall. Men av någon underlig anledning ville det inte stänga fönstret efter det exikverat klart. Använder mig av
exit
och
exit 0
. Dessa två kommandon fungerar perfekt direkt ifrån terminalen, men alltså inte innifrån skriptet. Och vad jag har förstått skall detta även fugera inifrån skript ( om någon har en lösnign på detta får de gärna säga till).
Detta är dock inte det som får mig att skriva. Det som irriterar mig just nu är att jag skapade ett alias för scriptet i /etc/bashrc som jag brukligen gör. Men något skumt efter detta började uppträda. Varje gång jag startar ett nytt terminal-fönster körs mitt alias kommando. Någon som vet vad som kan felas ? Vet inte riktigt vart jag skall söka efter felet.
Har just nu avaktiverat kommandot vilket bara leder till att så fort jag startat en ny tty så klagar den på att kommandot ej existerar.
*egna spekulationer*
Vad mig veteligen har jag inte sparat något någonstanns som kan ha påverkat detta. Dock har dock har Quicksilver kraschat i samband med att använt mig av:
killall Terminal
i slutet av mitt script för att få det att stänga terminalen. Kan detta ha påverkat något?
Tackar på förhand för all hjälp jag kan få