Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använda bilder med transparens som ikoner för filer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-08 20:29

Hur använder jag en bild med transparens som ikon för en fil? Alltså, man kan ju markera en fil, trycka Cmd+i, markera ikonen och klistra in något där.

Om jag gör en bild i Photoshop som innehåller transparens, kopierar och klistrar in, blir det som var genomskinligt i bilden till vitt i ikonen.

Hur gör man?

Tänkte använda detta för att få trevliga ikoner på lite script jag har i Finders verktygsfält.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 13:02

Du måste använda ett program som kan redigera filers symboler.

Ett som jag tycker är väldigt bra är Icon Machine.

Öppna filen du vill ändra i Icon Machine. Du kan sen göra din symbol i t.ex. Photoshop, sedan förminskar du den till 128*128, kopierar och klistrar in i IM:s ruta för thumbnail. Sedan förminskar du symbolen i Photoshop till 32*32 och klistrar in i rutan för large o.s.v. När du sparar, får filen den symbolen.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-12 13:20

Tack.

Icon Machine kostar en hel del (25 Dollar) och verkar framtaget för PPC.
Jag är intresserad av motsvarande freeware och för Intel

Jag har använt ett program som heter Iconverter. Man kan göra Iconer i Photoshop med transparens och spara som gif, sen öppna i Iconverter.

Jag brukar använda mig av ett program som heter Img2Icons. Jättebra! Bara att göra en bild i ex. Photoshop och sedan bara dra den till programmets (Img2Icons) ikon i dock eller programmappen så får man en fil med den ikonen på skrivbordet.

Jag får väl även här puffa för FastIcns - min favorit när det gäller att göra ikoner med transparens. Förutom att programmet är gratis så kan det dessutom rotera bilderna. Det är nu uppe i v 3.0 och blir bara bättre och bättre

http://projects.digitalwaters.net/index.php?q=fasticns

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-08-16 18:17

Kom äntligen på en (ful, men fungerande lösning): http://henrik.nyh.se/2007/08/os-x-icons

1
Bevaka tråden