Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog analogsyntharna vägen?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 13:10

Nämen jag menade inte att du inte hade en seriös firma. Vi hade ett produktionsbolag för att kunna släppa egna CD's. VI reggade det som Produktion av Musik, Multimedia och Data... och då kunde vi köpa grejer. Tyvärr gick vi inte i vinst.

Min kompis hade(har) hett konsult aktiebolag (egen företagare). Jag mins en gång då vi gick till en musikaffär innan jul. Han hade 60 papp i vinst som han inte ville skatta för. Då var det bättre att köpa musikutrustning för pengarna och i värsta fall sälja det beggat typ samma dag och plocka ut pengarna... skumt system. .)

Mvh
Demokid

Med tanke på den genomsnittlige forummedlemmens höga moraliska standard i piratfrågor är det intressant att ingen verkar bry sig ett dugg om skattefusk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 09:48

Plastocid, skattefusk? Det är väl inte fusk, det är så systemet ser ut. Ska man fuskas så ska man luras. Hade Demokid drivit bondgård och köpt synthar för sina pengar och skrivit upp det som foder så hade det varit fusk? Men nu driver de företag som sysslar med musik/media/produktion/teknik relaterat. Och sålunda har de rätt att göra sina avdrag. Kanske konstigt för oss som inte håller på med sånt, men så funkar det.

Du har rätt, zthee. Men visst måste det väl ses som fusk när man köper grejer åt någon annan genom sitt företag, som longforparade öppet inbjuder till? Eller den där kompisen som Demokid pratar om, som har vinst kvar som han inte vill skatta för och därför handlar musikutrustning billigt och säljer för mer än han köpt det för. Att starta ett företag för att kunna köpa grejer billigt måste väl också vara lite tvivelaktigt (men jag vill gärna höra mer om det).

Jag är ingen jurist, men jag känner mig rätt så säker på att det är olagligt.

Ursprungligen av plastocid:

Du har rätt, zthee. Men visst måste det väl ses som fusk när man köper grejer åt någon annan genom sitt företag, som longforparade öppet inbjuder till? Eller den där kompisen som Demokid pratar om, som har vinst kvar som han inte vill skatta för och därför handlar musikutrustning billigt och säljer för mer än han köpt det för. Att starta ett företag för att kunna köpa grejer billigt måste väl också vara lite tvivelaktigt (men jag vill gärna höra mer om det).

Jag är ingen jurist, men jag känner mig rätt så säker på att det är olagligt.

Jag tror du misstolkade mig en aning där. "som longforparade öppet inbjuder till" - borde vara "som longforparade öppet skämtar om". Självklart skulle jag inte begå skattebedrägeri för en fika. Hur gott jag än tycker det är med latte och kaka. Så dum är jag inte. Och firman min startade jag inte för att kunna fuska mig till billigare syntar, utan för att jag plötsligt hade frilansjobb som musiker med massa Stim&ncb-pengar strömmande in och det var den mest praktiska lösningen att administrera det hela. Jag har även två "vanliga" jobb och betalar min skatt med glädje eftersom jag tror att skatter är en förutsättning för ett fungerande samhälle. Men kanske jag borde radera mina inlägg innan någon annan misstolkar dem. Typ 99.se-medlemmen med namn SKATTEMYNDIGHETEN

Senast redigerat 2007-06-13 13:52
Ursprungligen av plastocid:

Du har rätt, zthee. Men visst måste det väl ses som fusk när man köper grejer åt någon annan genom sitt företag, som longforparade öppet inbjuder till? Eller den där kompisen som Demokid pratar om, som har vinst kvar som han inte vill skatta för och därför handlar musikutrustning billigt och säljer för mer än han köpt det för. Att starta ett företag för att kunna köpa grejer billigt måste väl också vara lite tvivelaktigt (men jag vill gärna höra mer om det).

Jag är ingen jurist, men jag känner mig rätt så säker på att det är olagligt.

Att starta bolag för att köpa grejer utan moms är fullt tillåtet, men man måste ha någon affärsverksamhet som motiverar inköpen. Man kan alltså inte bara starta firma, köpa prylar och sedan använda förlusten för avdrag i deklaratationen. Jag är tex delägare i ett handelsbolag som köpt in en del utrustning, men då är det saker som ägs av bolaget och används i dess verksamhet.

I praktiken finns det stora gråzoner - hur ska Skatteverket avgöra om en Jupiter-8 är nödvändig för din verksamhet? hur avgör man vad som är användning i näringssyfte eller ej? - men att köpa saker för privat bruk via eget bolag är fel, både lagligt och moraliskt. (Det senare i mitt tycke.)

Sen tycker jag att det är helt rimligt att starta ett eget bolag och köpa utrustning via det om man faktiskt bedriver kommersiell verksamhet - det är ju faktiskt så systemet är tänkt att fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 13:19

Rimligtvis ska man väl skatta för den vinsten i fallet av försäljning, undanhåller man detta lär det klassas som fusk (bedrägeri tom). Av demokids inlägg framgår det att tanken var att inte skatta på pengarna som kom in vid en eventuell försäljning, eller..? Det är INTE inbyggt i systemet att man slipper skatten för att man köper och säljer grejor för bolagets vinst utan att skatta på vinsten i slutändan, det är snarare definitionsmässigt skattebedrägeri. Det vågar jag - min lekmannakompetens till trots - svära på.

Jag är absolut inte en person som kommer med pekpinnar i ett sådant här fall, men plastocids påpekande är onekligen intressant.

EDIT: plastocids svar kom medan jag skrev mitt, ursäkta om det förvirrar något..

Hehe, longforparade. Det verkar som jag misstolkade dig där ja. Men du ska veta att jag inte menade att rikta någon som helst kritik mot dig, jag använde bara dig som exempel.

Frågan är inte om det finns tillfällen då det kan vara tillåtet att köpa grejer genom sitt företag på ett juridiskt och moraliskt försvarbart sätt, för det är uppenbart att så är fallet. Men lika uppenbart är att det förekommer fusk med den här sortens avdrag. Jag har inga som helst siffror som backar upp det, men jag har fått för mig att den här sortens låggradigt skattefusk är väldigt utbrett i vårt land. Inte bara bland musiker, men icke desto mindre förekommer det bland oss.

Jag vill inte diskutera de juridiska eller moraliska aspekterna av detta, jag är bara ute efter att peka ut det intressanta faktum att den ena sortens lagbrott inte verkar uppröra någon här medan den andra sorten ger upphov till påhopp av både det ena och det andra slaget och sida efter sida av argumentering.

Ursprungligen av plastocid:

Hehe, longforparade. Det verkar som jag misstolkade dig där ja. Men du ska veta att jag inte menade att rikta någon som helst kritik mot dig, jag använde bara dig som exempel.

Okej, hihi

Jag tycker det är fel, så här har du en person som inte gillar det.

Men jag skulle gissa att en orsak till att folk inte blir lika upprörda av det som av tex fildelning eller piratkopiering är att betydligt färre har erfarenhet eller kunskap om hur skattesystemet funkar för bolag. Då blir det helt enkelt inte samma debattlystnad.

Och absolut förekommer det massa fusk i branschen, ta bara en sån sak som spelningar - det är ju sällan band som spelar live skickar en faktura när de ska få betalt (på mindre ställen iallafall, skulle tro att de större festivalerna/arrangörerna har bättre ordning).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 14:45

Fast de flesta mindre band är ju inte heller bolag vilket de borde vara och kan därför inte fakturera. Vilket gör att ens gage blir 2/3 av de utlovade pengarna efter skatt om man vill ha vita pengar. Det är väldigt enkelt att köra svart istället.
Mitt band har långt gångna funderingar på att bli ett bolag. Som om det inte redan vore nog med meck för att fixa allt annat.

Och allt är jgb:s fel!

Ska vi se om vi kan dra upp priset på andra apparater också, typ Yamaha RX-21 och gamla hemorglar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 09:23
Ursprungligen av false messiah:

Och allt är jgb:s fel!

Ska vi se om vi kan dra upp priset på andra apparater också, typ Yamaha RX-21 och gamla hemorglar?

Jag är på! Dax att kränga TR-626:or för 2000:-

"Visst kan du sampla av PCM. Men alla vet ju att de kretsarna som triggar samplingen inte är helt stabil vilket färgar ljudet varje gång det triggas. Och dessutom är AD/DAn på 16 bitar 44khz mycket mer lo-fi i jämförelse med 24bitars 192Khz ljudkortet."

Nu var väl inte DAn i en 626:a 16bit 44khz, utan mer 12bit 32khz? Men det ökar ju bara på anledningen till det sköna ljudet! Mer dynamiskt och levande, inte alls så där hårt och spretigt som nya VA.

Tror jag kan vara ett fint säljargument

Ursprungligen av false messiah:

Och allt är jgb:s fel!

Han kanske skall sälja själv

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 09:42

Finns ju ett antal andra bra säljargument för TR-505/626 men de vill man ju hålla hemliga så att inte priserna rusar i taket...;)
själv gav jag 200kr för min TR-505a för några år sen...

Här finns några som säljs...

http://www.analogia.pl/index.php

Mvh

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-20 14:20

Säljes!!! Halååååååååå! En TR626 mint, för miljonte gången och för 1500 spänn numera!

MS20... Man kanske skulle sälja den man har nu då för 11 000:- och köpa något annat för pengarna. En MEK kanske?

Bevaka tråden