Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken videokamera för max 6000 kr?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 13:13

Hallå,

har bestämt mig för att köpa en videokamera för att kunna filma fester, födelsedagar, resor och andra happenings.

hade tänkt mig i budgeten runt 4-5000: - men kan kanske gå upp till 6000: - om det är en riktigt "wow" funktion/kvalite man får då.

Så, några riktlinjer:

* Bra bildkvalité på videoinspelning. Struntar i stillbild eftersom jag har en vanlig digitalkamera.
* Gärna liten och smidig att använda.
* Föredrar en kamera med inbyggd hårddisk men kan också tänka mig med Mini-DV.

Annat jag ska tänka mig? Ska inte spela in några halvproffesionella saker inte utan mest kunna spela in lördagens fest så man har något att skämmas åt på söndagen morgonen.

Vad ska man satsa på, Hårddisk eller Mini-DV?

Några kameror jag funderat på är:

Sony DCR-SR52E
eller:
Panasonic NV-GS320EG-S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 16:19

Har inte hängt med vad gäller HDDkameror men generellt är väl att det är ett komprimerat format som har väldigt begränsade redigeringsmöjligheter.

Jag dreglar över Pansonicen själv, med bl.a. 3CCD och optisk bildstabilisator skulle det vara mitt självklara val.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-05-02 20:38

Har precis köpt en JVC GZ-MG575 med 40GB hårddisk från Scandinavian Photo. De var mycket kunniga (ringde och berättade vad jag har för hårdvaror och mjukvaror att jobba med vid videoredigering) och kom fram bl a till följande:
Sony (som jag kört med i alla år) har ett eget MPEG2-format som ej FCE i dagsläget kan ta in utan att först konvertera. De (FCE) hade heller inget på G till mässan i Jönköping nyligen. Däremot har JVC (som hållit på längst med hårddiskkameror) standard MPEG2 format som funkar bra på FCE enligt Scandinavien Photo.
Något som jag märkt själv efter några år som amatör och jobbat med Sony's High8 och nu senast Digital8 (dvs band som kräver motordrivning) är att när jag t.ex. filmat personer i ett större rum utan extern mikrofon så måste jag förstärka ljudet i FCE och då hörs motorljudet. Med hårddisk lär detta i stort sett försvinna även om hårddisken också ska snurra.
Min kamera kostar 9500kr men JVC har modeller med 30GB hårddisk som kostar i ditt område som också är mycket bra. Jag kan rekommendera Scandinavian Photo om du är tveksam. De är mycket hjälpsamma och verkar proffsiga - jobbar själva med sina produkter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-02 21:55

Jag skulle välja Panasonic NV-GS320EG-S.

(Glöm HDD-kameror. Dessa lagrar video hårt komprimerat i mpeg2 som egentligen är ett slutformat för distribution (DVD t.ex.). Mpeg2 var aldrig menat för inhämtning av media. Det är ingenting för seriösa amatörer och proffs.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-03 09:28

Ok, några då ska jag satsa på en Mini-DV kamera.
Hur mycket bättre är 3CCD?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-03 16:05
Ursprungligen av zazor:

Ok, några då ska jag satsa på en Mini-DV kamera.
Hur mycket bättre är 3CCD?

DV är DV - och egentligen ser man föga skillnad mellan kamerorna - dom är mycket likvärdiga. Man ser dock omedelbart skillnad mellan 3CCD-kameror och 1CCD-kameror. Jag anser att endast 3CCD-kameror kan fylla DV-formatet med maximal information.

Optikkvalitet är också "synbar", men riktigt bra optik är ingenting för normala inkomsttagare :-D. Kostar mycket mera än kameran. Optiken som sitter på Sony's och Panasonics konsumentkameror är helt okej - endast i full vidvinkel får man tydliga oönskade förvrängningar.

Ursprungligen av mjg:

DV är DV - och egentligen ser man föga skillnad mellan kamerorna - dom är mycket likvärdiga. Man ser dock omedelbart skillnad mellan 3CCD-kameror och 1CCD-kameror. Jag anser att endast 3CCD-kameror kan fylla DV-formatet med maximal information.

Du menar detaljåtergivning? För det är vad som stör mig med min Sony, det känns inte som om den utnyttjar upplösningen den levererar.

Panasonic NV-GS230
Kanske kan va nått, kan otroligt mycke för det priset.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-03 11:04

Kollade runt lite men vad är skillnaderna mellan dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 15:09

Det man brukar jämföra är optik, 1 eller 3 CCD och storleken på chippen, optisk eller digital bildstabilisator, hur bra ljudupptagningen är och anslutningsmöjligheter (mikrofon, hörlurar, DV-in eller bara -ut). Jag har en tidigare modell av Panasonicen med 3CCD och tycker den är bättre än Canon, JVC och Sonykameror jag använt i samma prisklass. NV-GS230 är mycket för pengarna som nån sa.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-04 09:15

Ok, så nu har jag kollat på både 230 och 320 och det verkar helt ärligt inte vara någon större skillnad mellan dem.

Enda skillnaden jag lyckats hitta är upplösningen när man tar stillbilder vilker är något som jag ej bryr mig om eftersom jag har en digitalkamera för detta.

Och eftersom 230 är billigare med ca 1000: - så lutar det åt den.

However, 320 ar fortfarande ett ok pris så om den har bättre kvalité eller någon häftig funktion som jag kanske behöver så tar jag den istället.

Så eftersom jag inte hittat någon skillnad mellan dessa kameror tänkte jag höra med er som kan det lite bättre vad de stora skillnaderna är?

Också, om någon har eller har testa än av dessa så skrik gärna till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-06 12:54

320 har optisk bildstabilisator, 230 har digital. Det skulle göra den dyrare ett självklart val i mina ögon. 230 har hörlursutgång, det har inte 320. Skärmen på 320 är 2,7" mot 230:ans 2,5". Sen var det det där med bättre stillbilder men där resonerar jag som du. I övrigt verkar de identiska, det skiljer bara 800:- mellan dem på cyberphoto.se.

Edit: Söker man på prisjakt verkar priskillnaden ännu mindre:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148990

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148991

Senast redigerat 2007-05-06 13:35
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-04 12:34

I fredags sa fick jag mig min Panasonic NV-GS230 som jag hade bestallt.
Men markte att jag bara fick med en cd med Win drivers. Ar det nagon som har den har kameran och fatt det att fungera iaf?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-04 13:59
Ursprungligen av zazor:

I fredags sa fick jag mig min Panasonic NV-GS230 som jag hade bestallt.
Men markte att jag bara fick med en cd med Win drivers. Ar det nagon som har den har kameran och fatt det att fungera iaf?

Du har en Mac, stoppa i firewirekabeln...

Blev också sugen att uppgradera och har beställt NV-GS320. Lite dumt utan micingång och hörlursutgång men prioriterar bildstabilisatorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-20 20:56
Ursprungligen av Earth:

Du har en Mac, stoppa i firewirekabeln...

Blev också sugen att uppgradera och har beställt NV-GS320. Lite dumt utan micingång och hörlursutgång men prioriterar bildstabilisatorn.

Ok kanske ar jag som ar knapp nu men far det inte att fungera.
Har en extremt kort svart sladd med en kontakt som passar till kameran med lite vilja och vald och som man sedan kopplar till usb pa datorn.

Startar kameran och valjer PC mode men inget ting hander. testar utan PC mode, inget hander, testar o stanga av kameran och da hander heller inget forutom att tva leds lyser pa samma sida som dv uttaget sitter.

Har aven en gra sladd har som jag inte kommer ihag om den ar till kameran eller inte men den kontakten ser alldeles for stor ut.

Hjalp nagon?

Master jag importera via nagot program eller ska den bara dyka upp som en enhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 16:41
Ursprungligen av zazor:

Ok kanske ar jag som ar knapp nu men far det inte att fungera.
Har en extremt kort svart sladd med en kontakt som passar till kameran med lite vilja och vald och som man sedan kopplar till usb pa datorn.

Startar kameran och valjer PC mode men inget ting hander. testar utan PC mode, inget hander, testar o stanga av kameran och da hander heller inget forutom att tva leds lyser pa samma sida som dv uttaget sitter.

Har aven en gra sladd har som jag inte kommer ihag om den ar till kameran eller inte men den kontakten ser alldeles for stor ut.

Hjalp nagon?

Master jag importera via nagot program eller ska den bara dyka upp som en enhet?

Som sagt ska du sätta i en firewirekabel, inte USB-kabeln (den är till för stillbilder och när du använder den som webkamera). Firewirekabel kommer inte med, den får du köpa separat, du behöver en 6-pol/4-pol och den kostar 50-100:-.

Du behöver ett program som iMovie, Final Cut eller liknande för att importera DV.

Senast redigerat 2007-06-25 16:57

Är det bara jag som tycker att det är jobbigt att dom är så små.

Antag att jag köper en 3CCD-Panasonic. De låter ju bra. Är en sådan ett bra val för amatörfilmning, inte partyfilm utan halvseriös amatörfilmsproduktion? Som man i bästa fall vill kunna spela upp som "TV-program" i vad för sammanhang man kan tänka sig? Är 6000-kronorsklassen över huvud taget ett vettigt val? Som sagt tidigare, min Sony tycker jag är för luddig, det är dåligt med detalj.

Det finns ju en massa andra sidor av saken, extern mikrofon, bildstabilisering... Stabiliseringen finns det väl nån slags steadycam-ställning för att fixa? Nån som provat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 01:13

jag har en helt ny panasonic NV-GS320 oanvänd med kvitto & tillbehör/kartong plus 2 extra batterier till ett av dom är ett sånt tjocktbatteri/långtids batteri.
har kvar min gamla kamera så jag tänkte sälja den ena kameran.
jag vill ha 5000kr men de går att diskutera kameran finns i stockholm.

Jag kommer troligen att köpa en Canon FS 11 denna veckan..
Någon som har erfarenhet av kameran?
//Svante

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-23 19:48

Det måste ju vara bättre att starta en ny tråd om just den kameran eftersom denna tråd är över 1 år gammal...?

Sony HDR-HC9E är ingen 3-chip-kamera och den kostar mer än 6000:-. Å andra sidan har den inte CCD utan CMOS sensorer. Är den konstruerad för att ge bra resultat i HD-läge, borde den kunna göra bra ifrån sig i DV-läge. Den säges vara bra i tester. Är det någon som har någon praktisk erfarenhet?

Nu är jag ägare till en Sony HDR-HC5E. Hittade den för 599 Euro (5660 kr). Mycket prisvärd - bra bild! Jag kommer att satsa på en "high grade" vidvinkel från Sony. Tillfälligtvis får en enklare Sony *0,6 vidvinkel duga.

1
Bevaka tråden