Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 GB ram i MacBook möjligt

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 16:43

Ehm, då var det ju ett ännu sämre erbjudande. Matte var aldrig mitt starka ämne.

Johan

Jag funderar på att skaffa en bärbar Mac (har en Mac Mini idag och använder den mer än alla mina andra dyrare datorer...)

Jag står o väger mellan en maxad Macbook och en 15 tums Macbook Pro. Jag vill ha så mycke RAM som möjligt men jag vill också ha en portabel dator och jag vill ha lång garanti. Så om jag kunde få en 13 tums Macbook med 3 GB supportad av Apple så vore det guld!

Trots allt ni skriver ovan så kan jag bara läsa mig till att Apple supportar max 2 GB i Macbook och då kommer ingen återförsäljare sätta i 3GB åt mig med fortsatt garanti, eller hur? :/

Ursprungligen av anders5737:

Trots allt ni skriver ovan så kan jag bara läsa mig till att Apple supportar max 2 GB i Macbook och då kommer ingen återförsäljare sätta i 3GB åt mig med fortsatt garanti, eller hur? :/

Jag kan inte lova att jag har rätt, men jag har svårt att se att du skulle bryta någon garanti bara för att du stoppar i en större minneskrets än specifikationen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-24 02:00

Apples supportsidor säger ju bara att man får byta minne själv så länge som inget går sönder på grund av det. Byter du fel röker garantin. Men *hur* mycket minne man får byta eller inte står det ingenting om... (hint)

Ursprungligen av boris91:

Apples supportsidor säger ju bara att man får byta minne själv så länge som inget går sönder på grund av det. Byter du fel röker garantin. Men *hur* mycket minne man får byta eller inte står det ingenting om... (hint)

Fattar hinten. Tror jag. Jag får sätta i minnet själv.

Tyvärr blir det ju bakvänt om jag vill skaffa 3GB på en gång. En nyinköpt 1GB Macbook från Apple har väl 2x512MB. Så antingen måste jag köpa en 2GB Macbook o "slänga" ett 1 GB o köpa en 2GB eller köpa den billigaste 1GB Macbooken, "slänga" allt minne och köpa nya 1GB + 2 GB minneschip.

(Usch tycker inte om när man fastnar i sådana här bryderier om äkta ilandsproblem )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-25 00:10
Ursprungligen av anders5737:

Fattar hinten. Tror jag. Jag får sätta i minnet själv.

Tyvärr blir det ju bakvänt om jag vill skaffa 3GB på en gång. En nyinköpt 1GB Macbook från Apple har väl 2x512MB. Så antingen måste jag köpa en 2GB Macbook o "slänga" ett 1 GB o köpa en 2GB eller köpa den billigaste 1GB Macbooken, "slänga" allt minne och köpa nya 1GB + 2 GB minneschip.

(Usch tycker inte om när man fastnar i sådana här bryderier om äkta ilandsproblem )

Minnena har nått en total prisbotten nu, köp en macbook med lite ram och köp dina 3GB nytt i annan affär.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-25 11:56

Köpte mig en Macbook med 1GB minne förra veckan. Jag är helt ny i macvärlden men efter en veckas användande redan helt såld men funderar dock på att sätta in lite mer minne. Fungerar det med vilket SO-dimm minne som helst? Och rekomenderas det att man ber någon applestore affärar sätta in minnet åt en?

EDIT:/ Ber om ursäkt om detta inlägg inte har så mycket med tråden att göra

Ursprungligen av nahojf:

Fungerar det med vilket SO-dimm minne som helst?

Om det är SO-DIMM 667MHz DDR2 SDRAM PC2-5300 så ska det fungera så vitt jag förstått.

Ursprungligen av nahojf:

Och rekomenderas det att man ber någon applestore affärar sätta in minnet åt en?

Det går fint att göra själv, du har tydliga instruktioner som följde med datorn om hur man gör, så det borde inte vara några problem.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-25 12:27
Ursprungligen av Adrian B:

Om det är SO-DIMM 667MHz DDR2 SDRAM PC2-5300 så ska det fungera så vitt jag förstått.

Det går fint att göra själv, du har tydliga instruktioner som följde med datorn om hur man gör, så det borde inte vara några problem.

Tack så mycket för hjälpen Adrian !

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-25 18:14

Hej,

Jag undrar om någon kan bekräfta att det fungerar att köra 1x512MB + 1x2GB i en Macbook? Jag är osäker på om minnena fungerar (bra) i sådan "skiftande" konfiguration, men det kanske de gör

Sitter och i valet och kvalet mellan att slänga 1GB och stoppa i 2GB, eller slänga bara 512MB och stoppa i en 2BG-sticka så man får 2.5GB. Det senare måste ju vara mer prisvärt än att totalmaxa med 3GB; Jag tror det är overkill om man inte kör riktigt tunga program.

Denna burk skall köra pensionärssurf och Parallels/Vmware med Windows. Iofs har pensionärer en förmåga att öppna många flikar i Safari och ha mycket annat igång..

Tänkte hur som helst köra något av minnena på http://www.inwarehouse.se/ProductList.aspx?no... , troligtvis Kingston eftersom det fungerat bra i min PB.

Jag kan, utan att ha testat, ganska så säkert säga att det kommer att fungera bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-25 19:54

Prestandan blir bättre om du har två minnen med samma storlek.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 13:30

Tråden säger 3GB, jag säger 2 x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699 ?

Bra eller anus?

Ursprungligen av lither:

Tråden säger 3GB, jag säger 2 x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699 ?

Vad menar du?

Ursprungligen av lither:

Tråden säger 3GB, jag säger 2 x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699 ?

Bra eller anus?

3GB är den maximala minnesmängden du kan installera i datorn, eller rättare sagt den minnesmängd som datorn kan använda.

Så om du installerar två av de där stickorna kommer du ändå bara få använda 3GB.

Efter ha läst denna tråd, så tänkte jag att 3Gb är bättre än 2Gb!! Men eftersom priserna är så pass bra beställde jag Kingston KTA-MB667K2/4G (två st 2Gb moduler). Och sätter in bägge då det framkommit att man kan få en marginellt snabbare dator fast bara med 3Gb. Men efter omstart har datorn 4Gb minne. Så denna svarta 2Ghz C2D Macbook kan tydligen använda 4Gb..
Som info för er som undrar.. (För mig blev det 1Gb till "på köpet")

Ursprungligen av J THOMAS E:

Men efter omstart har datorn 4Gb minne. Så denna svarta 2Ghz C2D Macbook kan tydligen använda 4Gb..
Som info för er som undrar.. (För mig blev det 1Gb till "på köpet")

Jo, det kom i höstas när MacBook fick Santa Rosa:

Nyheterna i MacBook är något snabbare processorer, Santa Rosa chipset (vilket t.ex. ger snabbare frontside bus och möjligheten att köra 4 GB minne) samt de nya grafik: GMA X3100.

Kom ihåg att den här tråden är ett år gammal och gäller för en äldre modell som nu är ersatt.

Det förstår jag, dock har jag denna dator enligt "Klantenservice" (http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html)

Name: MacBook (Late 2006)
Model: Mxxxx MacBook (Black) 2.0GHz (what size is the screen?)
Bus speed: 667MHz
Screen size: 13 inch
Screen resolution: 1280x800 pixels
Memory - number of slots: 2
Factory: W8 (Shanghai China)

Och enligt mer infon..
MacBook (Late 2006)

CPU
CPU: Intel Core2 Duo
CPU Speed: 1.83/2.0 GHz
FPU: integrated
Bus Speed: 667 MHz
Data Path: 64 bit
ROM: EFI
RAM Type: PC2-5300 SO-DIMM
Minimum RAM Speed: 667 MHz
Onboard RAM: 0 MB
RAM slots: 2
Maximum RAM: 3 GB
Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
Level 2 Cache: 4 MB onchip, 1:1

Video
Screen: 13.3" active matrix TFT
Video Card/Chipset: Intel GMA950
VRAM: 64 MB shared (see notes)
Max Resolution: 24 bit 1280x800
Video Out: mini-DVI
Camera: iSight

Alltså den första(?) som kom. Kan detta ha med 10.5 att göra?

Ursprungligen av J THOMAS E:

Alltså den första(?) som kom. Kan detta ha med 10.5 att göra?

Hmm, det var udda. Trodde att det var en hårdvarugrej i Santa Rosa som gav 4 GB-stödet. Någon annan som kan det bättre?

Men går det att köra 2x2GB (respektive isåfall utnyttja 4GB) i samtliga nuvarande modeller av MacBook (även gällande samtliga refurbished från applestore)?

Senast redigerat 2008-04-10 21:13
Ursprungligen av Zm4Zter:

Men går det att köra 2x2GB (respektive isåfall utnyttja 4GB) i samtliga nuvarande modeller av MacBook (även gällande samtliga refurbished från applestore)?

Det går med alla nya.

Köper du från refurb store får du väl ta reda på vilken modell det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-11 23:08

E det så att man kan köra max 2gb om man har en Macbook med Intel Core Duo,
och 3gb eller mer om man har en Macbook med Intel Core 2 Duo?

Jag har nämligen en med Intel Core Duo...

funkar följande minne till en macbook (av den senaste generationen som säljs på applestore)? http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820211188

Nej. Det där är ju ett stort minne. Inte SO-DIMM.

Bevaka tråden