Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gå runt rättigheterna på en Mac

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att gå runt rättigheterna på en Mac?
Senarium: 3 Mackar i nätverk med 3 olika användare (Ett konto på varje)
Vart: En ljudstudio.
Fördelning: 1 Mac för inspelning. 2 Macar för redigering. Alla 3 kopplade i nätverk.

Problem: Jag ställde ALLA 3 kontona (alltså HUS-SYMBOLEN) på "Ägare", "Grupp", "Övriga" med ”Läsa och Skriva” brevid Åtkomst. Klickade på ”Använd för inkluderade objekt” - Nu har ALLA tillgång till varandras konton. ALLA mappar är nu öppna för att användas hos ALLA 3.

Nu kommer det: Men om studions inspelningsmac ”Sparar en fil“ i en redigeringsmacs dokumentmapp så kan man INTE ändra i filen i varje fall. Den står på ”Bara läsa”. Alltså: Den som sänder en fil in till någon annans konto, låser den automatiskt för redigering. Och redigering är ju det som dom ska göra!?!?!? - Humm......?

Går det att gå runt detta UTAN att varje gång ställa om rättigheten för den sparade ljudfilen. Jag skulle vilja att inställningen ”Läsa och Skriva” på varje sparad fil står kvar så att man inte måste ställa om det varje gång. - Suck!

Är det någon som vet vart man kan läsa om alla dessa rättigheter och deras inställningar.

Mvh: Thord

I det läget skulle jag nog valt att skapa ett redigeringskonto på alla maskiner, med samma namn och kortnamn. Då slipper ni krångla och är det så att användarna ändå vill ha lite privata grejer på maskinen och kunna kolla mejlen så går det ju att sätta upp ett vanligt hemkonto och köra fast user Switching.

1
Bevaka tråden