Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WOOOOOOOWWWW

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gah har ni inte kollat än!?!?

Du är sen. Gör en sökning på reacTable så får du se.

ajdå tåls att repteras dock kan jag tänka mig!

http://mtg.upf.es/reactable/?media

Ursprungligen av Modulation:

bara kolla!!! KOLLA! för detta är drömmsynthen

För att det är snyggt, eller? Ljuden låter ju som vad som helst..

sisältää, Ska jag verkligen svara på det seriöst, eller sa du bara så för att verka lite cool och nonchalant ?

Sisältää är alltid cool och nonchalant (när det gäller syntar iallafall). Nästan så att jag tror att det gömmer sig en hård och cynisk stockholmare bakom det göteborgska skalet.

Hela grejen med reacTable är gränssnittet, ljudmotorn är ju en vanlig subtraktiv (modulär-)synt.

haha, feting!! tror jag såg nån gammal version av det här.. då var det inte lika snyggt.. men nu börjar det ju bli nåt! ett sälskapsspel till exempel? hmm, hoppas det kommer roliga musikspel till nintendo Wii.. donkey dun-dun kanske

Verkligen fint. Även om det upplevs mer som ett koncept mer än som ett funktionellt instrument. Men det vore riktigt kul att testa.

Jag kommer ju från Tenhult (med bondegymnasium och allt). You do the math.

Utanför Jönköping? Ballt

Ja, coolt som fan men kanske mer som pryl än som instrument. Man tröttnar nog. Dessutom: Vad är det för mening att dissa kromatiska kontroller när synten ändå spelar "kromatiska" melodier?

Reactable

Sökte och såg att det fanns några enstaka svar här på forumet om den/det. Men tyckte att konceptet kändes jäkligt Star Wars och är en väldigt kool idé (vilket jag aldrig direkt känt för dom andra).

Filmer på hur man styr och leker med sin Reactable:
http://youtube.com/watch?v=0h-RhyopUmc
http://youtube.com/watch?v=MPG-LYoW27E

Improvisation:
http://youtube.com/watch?v=WEDia3CFdfg

Sånt här ser man inte på analoga klenoder inte!

EDIT: I mina ögon en framtidsmodell på Reason!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-27 15:09

@agoraphobia: Jag satt ihop dessa två trådar.

oops, så bra vara mina 99googleskillz tydligen. Men den e för jefla tuff den synthen/modularen/tekniken/prytteln.

I kombination med Reaktor eller MAX/MSP skulle man nog kunna ha kul med en sån därna. Är det nån som hittar vad den kostar, om den nu går att köpa?

Det är ett forskningsprojekt och det går såvitt jag vet inte att köpa. Däremot finns all mjukvara att ladda ner på hemsidan, med exempel för Max/MSP och andra klientprogram.

Undrar hur programmeringen ser ut för dessa? Som jag kan tänka mig så borde man kunna ställa in olika sequences och loopar i förväg och sen helt enkelt go wild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-14 22:36

JAG DÖÖÖÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

VILL HAAA!!!!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-14 23:25

reactable är några år gammal. men det är nog det snyggaste koncept jag sett än så länge.

undrar också om de började sälja den som de tänkte eller om det bara blev en rectable?

Världens häftigaste pryl.

Ursprungligen av leere:

reactable är några år gammal. men det är nog det snyggaste koncept jag sett än så länge.

undrar också om de började sälja den som de tänkte eller om det bara blev en rectable?

Det finns två i hela världen varav Björk har hyrt den ena att ha med på turnen.

Påminner mej om när Abba gjorde Super Trouper 1981 och det bara fanns tre exemplar av någon Yamaha värstingsynt, och Benny Anderson ägde en av dom.

(Slår vad om att Vangelis hade den andra...)

Ja, det är ju verkligen den häftigaste pryl som någonsin gjorts.

Men jämfört med vanliga syntar finns det ju nackdelar.
-Den låter inget speciellt.
-Det blir ju snabbt väldigt trångt på bordet. Så värst avancerade saker går säkert inte att göra.
-Hur sparar man?

Sedan vill jag bara påpeka att den INTE ALLS är Star Wars, utan Star Trek!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 22:24

Analoguely Out Of Topic!

Ursprungligen av the örjan:

Påminner mej om när Abba gjorde Super Trouper 1981 och det bara fanns tre exemplar av någon Yamaha värstingsynt, och Benny Anderson ägde en av dom.

(Slår vad om att Vangelis hade den andra...)

Yamaha GX1:an som Benny hade har många av oss på 99musik / Stockholm lirat på. The very exemplar! Han äger den fortfarande men har nog lånat ut den på evig framtid till Mattias "Roth Händle", som rivit en vägg för att få in den i sin oldskoolstudio, som vi besökte.

Yamaha'n gick även under namnet The Dream Machine. Direkt när jag slog mig ner vid datorn och hade synten i färskt minne så började jag fundera kring hur Stevie Wonder gjorde stråkljudet i Village Ghetto Land (som också är en GX1:a, han hade en han med vettu). Så jag tog Reason till hjälp och började programmera några Subtractor-syntar och kombinerade dem till en Combinator. Detta blev sedemera ett kommersiellt refill.

Låtdemon jag gjorde finns på http://trig.com/synthesite om du vill höra lite GX1-vibb.

Ursprungligen av the örjan:

Ja, det är ju verkligen den häftigaste pryl som någonsin gjorts.

Men jämfört med vanliga syntar finns det ju nackdelar.
-Den låter inget speciellt.
-Det blir ju snabbt väldigt trångt på bordet. Så värst avancerade saker går säkert inte att göra.
-Hur sparar man?

reacTable är ett forskningsprojekt i botten, och alla delarna går som sagt att sätta ihop själv med lite pyssel (koden finns tex att ladda hem), så vill man ha reacTable #3 är det bara att sätta igång.

Tanken är att utforska fysiska gränssnitt snarare än att göra något nytt i ljudväg, så därför är det en rätt enkel modulärsynt i botten.

Det där med att spara ser nog upphovsmännen delvis som en fördel. Hur sparar man på en fiol?

  • Medlem
  • 2006-12-16 14:31

Ja, detta är verkligen fetcoolt! Jag älskar sådana här intressanta idéer som utmanar etablerade paradigm (som klichén lyder ). Och även om det har några år på nacken så är det iallafall nyheter för mig :). Sånt här skulle man ju mecka med själv, det är ju bara för coolt för att lämna ifred.

//Tomas

1
Bevaka tråden