Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ganska OT: Ehmm... Prisvärd bärbar?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska hjälpa far att köpa en laptop för surfning, fotolagring/betraktande, Office, och typ, "vanlig-användar-användande"... Och jag har verkligen noll koll på vad som finns. Som vanligt är främsta kriteriet inte prestanda utan att den håller i tusen år. Jag avskyr att hjälpa föräldrarna med datorn (de kör enligt modellen "vad som än krånglar så är det Johannes fel ") så barnsäker hårdvara vore bra.

Hur gör man och var kollar man för att hitta något bra? Forum, review-sidor, etc? Det finns så stora prisskillnader att man blir lite misstänksam, men å andra sidan verkar ju alla använda legotillverkare huller om buller så det finns säkert fynd att göra.

Någon som har ett tips rakt av? Datorn ska som sagt inte användas till musikproduktion, men jag frågar på kära 99musik ändå

Mac är inte aktuellt, bara Windows-PC.

Ta det billigaste du hittar..

Ta inte det billigaste du hittar...

Ofta snålar tillverkarna in på lite för mycket på de allra billigaste modellerna (minne, grafik, ljud, konstruktion osv), så om datorn ska hålla så länge som möjligt är det förmodligen värt att lägga en gnutta extra för att slippa den värsta huvudvärken.

Prisnivå beror ju lite på om du är ute efter en så billig dator som möjligt som ska hålla i tusen år eller om du är ute efter en dator som håller i tusen år så billigt som möjligt, om du är med på skillnaden?

Har faktiskt aldrig köpt en PC-laptop själv, men detta är iallafall intrycket jag fått efter att ha tittat på andras.

Ursprungligen av false messiah:

Prisnivå beror ju lite på om du är ute efter en så billig dator som möjligt som ska hålla i tusen år eller om du är ute efter en dator som håller i tusen år så billigt som möjligt, om du är med på skillnaden?

Jo då. Problemet är inte att jag inte förstår mig på hårdvara som koncept utan att jag inte riktigt "varit med i svängen" sedan mitten av nittiotalet.

Jag ser helst en maskin som håller i tusen år, så billigt som möjligt. Tyvärr har jag en känsla av att far inte resonerar likadant, fast han borde...

HP noterat. Jag har haft 2 HP-laptops som väl har fungerat lite si och så, men att de överhuvudtaget fungerar 2007 fast de är tillverkade 1999 är väl ett bra betyg. Har HP flyt med tillverkningen nu för tiden?

PF (van datoranvändare) köpte ju en HP för 4500 och är mycket nöjd. Nu faller den kanske i bitar inom kort men då har man ju garanti.. köper man från vissa butiker så får man väl 5 års garanti? Annars kan man ju köpa en billig dator och köpa till en 3-års allriskförsäkring för pengarna man får över.

En dator från HP är nog inte det billigaste man hittar. Köper man från någon av de större fabrikanterna får man nog en okej dator, det jag menade var att man skulle undvika de där mer hemsnickrade fabrikaten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 11:41

Mmmm. Det här var ett klipp. Och den av väldigt bra kvalitet, går inte att se på den att den var så billig, ser ut som vilken nyare laptop som helst, ärligt talat.

Lite mindre silvrig och mer silvergrå är de som säljs i denna del av världen

fm: menar du att det finns bärbara för under 4500? Det har jag aldrig sett.

PF: Looking good.

  • Medlem
  • 2007-06-27 14:36

Hur mycket får det kosta?

Jag har inte sett bärbara för 4500 (om det inte handlar om utförsäljning av utgående/demomodeller), men jag vet inte heller vad PF gjorde för att få det priset. Lägsta priserna jag hittar vid en snabb koll börjar på 5000kr.

Men som sagt, köper man från en etablerad tillverkare så får man nog en okej dator så länge man inte är allt för snål med specifikationerna (1GB minne, osv).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 16:07

Jag hoade och ropade på er alla att det fanns ett klipp att göra, det var via Dustin Home, som skickade hur snabbt som helst, fick den dagen därpå (och beställde kl 17.30 typ).

Ingen av mina HPs har varit särskillt bra. Och de var då inte några av de billigaste modellerna. Min billiga dell inspiron som jag nu ska sälja däremot (redan hittat köpare till den verkar det som.. så nä.. det här är inget fult försäljningsknep).. den är grymt bra! IBM gör riktigt schyssta laptops också.. men vet inte om det är samma kvalitet idag som för fem-sex år sedan.

Citat:

"vad som än krånglar så är det Johannes fel "

Just sånt får mig själv att direkt se det mer som att de bör leta upp en burk själva istället. Ungefär så vart det då min pappa skulle köpa dator iaf. Jag har verkligen inte tid att åka ut dit och hjälpa till så fort de åkt på något virus eller whatever.. så jag la mig inte i så mycket i deras imho dåliga val. Nu får olika supportavdelningar ta hand om deras problem istället för att jag ska behöva lägga ner tid på det.

  • Medlem
  • 2007-06-27 16:22

Kör på en billig Dell med deras dyraste supportavtal kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 16:24

Får ta med den här HPn nån dag Volle så får vi se om du gillar skarp och bra skärm, i princip ljudlös drift (tystare än MacBooken jag hade!), bra qualität på det hela. Kallback använder också en sån här, ute hos sin morsa.

Den kollar jag gärna på

Fick precis reda på att mina gamla Omnibook 4150 kostade 20k styck nya (köpte dem begagnade från ett företag). Så det förklarar ju varför de fortfarande snurrar...

I övrigt har jag inte blivit så mycket klokare av tråden tyvärr PF: vad är det som är extra bra med din laptop? Är det designen och ljudlösheten eller känns den särskilt gediget byggd?

Jag gillar att HP har onlinesupport för sina gamla modeller även efter att de gått ut; sånt kan man betala mer för.

Dell's hemsida ville typ att jag skulle köpa laptop utifrån min "livstil". Eh...

Volle: menar du de gamla IBM:erna från innan Lenovo? Ahh... De gamla Thinkpaddarna var nästan kärnvapensäkra. Har fortfarande någon gammal 386:a som snurrar lika bra som alltid. Stål, orange plasmaskärm och svart gummi; det är annat än fulsilverplast och blå lysdioder det ! But I digress

Många som rekommenderat Dell i alla fall (även utanför 99).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 23:43

Det som var kul var att det var en så himla bra dator för så himla lite pengar så klart. Helt ny för det priset fick mig att inte kunna motstå. Men jag bara bemötte en del av det som skrevs och delvis tillskrevs mig

Tips för dina föräldrar vore så klart en begagnad iBook G4 med OS X, det är idiotsäkert och väldigt trevligt, men nu ville du ju inte höra på det örat...

Nja, det är inte jag så mycket som dem. De har rejält svårt att lära sig nytt vad det gäller datorer av någon anledning, vare sig det är enklare och bättre eller inte. Det räcker med att ändra bakgrundsfärgen för att skapa panik... Egentligen tycker jag att de borde köra en förkonfad Linuxdist med all mjukvara "låst" och alla brandväggar och grejer man kan ha så att de slapp problem, men det går inte p.g.a. interfaceskillnaden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-28 23:01

Du kan väl ljuga och säga att det är så Windows ser ut nu. Det är ju iaf delvis sant för det är så Windows bör se ut nu

Vet vad du menar men jag övertalade farsan å morsan att slå till på en iBook när mamma fick erbjudande via landstinget under deras stora it-satstning för några år sedan. Det var kanon, för den används väldigt mycket och till riktigt kreativa och bra saker, typ inläsning av CD-skivor, inspelning av musik, inläggning av foton till iPhoto och surf. Och detta av min farsa som är IT-illiterat men ändå nyfiken, 60 år fyllda. Jag har bara visat honom en del grunder, sedan har han lärt sig själv. Och han kan t ex inte ställa in kanaler på TVn eller knappt använda en mikrougn.

Aha, men mina föräldrar är inte dator-illiterata, iaf inte pappa, så jag kan inte riktigt övertyga dem om saker. Pappa har t.o.m. varit assemblerprogrammerare i isterns forntid. Märkligt det hela, men det är bara Windows som gäller, helst alltid den senaste versionen som det varit reklam för i Ny Teknik eller "grabbarna på jobbet" säger kommer vara mycket bättre än allting annat... Sedan när det verkligen kommer till att använda datorn så är han bara arg på alla nya funktioner och att det inte fungerar som det brukade...

Attans, det här börjar bli en gnälltråd... Fast vi är väl säkert många fler som kan behöva gnälla av oss vad det gäller ofrivillig datorsupport åt anhöriga, a.k.a. Världens Mest Otacksamma Uppgift I Världen, Någonsin (tm).

Ursprungligen av Imported Johannes:

Aha, men mina föräldrar är inte dator-illiterata, iaf inte pappa, så jag kan inte riktigt övertyga dem om saker. Pappa har t.o.m. varit assemblerprogrammerare i isterns forntid. Märkligt det hela, men det är bara Windows som gäller, helst alltid den senaste versionen som det varit reklam för i Ny Teknik eller "grabbarna på jobbet" säger kommer vara mycket bättre än allting annat... Sedan när det verkligen kommer till att använda datorn så är han bara arg på alla nya funktioner och att det inte fungerar som det brukade...

Attans, det här börjar bli en gnälltråd... Fast vi är väl säkert många fler som kan behöva gnälla av oss vad det gäller ofrivillig datorsupport åt anhöriga, a.k.a. Världens Mest Otacksamma Uppgift I Världen, Någonsin (tm).

Jo, det där känns igen. Men jag tror att gamla datarävar gillar windows just för att man kan pilla med så mycket. Hur man än ser det så är windows mindre strömlinjeformat än mac. Det känns mer gammaldags och tryggt på något sätt, för att man vet att om något pajar kan man alltid gå in och DOS:a loss "som på den gamla hederliga tiden".

Att många pillar sönder sina windows (jag själv inkluderad tyvärr) är en annan sak...

Dell laptops har jag enbart bra erfarenheter av, supportavtalet är ju en bonus.
Har en Latitude D630 just nu, har funkat klockrent i det år jag haft den.
Det enda trista med den är att den inte har firewire...speciellt efter som jag FICK ett M-Audio Firewire 410 av en polare!

Min gamla HP 4150 har hållit sedan 1999. Den kostade å andra sidan som en bättre begagnad bil. Men HP har alltid gjort gott intryck på mig.

Vår manager har en gammal IBM Thinkpad T-41 (tror jag) som är byggd som en pansarvagn fast den är liten och smidig. Jag har sett honom göra ytterst olämpliga saker med den vid många tillfällen. Det verkar inte vara en slump att modelbeteckningarna T-xx liknar ryska stridsvagnsbeteckningar. Den andra koola detaljen med den är att batteriet aldrig verkar ge upp. Den tickar glatt på i 3 timmar fortfarande. Om jag inte vore prestandafetischist så hade jag haft en sådan. De kostar typ ingenting begagnade, det finns ju nätbutiker som säljer äldre maskiner med garanti.

Ytterligare en fördel är att det sålts så många att det är lätt att skaffa reservdelar om något skulle hända. Kanske värt en koll?

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-30 03:59

Thinkpad e pc marknadens pansarvagn tror jag bortsett från militärens grunkor då. Jag råkar ha en thinkpad a31 som är full fungerande, hör av dig om du är intresserad johannes.

1
Bevaka tråden