Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doepfer i Sverige

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte bara höra om det är någon här som köpt Doepfer prylar i sverige?
Enligt Doepfer´s hemsida så är det en sida som heter "The Synthesizer Network" som är generalagent för Sverige. Det trista är att deras prislista inte är uppdaterad sen 2005-xx-xx så jag tvivlar lite på den Är det någon som har några tips vart man ska vända sig eller måste man importera själv? Man hade ju velat testa lite innan man slår till.

Är det någon som har ett Doepfer system här som kan ge lite tips på vad man behöver? Jag är ju helt färsk när det gäller modulsystem. Anledningen till köpet är just för att lära mig lite mer om modulsystem samt få ett nytt instrument att leka med.

Doepfer har ju färdiga system, Basic System 1, 2 och Mini.

www.musicstore.de tror jag säljer till och från. Enhetsfrakt och ingen moms, så det är inget stort projekt att importera själv.

Test är värre.

Börsen i Göteborg hade ett system ståendes för många år sen, men det var nog via Synthesizer Network skulle jag tro...

Ursprungligen av PeterH:

www.musicstore.de tror jag säljer till och från. Enhetsfrakt och ingen moms, så det är inget stort projekt att importera själv.

Ok, Tack, Priset verkar vara ok på just BASIC SYSTEM 2 som är det mest intressanta systemet att börja med. 1599 Euro. Men, har så jävla dålig erfarenhet av Tyska musikaffärer, jag får se om jag vågar.

Moms betalar man.. tysk moms då.

Jag har haft ett hemmasnickrat Doepfersystem och det låter skitbra men kontakterna började glappa efter ca 1 år. Det ska inte vara så svårt att byta men det känns som ett trist jobb på en ny maskin. Det var iof många år sedan så det kanske är bättre kontakter nu. Problemet med modularsystem är nog snarare att hela kvällen går åt till att ratta fram den perfekta hajhatten snarare än att göra en bra låt.

Citat:

Moms betalar man.. tysk moms då

Ingen moms och tull tillkommer skulle det givetvis stå... Mina fingrar håller inte alls jämna steg med mitt huvud längre känner jag. Förvirringen tilltar.

Ursprungligen av robopants:

Jag har haft ett hemmasnickrat Doepfersystem och det låter skitbra men kontakterna började glappa efter ca 1 år. Det ska inte vara så svårt att byta men det känns som ett trist jobb på en ny maskin. Det var iof många år sedan så det kanske är bättre kontakter nu.

Cliff, som tillverkar de jack som används av de flesta modularer med minitele (Doepfer, Analogue Systems, Analogue Solutions etc), förbättrade designen för flera år sedan så att glapproblemet försvann. Man får alltså se upp bara om man köper ett begagnat äldre Doepfersystem, på nya moduler är det inte något problem. Jag vet för jag ställde en gång samma fråga på A100-listan på Yahoo...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-04 02:11
Ursprungligen av longforparade:

Cliff, som tillverkar de jack som används av de flesta modularer med minitele (Doepfer, Analogue Systems, Analogue Solutions etc), förbättrade designen för flera år sedan så att glapproblemet försvann. Man får alltså se upp bara om man köper ett begagnat äldre Doepfersystem, på nya moduler är det inte något problem. Jag vet för jag ställde en gång samma fråga på A100-listan på Yahoo...

Den eviga Doepfer jack frågan.O:-)

Cliff tillverkar/de två olika hon jack, de ser lika ut men har olika sänkning
på blecket som ligger ann på spetsen på den manliga diton.

Den ena såldes som Europa mått den andra som Japan mått. Problemt är följande
Depfer satte in Europa jacket i modulerna i några år men sålde japan patch kablar,
när man kombinerar dessa två så blir det glappt efter ett tag.

Mr doepfer har själv konfirmerat detta förhållande i ett email för länge sedan , sedan bytte
han ut Europa jacken till Japan jacken och då försvann glappet. Så om du har ett gammalt
system men vill ha det glapp fritt köp då dessa hanar och löd ihop egna kablar.
Elfa no 42-720-01.

Surt sa räven om rönneberen!

Du kan beställa direkt från
www.schneidersbuero.de
De har samma prislista som på Doepfers hemsida. Ifall du inte är momsregistrerad betalar du 19% [är det väl numera?] tysk moms. Schneidersbuero är snälla och bra.
www.touched-by-sound.com
är ett annat alternativ. Hur du än gör kommer det bli sjukt mycket billigare än att köpa i Sverige. (Man kan dock tyvärr inte beställa direkt från Doepfer om det finns en återförsäljare i det land man bor).

Ursprungligen av longforparade:

Du kan beställa direkt från
www.schneidersbuero.de
De har samma prislista som på Doepfers hemsida. Ifall du inte är momsregistrerad betalar du 19% [är det väl numera?] tysk moms. Schneidersbuero är snälla och bra.
www.touched-by-sound.com
är ett annat alternativ. Hur du än gör kommer det bli sjukt mycket billigare än att köpa i Sverige. (Man kan dock tyvärr inte beställa direkt från Doepfer om det finns en återförsäljare i det land man bor).

Vi jobbade en del med TBS förut och jag kan inte säga att jag tycker de är direkt lätta att ha att göra med (absurt långa leveranstider, relativt otrevlig personal även fast vi hade direktkontakt, fel grejor osv) - har också läst en hel del skräckhistorier om dom på forum etc, dock var det ett tag sen, så det kan ju ha blivit bättre. Men jag känner mig rätt skeptisk till dom.

Schneider är däremot kalasbra att ha att göra med,
han är urtypen av en snäll tysk synthnörd. Och han går nog att pruta lite med om man köper lite större system.

Thomann säljer också en hel del Doepfer - vet inte hur deras priser ser ut jämfört med Schneider.

Då skulle du handlat på JAM 1997. Fyfan vad dåliga vi var. Fråga vem som helst på forumet.

  • Medlem
  • 2007-07-03 16:14

Kan inte JAM ta in lite eurostandard modulsynthar?

Vore verkligen toppen med en musikaffär med moduler, då skulle mitt lilla köpa ett par moduler i månaden som lördagsgodis projekt vara enklare att utföra:p

Det gör vi nog så småningom men det är lite fel säsong så här på sommaren

Är det något speciellt som inte ligger på hemsidan som Doepfer etc som du vill ha pricequote på etc så maila mig så kan vi nog fixa fram det.

  • Medlem
  • 2007-07-03 21:19
Ursprungligen av j antoni:

Det gör vi nog så småningom men det är lite fel säsong så här på sommaren

Är det något speciellt som inte ligger på hemsidan som Doepfer etc som du vill ha pricequote på etc så maila mig så kan vi nog fixa fram det.

Just demoyta känns inte helt nödvändigt, bara ett hyggligt grundutbud av tex Doepfer och de båda as märkena. Sen så är givetvis prisbilden känslig, som affärsman själv förstår jag ju givetvis att man måste tjäna pengar, men att vara typ 50% dyrare än de tyska butikerna verkar vara lite överkurs (syftar på någon annan där ;).
Vore suveränt att kunna knalla ut från en Jamaffär på lunchen innan ett kund/leverantörsmöte med ett par små moduler i näven

Heja Johan

Ursprungligen av Steve:

Sen så är givetvis prisbilden känslig, som affärsman själv förstår jag ju givetvis att man måste tjäna pengar, men att vara typ 50% dyrare än de tyska butikerna verkar vara lite överkurs (syftar på någon annan där ;).
Vore suveränt att kunna knalla ut från en Jamaffär på lunchen innan ett kund/leverantörsmöte med ett par små moduler i näven

Heja Johan

Haha,
problemet är ju dock att för att man ska kunna hålla vettiga priser så måste man ha någorlunda snurr på det, och det kan bli svårt i o m att det är rätt få som är intresserade jämfört med t ex.... en gitarrmultieffekt. Hursom - vi får se i höst vad jag kan lösa

Ah, tänk, en liten Eurorack-hörna på JAM där man kan sitta med lurar och testa olika moduler innan man bestämmer sig... skulle göra en redan mycket bra musikaffär ännu bättre

(...men jag inser att det nog inte vore en särskilt lönsam verksamhet..)

  • Medlem
  • 2007-07-03 18:07

Lite som att ha en gratis arkadmaskin på en pizzeria

Ursprungligen av BMX:

Lite som att ha en gratis arkadmaskin på en pizzeria

Får folk att käka mer pizza menar du? Låter som ett ganska smart affärsknep

...om inte annat för det där lilla caféet på JAM, när folk suttit och lekt i Doepferhörnan någon timme kanske de blir hungriga och går upp och köper sig en macka eller något innan de fortsätter.

j antoni: fan vad mycket roliga vintageprylar ni har inne för tillfället btw. Jag går långa omvägar förbi Roslagsgatan när jag är på stan för jag vet att det skulle vara livsfarligt att slinka in på JAM - habegäret skulle bli för stort och så skulle man bränna hela semesterkassan på någon gammal synt som man egentligen inte ens har plats med

  • Medlem
  • 2007-07-03 18:46

Morgan på Synthesizer Network har firman i halvträda. Han gör inget aktivt för att sälja, vad jag vet så pluggar han. Eller så har han blivit färdig. Han kan dock ta hem grejer utan problem om man vill ha det via någon i Sverige istället för att handla själv.

Ursprungligen av jgb:

Morgan på Synthesizer Network har firman i halvträda. Han gör inget aktivt för att sälja, vad jag vet så pluggar han. Eller så har han blivit färdig. Han kan dock ta hem grejer utan problem om man vill ha det via någon i Sverige istället för att handla själv.

har det inte alltid funkat så?
- rycka i skägg \ *pling~pling* \
- peekaa
- okay de grejjerna..!
- sen får man grejerna, snabbt!!(så fort det går)

Tänkte bara flika in lite att jag har köpt det mesta i Doepferväg från TBS. Har ingen som helst negativ erfarenhet, bara positiv! Lev.tid max 10 dagar. Har haft personlig kontakt med Michael Thorpe, mycket trevlig person. (Kan tänkas att jag fått bra bemötande för att jag köpt så mycket.. hehe.. vem vet? ) Har även fått lite småsaker i bonus. En gång fick jag en midigrunka som jag inte vet riktigt vad den är till för.. )

Ursprungligen av synthmicke:

Tänkte bara flika in lite att jag har köpt det mesta i Doepferväg från TBS. Har ingen som helst negativ erfarenhet, bara positiv! Lev.tid max 10 dagar. Har haft personlig kontakt med Michael Thorpe, mycket trevlig person. (Kan tänkas att jag fått bra bemötande för att jag köpt så mycket.. hehe.. vem vet? ) Har även fått lite småsaker i bonus. En gång fick jag en midigrunka som jag inte vet riktigt vad den är till för.. )

Skönt att höra - jag gillar herr Thorpe men då vi handlade av dom var det defintivt inte så. Vi betalade prepayments och så var man någorlunda glad när grejorna kom cirka 3 månader senare. Det var precis när han "hoppat av" (lång historia iofs) MaM och startat TBS.

  • Medlem
  • 2007-07-03 22:21

kallback: Mjo, men förut så jobbade han mer aktivt med det hela. Plugga, unge+dam tar ju sin tid. Samt att det inte direkt var något man kunde livnära sig på som småföretagare.

  • Medlem
  • 2007-07-03 22:28

Annars kan ni beställa på thomann.de. Där har de Doepfer-prylar och frakten är ju alltid 12 euro.

Hursomhelst så skulle jag dö om JAM tog in moduler - ett par hundra meter hemifrån kan man testa innan man köper, det vore helt lysande! Det skulle inte plånboken gilla dock

Well, enligt Dieter D. himself var det Doepfer och Analogue Systems som fick Cliff att ändra konstruktionen, och inget relaterat till europeisk kontra japansk jackstandard.

Min fråga:
http://launch.groups.yahoo.com/group/Doepfer_a100/message/11683

Doepfers svar:
http://launch.groups.yahoo.com/group/Doepfer_a100/message/11692

Jag har förresten 50 st oanvända panelmonterade 3.5mm Cliffjack liggande om någon är intresserad av lite DIY... Ångrade mig och bytte till Switchcraft 142A. Matchar min ARP 2600 fint

Senast redigerat 2007-07-04 09:38
  • Medlem
  • 2007-07-04 09:25

Otrevlig personal

Det är rätt kul att läsa J Antonis inlägg om otrevlig personal. Jam är inte den första affären jag handlar i kan jag säga. Undrar vad det beror på?

Ursprungligen av Hans:

Det är rätt kul att läsa J Antonis inlägg om otrevlig personal. Jam är inte den första affären jag handlar i kan jag säga. Undrar vad det beror på?

Tråkigt att du känner så.
Du får gärna höra av dig till mig med dina erfarenheter och synpunkter så ska jag göra mitt bästa för att åtgärda det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-05 01:17
Ursprungligen av longforparade:

Well, enligt Dieter D. himself var det Doepfer och Analogue Systems som fick Cliff att ändra konstruktionen, och inget relaterat till europeisk kontra japansk jackstandard.
Min fråga:
http://launch.groups.yahoo.com/group/Doepfer_a100/message/11683
Doepfers svar:
http://launch.groups.yahoo.com/group/Doepfer_a100/message/11692

Säger han nu ja! (Dieter alltså). Visst, det är lätt att lägga ut en något modifierad version
några år senare om hur det igentligen var. Nu hittar jag inte på hans tidigare mail från 97-98
men det spelar ingen roll numera,men det var faktiskt så att Cliff tillverkade två olika modeller,
de fanns i deras katalog då, och jag har båda modellerna ,varför Cliff gjorde så kan man ju
dividera om. Elfa säljer ju den gamla varianten av hanen fortfarande!

Det är oftast så att tillverkare och tillverkande företag som använder förstnämdas produkter
i sina egna produkter har en tendens att skyla över misstag de gör för att inte reta upp sina
slut kunder.Defenetift inget nytt under solen.

Du bör alltså inte lita blint på vad en tillverkare hävdar i ett publikt forum.De har ett
intresse om av vad som sägs och inte sägs. Doepfer lider ju fortfarande av rycktet om
glappande kontakter 9 år senare, inge bra alls.

Senast redigerat 2007-07-05 01:28

När vi ändå är igång och snackar Doepfer system. Hur är det med polyfoni på ett sådant system? Är det möjligt? Krärvs det något speciellt klaviatur då eller?

Bevaka tråden