Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Vodafone/Telenor förstöra gränssnittet?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 14:33

Om iPhone får EU-dealen, tror ni att de då i vanlig ordning kommer att förstöra gränssnittet med sina egna fula röda ikoner (som de gör med alla andra telefoner som släpps)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 14:36
Ursprungligen av bj8:

Om iPhone får EU-dealen, tror ni att de då i vanlig ordning kommer att förstöra gränssnittet med sina egna fula röda ikoner (som de gör med alla andra telefoner som släpps)?

Det tror jag inte att Apple kommer att tillåta!

Apple kommer hellre att starta en egen operatör, eller låsa in sig hos onda Telia, än att låta Vodafone gnaga på gränssnittet. Det är skönt att man kan lita på Apple i detta ^_^.

Jag tror att samma sak kommer gälla för iPhone som redan nu gäller för alla andra mobiltelefoner, de kommer att säljas utan abonnemang, eller med abonnemang från flera olika operatörer. Så jag tror inte att man behöver spekulera i om en viss operatör kommer att få en iPhone-deal. Det är så det fungerar generellt i USA och mig veterligen har Apple aldrig sagt att de tänker köra den stilen även i Sverige.

Angående grafiken känns det ganska självklart att de inte kommer tillåta det. Det skulle vara väldigt o-Apple att göra så annars.

Det finns inte en chans att apple kommer att göra det, sony ericsson och nokia lämnar ut hela sitt gränssnitt, varav dom kan fibbla i det hur mycket dom vill. apples är ju helt låst.

det kommer finnas lika mycket Telenor i iPhone som det idag finns AT&T ... enkelt .

Ursprungligen av Tussen69:

det kommer finnas lika mycket Telenor i iPhone som det idag finns AT&T ... enkelt .

Med andra ord så kommer det nog bara stå "Telenor/tre/telia" längst upp i "baren". inget mer.

Ursprungligen av wunderbaren:

Med andra ord så kommer det nog bara stå "Telenor/tre/telia" längst upp i "baren". inget mer.

Japp, förhoppningsvis.

Jag hoppas på Tre, sportar dom nu och dom har klart bäst 3G-täckning i sverige.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-04 10:02
Ursprungligen av frosse:

Japp, förhoppningsvis.

Jag hoppas på Tre, sportar dom nu och dom har klart bäst 3G-täckning i sverige.

Och du bor i en storstad förstår jag:)
Ta dig en tur hit upp till Norrland, så inser du snabbt at du inte kan ringa med din 3 telefon.

Välkommen.

Låt oss hoppas att det inte blir 3 som blir ensamrådande med iPhone, det blir ett misstag utan dess like.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-04 10:13

Besökte en telenorbutik igår. De såg så belåtna ut när iPhone kom på tal.

Ursprungligen av Le:

Besökte en telenorbutik igår. De såg så belåtna ut när iPhone kom på tal.

Om vanlig butikspersonal kände till det skulle det nog ha läckt vid detta laget. Å andra sidan har vi ju haft en hel del rykten om detta, så...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-05 20:49
Ursprungligen av frosse:

Jag hoppas på Tre, sportar dom nu och dom har klart bäst 3G-täckning i sverige.

Jag hoppas på Telia, de har ju ett rätt utbrett Wi-Fi-nät som kan kopplas till iPhoneabonnemanget.

Ursprungligen av lobStar:

Jag hoppas på Telia, de har ju ett rätt utbrett Wi-Fi-nät som kan kopplas till iPhoneabonnemanget.

Intressant tanke. Man skulle kunna tänka sig att iPhone växlade mellan telia homerun (eller vad det nu heter) och 3G automagiskt utan att man skall behöva välja något nät att ansluta till.

Ursprungligen av adm_kenshin:

Intressant tanke. Man skulle kunna tänka sig att iPhone växlade mellan telia homerun (eller vad det nu heter) och 3G automagiskt utan att man skall behöva välja något nät att ansluta till.

Låter smart. Men hur bra är Telias 3G-nät?

Jag skulle lätt kunna tänka mig att byta till telia, dom är väl kanske lite dyra visserligen men det vill apple ha. Fan, telia får det ...eller telenor... haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 21:21

No offense, men vissa frågor undrar jag varför de överhuvudtaget kommer upp.

Enligt de senaste ryktena skall T-Mobile vara operatör i Tyskland och de skall börja säljas första november.

http://www.macrumors.com/2007/07/03/t-mobile-to-sell-iphone-in-germany-november-1st/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 23:46
Ursprungligen av Capeman:

Enligt de senaste ryktena skall T-Mobile vara operatör i Tyskland och de skall börja säljas första november.

Bring it on säger jag!
Antar att de stora länderna i Europa (Tyskland, Frankrike, England, Spanien och Italien) får den först.

Sverige känns som en för liten marknad att låsa sig till en operatör.
Men har Apple bestämt sig för det så blir det så, kan alltid hoppas att det inte är fallet.

Vem vet, apple kanske tar land för land så att dom verkligen är säkra på att det blir rätt operatör.

Tror inte det blir Telenor i Sverige. Är övertygad om att det blir 3 i Sverige. Enda andledning till att många tror på Telenor är att dom köpte Vodafone i Sverige. Men samarbetar dom nu?

Jag tippar på att Europa kommer att delas upp mellan Telefonica, T-mobile, French telecom, Tre och Vodafone.

Only time will tell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 20:36
Ursprungligen av wrongturn:

Tror inte det blir Telenor i Sverige. Är övertygad om att det blir 3 i Sverige. Enda andledning till att många tror på Telenor är att dom köpte Vodafone i Sverige. Men samarbetar dom nu?

Jag tippar på att Europa kommer att delas upp mellan Telefonica, T-mobile, French telecom, Tre och Vodafone.

Only time will tell.

Telenor har, på obestämd tid, rätt att sälja alla Vodafones produkter och därmed även iPhone OM den säljs med Vodafone i Europa.
Dock verkar de senaste ryktena peka på att det ett flertal stora operatörer som delar på iPhone. Verkar också bli ett par länder som får den till att börja med - Sverige är inte bland dem.

Varför skulle steve jobs släppa en 3g telefon fyra månader efteråt, han sa ju "most international standard" när han presenterade telefonen, därav att telefonen ska lanseras i europa. edge finns väl i nästan hela europa? telia har ju det tex.

Edge är inte lika utbyggt som 3g i europa samt så har operatörerna betalat enormt stora summor för att få en 3g licens och vill att kunderna börjar använda 3g eftersom 3g nätet erbjuder större inkomstmöjligheter för operatörerna.

Edge är gårdagens teknik, 3g är dagens teknink.

Ursprungligen av wrongturn:

Edge är gårdagens teknik, 3g är dagens teknink.

Är inte snart även 3G gårdagens teknik och steget mellan Edge och 3G är inte så stort jämfört med nästa steg, eller?

Ursprungligen av draags:

Är inte snart även 3G gårdagens teknik och steget mellan Edge och 3G är inte så stort jämfört med nästa steg, eller?

Steget mellan Edge och 3G (UMTS) med HSDPA är ju enormt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 10:52

Ny har T-Mobile fått kontraktet för att sälja i Tyskland åtminstonde.

Tror som någon nämnt tidigare att det blir T-Mobile, Vodafone och Tre som får kontrakten.
Sen tror jag att det blir en leverantör per land så vi komer nog inte kunna välja mellan Telenor & Tre i Sverige utan det blir nog bara Tre i sådana fall.

Telenor känns för små för att kunna vara med och slåss om kontrakten.

Ursprungligen av zazor:

Ny har T-Mobile fått kontraktet för att sälja i Tyskland åtminstonde.

Tror som någon nämnt tidigare att det blir T-Mobile, Vodafone och Tre som får kontrakten.
Sen tror jag att det blir en leverantör per land så vi komer nog inte kunna välja mellan Telenor & Tre i Sverige utan det blir nog bara Tre i sådana fall.

Telenor känns för små för att kunna vara med och slåss om kontrakten.

Har någon officiell person ens bekräftat detta? Detta är fortfarande bara vad en tysk dagstidning (läs aftonbladet i sverige) har skrivit.

Finns ingen press release någonstans att läsa om detta. Vart finns källorna till detta påstående? Bara för att Macworld i sverige skriver det är inte INTE sant.

VodaFone - Telenor redan hemligt förbestämt .. se annat topic .. dolda filer finns redan i iPhone - > Default_CARRIER_VODAFONE.png

Ursprungligen av Tussen69:

VodaFone - Telenor redan hemligt förbestämt .. se annat topic .. dolda filer finns redan i iPhone - > Default_CARRIER_VODAFONE.png

Nu får du lugna ner dig

Inget är bestämt ännu bara för att det ligger några loggor, dom måste fortfarande uppdatera telefonen med nya språk osv.

Men skumt att varje operatör behöver en logga, jobbigt när man stoppar in Halebop med en error logga

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-07-06 20:34
Ursprungligen av wunderbaren:

Nu får du lugna ner dig

Inget är bestämt ännu bara för att det ligger några loggor, dom måste fortfarande uppdatera telefonen med nya språk osv.

Men skumt att varje operatör behöver en logga, jobbigt när man stoppar in Halebop med en error logga

Vadå "nya språk"? Om iPhone kör med OSX som operativ finns väll alla språk redan med från början eller är jag ute och cycklar?

Bevaka tråden