Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone bara i Frankrike, Tyskland och Storbritannien i höst?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.macrumors.com/2007/07/04/apple-to-partner-with-o2-for-iphone-uk-orange-in-france/

Citat:

Finally, FTD.de reports that iPhone will start in only these three countries this Fall: UK, France, and Germany. According to the publication, the European version of iPhone will not support 3G, despite some earlier rumors.

Det vore synd om vi fick vänt lika länge som på en iTunes Store.

Det är jag väldigt skeptisk till. Är det något speciellt med just iPhone eller är det vanligt att det tar så lång tid mellan lanseringar även bland andra telefoner?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-07-05 08:47

Jag är helt inställd på att hos Apple så betyder Europa ≠ Sverige. Over there så är Europa = Frankrike, England och Tyskland.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad i fall iPhone kommer dröja ett eller två år innan den kommer till lilleputtmarknaden Sverige.

Men så tycker jag om att bli positivt överraskad också.

Senast redigerat 2007-07-05 11:04
Ursprungligen av Spooky:

Jag är helt inställd på att hos Apple så betyder Europa ? Sverige. Over there så är Europa = Frankrike, England och Tyskland.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad i fall iPhone kommer dröja ett eller två år innan den kommer till lilleputtmarknaden Sverige.

Hur brukar det fungera med andra telefoner? När SonyEricsson, Nokia, Samsung med flera släpper telefoner, tar det flera år då också innan de dyker upp här? jag vet inte, men jag har fått uppfattningen att det inte brukar ta så otroligt lång tid.

Ursprungligen av Marcus K:

Hur brukar det fungera med andra telefoner? När SonyEricsson, Nokia, Samsung med flera släpper telefoner, tar det flera år då också innan de dyker upp här? jag vet inte, men jag har fått uppfattningen att det inte brukar ta så otroligt lång tid.

Nej, men de förhandlar inte specialdealer med alla operatörer, de bara släpper telefonen sen får de operatörer som vill köpa in dem och låsa om de tycker det är kul.

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, men de förhandlar inte specialdealer med alla operatörer, de bara släpper telefonen sen får de operatörer som vill köpa in dem och låsa om de tycker det är kul.

Det är ju mycket möjligt att Apple gör precis så också. Sedan kanske de skriver avtal med några operatörer, men det hindrar dem ju inte att släppa telefonen som vanligt i andra länder.

Rätta mig om jag har fel, men ingen på Apple har väl någonsin påstått att de tänker skriva specialdealer överallt? Att de gör det i USA förstår man, det är vanligt där. Men finns det något egentligt bevis för att det även kommer att bli så här, eller är det mest ett antagande?

Släpptes iPod i Frankrike, England och Tyskland innan den kom till Sverige? För det är just en iPod som Apple i många fall anser det vara. Med telefonfunktioner. Hursomhelst, kommer den inte till Sverige i höst så blir det hackelihack ^_^:

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-07-05 11:06
Ursprungligen av adm_kenshin:

Släpptes iPod i Frankrike, England och Tyskland innan den kom till Sverige? För det är just en iPod som Apple i många fall anser det vara. Med telefonfunktioner. Hursomhelst, kommer den inte till Sverige i höst så blir det hackelihack ^_^:

iPoden krävde väll inte en massa sammarbetsavtal? Som tex iPhone och försäljningen av film och tv-program via iTunes Store gör?

Ursprungligen av adm_kenshin:

Släpptes iPod i Frankrike, England och Tyskland innan den kom till Sverige? För det är just en iPod som Apple i många fall anser det vara. Med telefonfunktioner. Hursomhelst, kommer den inte till Sverige i höst så blir det hackelihack ^_^:

Om jag inte minns fel så var fallet med iTunes Music Store att den släpptes i Frankrike, England och Tyskland innan den kom till Sverige. Den kanske är mer jämförbart än själva iPoden då det är avtal inblandade.

Ursprungligen av jolander:

Om jag inte minns fel så var fallet med iTunes Music Store att den släpptes i Frankrike, England och Tyskland innan den kom till Sverige. Den kanske är mer jämförbart än själva iPoden då det är avtal inblandade.

Nej. iTunes Store hanmdlar bara om att sälja musik över Internet, något som skivbolagen var aningen tveksamma till. Därav tog det lång tid. Vad gäller iPhone finns inget som säger att de måste skriva avtal med operatörerna. De hade utan problem kunnat sälja iPhone över disk utan abonnemang i Sverige redan förra veckan.

Sjuttsingen också, men jag är allt annat än förvånad. Får bli en hackad om det stämmer. Ja.

Kan man inte använda någon av de där operatörerna här i Sverige? Kanske...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-07-05 11:47
Ursprungligen av ztaafen:

Kan man inte använda någon av de där operatörerna här i Sverige? Kanske...

Det är väll ganska troligt. Men hur billigt är det att ringa med t ex Telia idag om man är i Frankrike?

undra verkligen vad som häder bakom stängda dörrar .. jag menar efter all media hype .. slås Svenska operatörer om att få sälja iPhone ?

kan ingen rega www.swedenwhantsiphone.se ?

Det som kan behövas avtal om är väl förändringarna i näten som operatören måste fixa för att bland annat visual voicemail ska funka.

Ursprungligen av ohennig:

Det som kan behövas avtal om är väl förändringarna i näten som operatören måste fixa för att bland annat visual voicemail ska funka.

Men den kommer ju ändå gå utmärkt att använda, och då finns det ju ingen anledning för Apple att inte sälja den. Jag använder långt från alla funktioner i min telefon, och om jag inte missförstått det är det bara Visual Voicemail som är problemet. Känns inte riktigt som en jättevital funktion som hindrar övrigt användning.

Ursprungligen av ohennig:

Det som kan behövas avtal om är väl förändringarna i näten som operatören måste fixa för att bland annat visual voicemail ska funka.

Tror inte det krävs några större förändringar, bara ny mjukvara på nya servrar som telefonen får tillgång till. Voicemail idag ligger väl knappast lagrat på kasettband? Nej du, det borde inte vara så svårt att få till random access. Jag tror att Apple och AT&T överdrev förändringarna de behövde göra för att få till Visual Voicemail.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-07-05 15:42

Precis, jag tror inte Apple funkar som alla andra telefonmakare. Därav Sverige = sent.

Senast redigerat 2007-07-05 21:22

När man läser timesonline artikeln så får man intrycket av att Vodafone var inte helt nöjda med dom villkor som Apple kräver och drog sig ur racet. Apple styr och ställer för mycket.

However, as negotiations reached a climax, he is thought to have decided that the commercial terms on offer were not viable

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-07-06 12:15

Märkligt det här...det verkar som om Sveriges samlade journalistkår har bestämt sig för att det är ett faktum att vi inte får iPhone förrän 2008...

FTs artikel (http://www.ft.com/cms/s/f2dead2a-2a8f-11dc-9208-000b5df10621.html) som alla utgår ifrån känns ju precis lika trovärdig som alla andra gissningar..."said people familiar with the matter", skriver de...jaha, då måste det ju vara sanning då...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-06 12:47

Stora företag som Apple kommer nog alltid att göra såhär - släppa en eftertraktad produkt i bara några få större länder man själva valt och sedan kanske i några andra också, ett år senare.

Den enda lösningen jag ser till det här är väl att EU skulle bli ett enda land, men det lär dröja ett tag innan det händer... O:-)

1
Bevaka tråden