Hur kan systemet vara "open" och "öppet" när det är ruttet och kommersiellt? Detta, i kombination med att dom säkert säljer allt data som söks, "anonymiserat" säkert men iaf.
Det låter som smutskastning utan belägg, så det är svårt att ta på allvar överhuvudtaget. Exakt var där ruttet med det? Är allt som är kommersiellt ruttet menar du?
OpenDNS är helt öppna med sin affärsmodell, när man fyller ett domännamn som inte finns eller som inte svara så får man en sida med sökresultat och annonser.
Som motprestation leverar dom en DNS-tjänst som är säkrare och snabbare än det mesta där ute, vilket inte minst visade sig i samband med det säkerhetshål i DNS-systemet som är det allvarligaste säkerhetsproblemet på Internet på mer än 10 år och OpenDNS var aldrig drabbat.
Det är dealen och det är ingen hemlig smutsig verksamhet. Om man nu inte har uppfattningen att allting som är kommersiellt är ruttet, förstås. Då hoppas jag också att man driver sin egen sökmotor och inte använder Google, för - tänka sig - Google är ett kommersiellt företag.
Eller baserar du hela din avsky på att dom använder ordet "open" och att det bara är reserverat för ickekommersiella ändamål? Jag skulle gissa att det helt enkelt syftar på att den är öppen att använda för alla, oavsett ISP.
tack, men jag sköter min egen dns.
Då är knappast OpenDNS något för dig. Men för oss andra som inte har kunskap, möjlighet, ork, lust och/eller tid att sätta upp och underhålla en egen DNS är det ett utmärkt alternativ för den som vill. Ingen är tvingad.