Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NYTÄNK! Smart lagring - Raid har mött sin överman?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-10 15:01

Sjukt snygg va den iaf. Själv är jag nöjd med min iomega 600gb raid med fw800 http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1156444&node=944 (600gb verkar inte säljas längre)

Wiseguy...
Vi pratar om den här nu:
http://www.lime-technology.com/

(Är så lat att jag fortfarande inte kollat.)

Utan att ha varit inne på deras sida mer än dryga minuten så låter det som att dom har fått till en produkt baserat på någon typ av intern "distributed filesystem". Om man kan koppla flera sådanna i domäner så vore det kung!

Ursprungligen av DeeJam:

Utan att ha varit inne på deras sida mer än dryga minuten så låter det som att dom har fått till en produkt baserat på någon typ av intern "distributed filesystem". Om man kan koppla flera sådanna i domäner så vore det kung!

Que?

Vore kul om du ville undervisa mej om vad du menar.

Det här med drobon blir värre och värre.
Jag har lekt med "the drobolator" och upptäckt att om man har två stycken 100 GB diskar, så har man 91,5GB datalagring. Fair enough, eftersom det är "fool proof".
Nu har jag fått tillbaka på skatten och sålt mina Obdukat aktier och lägger till en 1 TB disk rakt av!
Jag har nu alltså 1,2TB (1,1TB "actual" space. Det är ju alltid mindre. Varför det är så kan vi ju diskutera sedan).
Hur mycket datautrymme tror ni att jag har nu?
Minst hälften i alla fall! Runt 500 GB kan man väl begära.
Nej.
Jag har 184,3 GB ledigt utrymme för datalagring...
837,3 GB är "reserved for expansion".

Man kan inte bara byta ut en liten disk mot en stor, utan man måste byta ut minst två diskar mot större diskar för att få mer datautrymme.

Vore kul att veta hur det här funkar med http://www.lime-technology.com/.
Men den verkar ju inte vara anpassad till mac alls...

T ex: Hårdvarukrav:

Network Controllers
Intel PRO/1000 Gigabit Ethernet
Marvell Yukon Gigabit Ethernet

Motherboard IDE controllers
Intel PIIXn
AMD-7xxx and AMD-8111
ATI IXP

Står inget om Mac OS någonstans.
Kan det funka ändå?
Verkar som att man måste formatera i FAT32.
Hittar inget om USB2 anslutning.

Och jag hittar inget som liknar "drobolator" som kan räkna ut lagringsutrymme.

Så jag undrar varför William N vill ha en sån till sin mac?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-11 22:53
Ursprungligen av the örjan:

Så jag undrar varför William N vill ha en sån till sin mac?

För att det är en NAS. Du kan koppla den till både Mac och PC. Spelar ingen roll vilket operativ du har...

Nåväl. Jag beställde en för tio minuter sedan... Ni kommer att få höra om det går dåligt...

Ursprungligen av William N:

För att det är en NAS. Du kan koppla den till både Mac och PC. Spelar ingen roll vilket operativ du har...

Nåväl. Jag beställde en för tio minuter sedan... Ni kommer att få höra om det går dåligt...

William N när du väl får din drobo o har lekt lite med den så kan du väl skriva lite här på forumet lite om dina personliga tankar kring den så får man se om man också bör investera i en sådan eller i någon annan sort.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-12 14:21
Ursprungligen av tilly_n:

William N när du väl får din drobo o har lekt lite med den så kan du väl skriva lite här på forumet lite om dina personliga tankar kring den så får man se om man också bör investera i en sådan eller i någon annan sort.

Japp. Men det var ingen drobo jag köpte, utan en MD-1500/LL på http://www.lime-technology.com/

Jag återkommer i slutet av augusti när jag lekt.

  • Medlem
  • 2007-07-12 18:31

följdfråga

Drobo - verkar ju enkel att använda.

Dock vill jag se den mot OS X innan jag är imponerad. Vidare så vill jag veta hur exv Skivverktyg ser på denna enhet. En eller flera. Är det ett 'eget' formateringssystem på den? Hur hanterar den dolda filer, användare etc. Det känns också viktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 03:45

Örjan:

Jag vet inte hur du hade tänkt få dig redundancy på 1TB+100GB+100GB. Vad händer när 1TB-disken kraschar? Jo, du har två st. 100GB (de är väl 90-nånting-GB egentligen, därav 90-nånting-gånger 2 blir 184GB). Den kombinationen av diskar du nämnt går helt egentligen inte att göra mer effektiv än 184GB om du vill ha en så pass god redundans att du kan tappa vilken disk som helst när som helst.

För att återgå, om du hade stoppat i två st. 500 eller 750GB diskar istället (och därmed haft 100x2 och 500x2) hade du fått mycket mer plats.

Summa sumarum, ingen raid-lösning i världen kommer ge dig bamsemycket plats med 100GBx2 + 1TB. Så nej, du behöver inte byta ut minst 2 diskar för att få mer utrymme, men man måste tänka efter lite vilka förutsättningar man jobbar efter. Om du hade haft tex 3 st 100GB, så hade en billig 300 eller 400GB:are varit väldigt effektiv, och sedan hade du efter hand kunnat byta ut de mindre 100GB:arna mot 300GB:are. Detta hade gett dig en effektiv uppgraderingsväg, som ett litet exempel.

Så nej, jag personligen tycker verkligen inte att man kan begära minst 500GB i ditt fall, eftersom det utgår från redundans på en enskild disk (!). Ska du köra mirroring på samma disk och hoppas att bara början på disken går sönder? Jag fattar inte iallafall.

Hur som helst, drobo verkar sjukt najs, om än lite slö.

Tänkte inte på det. O:-)
Men det verkar ju logiskt ja.
Man kan inte trolla, ännu.

Då återstår frågan om en sån där lime är bättre än en drobo för en mac då?

Om man mot förmodan köper sig en drobo kan man i så fall ansluta den till Airport Extreme o på så vis använda sig av den befintliga USB anslutningen för att sedan dela ut det i nätverket eller måste man ansluta den direkt till datorn?

Jag läste i något dokument att man kunde ansluta till AE.s USB.
Det var pedagogiska bilder och allt.
Nu hittar jag inte det bara för det....

Det ska vara nånstans på deras site.

Det betyder alltså ett svar på mitt inlägg nr 30. Den finns att beställa i Sverige!

Men jag kan ändå inte lista ut om den går att formatera HFS+ och ansluta via USB 2 till en Mac....:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-12 08:36
Ursprungligen av the örjan:

Det betyder alltså ett svar på mitt inlägg nr 30. Den finns att beställa i Sverige!

Men jag kan ändå inte lista ut om den går att formatera HFS+ och ansluta via USB 2 till en Mac....:tveksam:

Välkommen till en global värld: Den finns att beställa i USA. Alltså finns den.

Den anslutes INTE till EN dator. Det är en nätverksdisk. Ansluts via Ethernet. Eller trådlös brygga.

Ursprungligen av William N:

Välkommen till en global värld: Den finns att beställa i USA. Alltså finns den.

Men drobon är det ju ingen som vill skeppa hit!!

Om någon hittar ett sätt så köper jag en.

Skivverktyg ser den som en enhet och den formateras i HFS+. Default är 2 TB även om man bara har en 500 GB disk i.
Det är för att den ska kunna expandera utan att byta partitionstorlek.
Hur man då gör för att gå över 2 TB vet jag inte...

Dom här verkar faktiskt kunna skeppa hit en:
http://www.macmall.com

Edit. Nu har jag läst på lite. Det är USB som sätter gränsen på 2 TB i en volym.
Så ska man ha mer så blir det en volym till.

Senast redigerat 2007-07-12 20:30
  • Medlem
  • 2007-11-12 17:36

Nu är det klart med Drobo i Sverige: Drobo distribueras nu av macline.se till återförsäljare och första återförsäljaren är Macoteket.se. (Bäst att ringa först eftersom de ej hunnit få upp produkten på hemsidan i skrivande stund...)

Framöver kommer fler och fler återförsäljare att kunna sälja produkten.

Om någon har missat det så beställde jag en från USA.
(Jag gjorde en ny tråd).
Hoppas inte den går sönder nu då bara...

  • Medlem
  • 2007-11-12 20:07
Ursprungligen av the örjan:

Om någon har missat det så beställde jag en från USA.
(Jag gjorde en ny tråd).
Hoppas inte den går sönder nu då bara...

Grattis, allting tyder på att du är den första i Sverige som köpt en Drobo. Det lär bli några fler svenska användare nu...

Ja!
Ha ha! Det där har jag faktiskt funderat på.
Det vore ballt om det var så, men det är nog troligt.
Den enda Drobon i Sverige står hos mej.

I så fall är det första gången jag är först med någonting över huvud taget...

Fick in idag. Skall sitta och leka i helgen..
Lite surt att den bara har USB 2.0 dock.

Jag har fått konkurrens.
Det var tydligen en tjej som också hade köpt en Drobo i september!
Nu är frågan vem av oss som var först...
O:-)

Bevaka tråden