- Tussen69
- Medlem ●
- Borås
Jo, men just i och med att de är egna program så skulla man väl kunna utveckla ett program som tog plugins och där att utveckla plugins till den inte behövde vara svårare än att göra widgets. Men det är väl ett stort projekt.
mycket mycket stort projekt är något sådant ja ...
nä jag är glad om jag får till ett vanligt plugin till ATV ...
Nu har jag haft min atv ett tag och tänkte hacka den... Kan någon hjälpa mig genom djungeln?? Jag vill kunna spela alla filformat (xvid m.m) direkt i atv.. Helst inte via vlc eller liknande.. Räcker det att installera patchstick då?? Hittade denna guiden också som verkar beskriva hur man installerar OSX utan att öppna burken:
http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=634
Vad är skillnaden? Blir backrow långsammare om hela OSX körs i bakrunden? Vad förorar jag på att installera patchstick jämfört med hela OS X?
Och en fråga till .. Backrow kan bara spela filmer från itunes va? Och det ska gå att lägga in xvid filmer i itunes!? Kan backrow i så fall streama filmerna från min itunes, eller måste den synca filmerna til sin hårddisk?? Tacksam för svar
Nu har jag haft min atv ett tag och tänkte hacka den... Kan någon hjälpa mig genom djungeln?? Jag vill kunna spela alla filformat (xvid m.m) direkt i atv.. Helst inte via vlc eller liknande.. Räcker det att installera patchstick då?? Hittade denna guiden också som verkar beskriva hur man installerar OSX utan att öppna burken:
Vad är skillnaden? Blir backrow långsammare om hela OSX körs i bakrunden? Vad förorar jag på att installera patchstick jämfört med hela OS X?
Och en fråga till .. Backrow kan bara spela filmer från itunes va? Och det ska gå att lägga in xvid filmer i itunes!? Kan backrow i så fall streama filmerna från min itunes, eller måste den synca filmerna til sin hårddisk?? Tacksam för svar
Ta och installera Perian på din ATV så klarar den av att spela xvid mm, och nu även undertexter. Det är fortfarande backrow som gör jobbet bara att man har lagt till flera codecs till Quicktime via Perian.
För att installera det så behöver du ändra lite saker på din ATV för att det ska fungera och för att du skall kunna föra över Perian till den.
Det är lättast att ta ur disken ur ATV och via din Intel Mac göra ändringarna som behöve och sedan stoppa tillbaka den. Om man aktiverar AFP på ATV så behöver man i fortstningen inte plocka ur disken för att uppdatera/ändra saker på den. Smidigt
Nu kan du streama eller lägga över filen till din ATV.
Jag följde en guide på engadet, men jag hittar inte länken nu... Lycka till
Ta och installera Perian på din ATV så klarar den av att spela xvid mm, och nu även undertexter. Det är fortfarande backrow som gör jobbet bara att man har lagt till flera codecs till Quicktime via Perian.
För att installera det så behöver du ändra lite saker på din ATV för att det ska fungera och för att du skall kunna föra över Perian till den.
Det är lättast att ta ur disken ur ATV och via din Intel Mac göra ändringarna som behöve och sedan stoppa tillbaka den. Om man aktiverar AFP på ATV så behöver man i fortstningen inte plocka ur disken för att uppdatera/ändra saker på den. Smidigt
Nu kan du streama eller lägga över filen till din ATV.
Jag följde en guide på engadet, men jag hittar inte länken nu... Lycka till
Jag trodde patchstick löste biffen så man slipper ta ut hårddisken!? Ser väldigt enkelt ut i alla fall
vad anser ni annars vara bäst utav frontrow och backrow?? Vad jag har förstått kan man installera OSX på ATV och sedan köra frontrow istället
Jag trodde patchstick löste biffen så man slipper ta ut hårddisken!? Ser väldigt enkelt ut i alla fall
vad anser ni annars vara bäst utav frontrow och backrow?? Vad jag har förstått kan man installera OSX på ATV och sedan köra frontrow istället
Absolut lättast att ta ut hårddisken. Gjort på 5 minuter.
Patchstick är alldeles för avancerat, och inget för oss "vanliga" användare.
Backrow är bättre än Frontrow, men om det kommer tillbehör till ATV som tangentbord mm så är det ju bättre att köra OS X och frontrow. Så som det ser ut nu så är Backrow med Perian helt klart bäst.
Absolut lättast att ta ut hårddisken. Gjort på 5 minuter.
Patchstick är alldeles för avancerat, och inget för oss "vanliga" användare.
Backrow är bättre än Frontrow, men om det kommer tillbehör till ATV som tangentbord mm så är det ju bättre att köra OS X och frontrow. Så som det ser ut nu så är Backrow med Perian helt klart bäst.
Men hur ska jag koppla in hårdisken i min mbp då? .. Då måste jag ju ha ett USB chassi eller liknande.. Och plockar jag ut hårddisken försvinner garantin?
Ska nog försöka med patchstick först.. jag kan terminalen hyfsat bra.. kört linux några år helt utan fönsterhanterare..
Men om man nu skulle vilja installera OSX med hjälp av denna guide..
Kan man inte köra backrow då?
Så nu har jag en tv och en ny tv...
Men jäklar vad kompliserat det verkar att hacka den. Är det lättaste sättet att ta ut disken? Tycker Patchstick verkar för kompliserat. Vad är det viktigaste man ska göra när man har tillgång till disken? Aktivera SSH? Något mer?
Patchstick är inte alls särskilt komplicerat. Jag klarade det och jag är totalt unix-illiterat
http://www.hjemme.dk/software/Patchstick1.0.zip. Packa upp och läs instruktionerna.
Boot.efi som omnämns i instruktionerna finns i mjukvaruuppdateringen som du kan ladda ner här: http://mesu.apple.com/data/OS/061-2988.20070620.bHy75/2Z694-5248-45.dmg
den ligger i usr/standalone/i386/boot.efi
Kom ihåg att du måste vara inloggad som root i terminalen för att du ska kunna köra installationsskriptet.
Jag klurade en del iofs men tyckte ändå det gick relativt smidigt.
Patchstick är inte alls särskilt komplicerat. Jag klarade det och jag är totalt unix-illiterat
http://www.hjemme.dk/software/Patchstick1.0.zip. Packa upp och läs instruktionerna.
Boot.efi som omnämns i instruktionerna finns i mjukvaruuppdateringen som du kan ladda ner här: http://mesu.apple.com/data/OS/061-2988.20070620.bHy75/2Z694-5248-45.dmg
den ligger i usr/standalone/i386/boot.efi
Kom ihåg att du måste vara inloggad som root i terminalen för att du ska kunna köra installationsskriptet.
Jag klurade en del iofs men tyckte ändå det gick relativt smidigt.
Tack! Fick också sticken att fungare, delvis måste jag säga. Applikationen awkward TV dyker upp och jag kan ladda ner plugins. SSH fungerar också, men inte AFP, jag har därmed inget sätt att överföra filmer etc. till ?tv:n. Någon, någon idé om vad som kan vara fel?
om du har installerat den senaste versionen av AppleTVs mjukvara så fungerar inte AFP längre tyvärr. Apple rensade bort en massa komponenter från den versionen av OS X som ligger i den.
Om du vill ha tillbaka AFP får du göra en fabriksåterställning och installera om patchstick. Och sen låta bli att uppdatera med apples mjukvara.. åtminstonde tills det kommer nån sorts lösning.
om du har installerat den senaste versionen av AppleTVs mjukvara så fungerar inte AFP längre tyvärr. Apple rensade bort en massa komponenter från den versionen av OS X som ligger i den.
Om du vill ha tillbaka AFP får du göra en fabriksåterställning och installera om patchstick. Och sen låta bli att uppdatera med apples mjukvara.. åtminstonde tills det kommer nån sorts lösning.
Tack igen, då behöver jag inte rota mer med det. Har fortfarande 1.1, löste kopieringen med teminalen och scp går ganska ok att kopiera på den vägen också. -r så kopierar man en hel mapp. Även nitoTV krånglar, måste startas om efter varje film man spelat upp, annars kommer det bara ljud.
All in all är jag grymt nöjd med aTv:n, känner potentialen. Kommer nya plugins varje vecka. Och om man jämför med en "icke 360" xbox är den mycket snyggare och snabbare; läste någonstans: "The Xbox uses a 733MHz PIII. The 1Ghz Dothan is a Pentium M which is a lot more beefy than a ~33% increase in clock speed would make you believe. The instruction set is a lot more efficient, the CPU has a pretty decent 2MB cache compared to ther Xbox's 128k and the FSB is up ~4 times faster."
Läste också att xbmc håller på att portas för linux, därmed borde det inte vara en omöjlighet att köra det på en aTv heller tycker man.
Angående byggandet av Patchstick och att uppgradera till 1.1 utan att ta bort den funktionalitet som finns i 1.0 så har jag börjat skriva en guide för hur man gör:
http://vagnretur.nu/2007/07/01/hacka-din-apple-tv-for-utokad-funktionalitet-sa-har-gor-du/
Hoppas att jag inte trampar någon på tårna genom att länka till min privata blogg, men jag har ingen reklam på sidan så jag förlorar bara pengar för varje person som går in där
Jag kan ju faktiskt skriva in här hur man uppgraderar så att ni som redan har en hackad ATV inte behöver klicka vidare.
Ladda ner Apples 1.1-uppdatering till din dator och montera den. Kopiera över följande filer till /System/Library/PrivateFrameworks/ på din ATV:
/Volumes/OSBoot/System/Library/PrivateFrameworks/BackRow.framework /Volumes/OSBoot/System/Library/PrivateFrameworks/AppleTV.framework /Volumes/OSBoot/System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework
Och kopiera följande till /System/Library/CoreServices/ på din ATV:
/Volumes/OSBoot/System/Library/CoreServices/Finder.app
Logga sedan in på din ATV och skriv följande:
sudo chown -R root:wheel /System/Library/PrivateFrameworks/BackRow.framework sudo chown -R root:wheel /System/Library/PrivateFrameworks/AppleTV.framework sudo chown -R root:wheel /System/Library/PrivateFrameworks/iPhotoAccess.framework sudo chown -R root:wheel /System/Library/CoreServices/Finder.app sudo chmod u+s /System/Library/PrivateFrameworks/AppleTV.framework/Resources/SettingsHelper
Sedan skall din Apple TV vara uppgraderad till version 1.1 utan att ha tappat något spännande som hörde till 1.0.
Det kan också vara bra att lägga till följande rad i filen /etc/hosts på ATV:n
127.0.0.1 mesu.apple.com
Detta för att förhindra att ATV:n uppgraderas automatiskt i fortsättningen.
Tja!
Jag har laddat ner filen där "boot.efi" ligger. Men vad ska jag göra med den sedan, vart ska den läggas?
Om du använder Patchstick-byggar-scriptet så kan du lägga filen var som helst och sedan dubbelklickar du på den för att montera den. Scriptet hittar själv rätt på boot.efi-filen efter det.
Jag använder mig av deras "how-to" genom terminalfönstret. Jag får ett felmeddelande som säger att "boot.efi" inte kan hittas och därför avslutas skapandet av USB-stickan. Jag dubbelklickade på filen "boot.efi", då säger mitt system att det inte finns ett program för att öppna filen. Jag känner mig totalt lost just nu....
Tack för din hjälp! Jag har nu kommit vidare i allt och installerat... Nu dyker det här problemet upp när jag kör din guide.
-bash-2.05b$ sudo touch /.readwrite
-bash-2.05b$ sudo chown -R root:wheel 1.1/*
chown: 1.1/*: No such file or directory
Vad kan vara felet?
Tack för din hjälp! Jag har nu kommit vidare i allt och installerat... Nu dyker det här problemet upp när jag kör din guide.
-bash-2.05b$ sudo touch /.readwrite
-bash-2.05b$ sudo chown -R root:wheel 1.1/*
chown: 1.1/*: No such file or directory
Vad kan vara felet?
Katalogen "1.1" finns inte som standard, utan det är en katalog som bara finns om du följer guiden på min blogg. Annars ska du skriva in "chown-raderna" jag skrev i näst sista kodstycken i det långa inlägget ovan.
Man bör köra min guide från början till slut om man har tänkt gå efter den och inte bara plocka delar av den om man inte har fullständig koll på vad man bör göra. Annars kan det hända underliga saker
Läs igenom http://www.engadget.com/2007/04/10/how-to-play-divx-and-xvid-on-your-apple-tv/2 och återkom med frågor.
Jag använder programmet Fugu för att lägga över filerna till min ATV via SSH.
Nu har jag följt din guide till punkt och prickar, men ett problem uppstår då jag ska ansluta till ssh och kopier filerna till rätt ställe. Jag får detta meddelande: "
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
d3:b3:53:9d:8b:90:4e:18:fc:fe:55:04:dd:5f:89:c0.
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /var/root/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending key in /var/root/.ssh/known_hosts:1
RSA host key for 85.224.13.121 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed."
Nån aning om vart allt gick åt pipan?
Tack på förhand!