Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bäst hand om ett batteri i bärbar mac?

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-07-12 17:34

Tjena,

Jag har sökt runt lite och sett diverse trådar med lite info om detta men jag kan ju inte påstå att jag blev klokare. Finns det någon definitiv rekommendation hur man bäst tar hand som batteriet i en bärbar mac (macbook/macbook pro)?

Batterierna i mina tidigare bärbara Powerbooks har varierat i livslängd. Överhuvudtaget har jag märkt att de hållt sig på 100% ett tag för att sedan, snabbt, rasa i kapacitet.

1, Jag köpte en MacBook häromdagen. Jag började med att ladda den i över 16 timmar. Därefter har jag kört slut på batteriet en gång utan att ladda (tills den satte sig i vila). Är dett rätt eller fel? Hur bör jag göra fortsättningsvis?

1, Min mac står ofta kopplad till en Cinema HD med strömsladden i. Ibland tar jag ut datorn och kör den en halvtimme på batteri för att sedan sätta in strömsladden igen. Avverkas en cykel genom detta / är det ett dåligt sätt?

3, Frågan är ju om man kan switcha mellan nätsladd och batteri utan att tänka på det eller om man alltid bör köra slut på batteriet när man väl kopplad ut nätsladden?

4, Och slutligen.. det har funnits lite tips om kalibrering av batteri varje eller varannan månad. Vissa håller med om att det är bra, andra inte.

Alla tips mottages tacksamt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 18:09

Att ladda upp den fullt direkt ur lådan så att säga är en bra ide, Litium-jon batterierna i dagens maskiner tål en del stryk och lider inte direkt av "laddnins minne" som en del äldre typer led av.

Inga problem direkt att du plockar ur den kör en 30min och sen kopplar in den, jag gör själv samma sak titt som tätt. Så länge som man motionerar batteriet lite då och då, exempelvis genom att kalibrera det så kommer det funkar utmärkt.

Apples tips för batterierna i macbook (pro) kan du finna här

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh2339.html

Ursprungligen av rodin:

1, Jag köpte en MacBook häromdagen. Jag började med att ladda den i över 16 timmar. Därefter har jag kört slut på batteriet en gång utan att ladda (tills den satte sig i vila). Är dett rätt eller fel? Hur bör jag göra fortsättningsvis?

Det är egentligen lite onödigt, men ofarligt. Om du gör så säkerställer du att laddningsindikatorn visar rätt, men det är ju samtidigt bara nödvändigt om den verkligen visar fel. Vilket den sällan gör.

Ursprungligen av rodin:

1, Min mac står ofta kopplad till en Cinema HD med strömsladden i. Ibland tar jag ut datorn och kör den en halvtimme på batteri för att sedan sätta in strömsladden igen. Avverkas en cykel genom detta / är det ett dåligt sätt?

Nej, det går inte åt en hel cykel. En hel laddningscykel motsvarar en full urladdning med efterföljande uppladdning. Om batteriet normalt räcker tre timmar och du kör en timme på batteri avverkas en tredjedels laddningscykel. Gör du så varje dag i en månad avverkas alltså ungefär 10 cykler.

Rekommendationen från Apple brukar vara att man går igenom en laddningscykel i månaden, eftersom ett batteri behöver användas då och då för att fungera optimalt. Märk väl att det handlar om att samla på sig en hel laddningscykel totalt varje månad, och inte en enda stor djupurladdning (vilket sliter onödigt på batteriet). Men det är bara något man behöver tänka på om man aldrig nånsin kopplar ur laddaren. Kör man på batteri ett par gånger i månaden behöver man aldrig göra några extra urladdningar.

Ursprungligen av rodin:

3, Frågan är ju om man kan switcha mellan nätsladd och batteri utan att tänka på det eller om man alltid bör köra slut på batteriet när man väl kopplad ut nätsladden?

Det förstnämnda - generellt sett gäller för litiumbatterier att små urladdningar är bättre än stora, inom rimliga gränser. Laddar du ur batteriet totalt varje gång du använder det kommer det att vara slutkört väldigt fort.

Ursprungligen av rodin:

4, Och slutligen.. det har funnits lite tips om kalibrering av batteri varje eller varannan månad. Vissa håller med om att det är bra, andra inte.

Alltså, kalibrera behöver man bara göra om man verkligen har problem med felvisande laddningsindikator. Fungerar allting bra så behöver man aldrig någonsin göra det (vilket gäller för de allra flesta), och behöver man göra det mer än någon enstaka gång på ett år är nånting fel. Man vinner dessutom ingenting i batterikapacitet av att kalibrera, vilket en del fått för sig; snarare medför varje kalibrering ett ganska stort slitage på batteriet. Att kalibrera en gång i månaden kan vi definitivt sortera in under kategorin tvångstankar.

Klistrar den här diskussionen eftersom frågan ändå dyker upp med jämna mellanrum.

/mod

  • Medlem
  • 2007-07-16 14:11

Tack för all info!! Mycket bra att veta.

Apple skickade mig en länk angående bärbara och batterier.
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-31 13:29

Det är så himla svårt att veta tycker jag, hur man ska göra för att inte få så många laddningscykler. Jag har på mitt förra batteri 166 laddningscykler efter 15 månader. Idag har jag fått ett helt nytt batteri som jag inte har kopplat in än. Hur ska jag på bästa sätt ta hand om detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 17:04

Jag köpte ett nytt batteri för tre dagar sen och det har gått 4 cykler fast jag alldrig laddat ur batteriet. (skumt).
MVH

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-03 19:34

Hur kollar man hur många cykler ens batteri har gått?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-03 20:05

Leelan: Via en widget som heter iStat Pro eller ett program som heter coconout battery :]

Gå in på: Om den här datorn (klicka på det blå äpplet)
Klicka på: Mer info och välj sedan: Ström

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-15 13:48

Antalet laddningscykler ska man akta sig för. Eller så hade jag ett kasst batteri. Jag hade 166 laddningscykler på 15 månader, nu har jag ett nytt batteri som gick på garantin.. Och nu försöker jag inte köra på batteri lika mycket vilket minskar mina laddningscykler.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-18 11:07

Hur många battericykler tål ett batteri då? dvs. full uppladning respektive urladding?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-20 00:33

Någon som vet hur många cykler ett batteri tål i snitt då på en MacBook? Jag har haft min i en vecka och den står på 7 cykler nu.

Jag har min Macbook i studion och då sitter för det mesta nätadaptern i. Mitt batteri står på 1 cykel och jag har inte laddat ur den eller ens gått ner på 50% någongång heller. (datorn är ca vecka gammal).
Mätaren visar ett fulladdat batteri men står just nu på 97%. I förrgår stod den på 98% Det fick mig att börja fundera lite på hur man ska göra om man mest använder datorn med eladaptern. Hur ofta bör jag låta batteriet få arbeta?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-21 14:59

Apple säger att man ska låta det gå 1 cykel i månaden, DVS en hel urladdning och sedan en laddning på det.

Men vi har inte fått svar på hur många cykler ett batteri tåler/har. Någon som vet? Min macbook är 3 dagar gammal och är uppe i 4 cykler.

det där med laddningscyklerna verkar inte stämma.
De känns som att den gör lite som den vill. Kör ofta med laddare och tycker inte den laddar ur speciellt ofta när jag kör på batteriet. Men trots detta har jag haft 111 laddningscykler tydligen. Använder datorn dagligen.
Finns det något speciellt sätt man ska använda macbooken på för att den inte ska känna att den laddar ur så mycket?
Den är bara 6 månader gammal...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 20:35

Angående att ladda batteriet direkt efter att ha plockat upp den ur kartongen; Batteriet är väl fulladdat när man köper en ny Macbook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 14:50
Ursprungligen av marmarmar:

Angående att ladda batteriet direkt efter att ha plockat upp den ur kartongen; Batteriet är väl fulladdat när man köper en ny Macbook?

Batteriet var nog fullt då datorn las i kartongen, där har den dock spenderat lite tid speciellt om du handlade din dator i en butik.. så det är alltid en bra ide att ladda batteriet först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-13 12:58

Vad menas med cykler? Är det hur många gånger datorn har laddats och sedan laddats ur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 14:45
Ursprungligen av vicce:

Vad menas med cykler? Är det hur många gånger datorn har laddats och sedan laddats ur?

En cykel är en hel urladdning & en hel laddning, så om du använder datorn tills det är 50% kvar och sedan laddar den igen så är det en halv cykel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-14 06:50
Ursprungligen av ntity:

En cykel är en hel urladdning & en hel laddning, så om du använder datorn tills det är 50% kvar och sedan laddar den igen så är det en halv cykel.

Okej, tack! Hur många battericykler kan man ha innan batteriet börjar bli dåligt? Jag har 9 stycken nu och det är sedan den 24 december 2007.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:46
Ursprungligen av vicce:

Okej, tack! Hur många battericykler kan man ha innan batteriet börjar bli dåligt? Jag har 9 stycken nu och det är sedan den 24 december 2007.

Eftersom ingen verkar ha någon bättre information att komma med kan jag bara säga att mitt batteri är hyfsat dåligt efter 195 cykler. Räcker kanske 30 min vid relativt låg anstränging. (kör iBook G4, 14", 1,33 Ghz).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-10 07:26
Ursprungligen av DrStein:

Eftersom ingen verkar ha någon bättre information att komma med kan jag bara säga att mitt batteri är hyfsat dåligt efter 195 cykler. Räcker kanske 30 min vid relativt låg anstränging. (kör iBook G4, 14", 1,33 Ghz).

Min mamma hade runt 170 cykler och hennes räcker i max 30 minuter vid normalt konorsarbete, dock har hon haft sin PowerBook G4 sen 2002 eller 2003 (ej riktigt säker).

Jag undrar hur det är för batteriet att köra med strömsladden i nästan hela tiden. Har extern skärm och tangentbord så min MacBook funkar som en stationär. En kompis har plockat ut sitt batteri efter att ha satt in strömsladden för att han inte ville slita på batteriet. Är det en bra idé?

Ursprungligen av sfy:

Jag undrar hur det är för batteriet att köra med strömsladden i nästan hela tiden. Har extern skärm och tangentbord så min MacBook funkar som en stationär. En kompis har plockat ut sitt batteri efter att ha satt in strömsladden för att han inte ville slita på batteriet. Är det en bra idé?

om macbooken och laddaren fungerar som de ska laddas bara batteriet om det behövs, annars körs datorn på 'sladdström' så länge den är ikopplad. batteriet belastas alltså inte i onödan.

möjligen kan man plocka ur batteriet för att förvara det i en mer lämplig temperatur när man kör med sladd, men det är nog för mycket bök för en liten vinst...

edit: det kan vara värt att notera att Li-jon batterier blir sämre med tiden oavsett hur/om man hanterar eller öht använder dem. I bästa fall kan man förlänga tiden till batteribytet en smula...

Senast redigerat 2008-01-13 16:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 18:09

Jag läste i Svenska Macworld (tror jag) att om man kör datorn med laddaren i för det mesta mår batteriet bäst av att ligga i kylen till dess att man behöver koppla ur strömmen. Myt eller sanning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:43
Ursprungligen av odelsteken:

Jag läste i Svenska Macworld (tror jag) att om man kör datorn med laddaren i för det mesta mår batteriet bäst av att ligga i kylen till dess att man behöver koppla ur strömmen. Myt eller sanning?

Vanliga batterier mår ju åtminstone bäst av att förvaras i kylskåpet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:42

Verkar vill inte helt orimligt att man går igenom ett gäng cykler även om man bara kör på nätström. Batteriet laddas ju långsamt ur även om det inte används, och när det nått en tillräckligt låg nivå måste det ju laddas igen På min iBook inträffar detta när det gått ner till 93% eller nåt sånt. På så sätt kommer man ju automatiskt upp i laddningscykler, även om man aldrig kör på batteri. Personligen kommer jag nog utan problem upp i en cykel/månad bara på det, men kanske har ett ovanligt dåligt batteri?

Det är inte bara antalet cykler som påverkar. Batterierna tappar även kapacitet när de inte används, 20%/år vid 25 grader. Ännu mer om dom förvaras varmare.

Här finns för övrigt en graf över kapacitet och laddningscykler
http://www.batteryuniversity.com/images/parttwo-34-2.jpg
Jag gissar att apple använder 4.2V

Bevaka tråden