Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbie frågor...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-07-06 13:42

Har velat lära mig göra lite logos och liknande en längre tid. Har noll erfarenhet, och det enda programmet jag hört talas om är i princip photoshop. Det jag vill göra är snygga logotyper. Lägga effekter på text med mera.

Vilka program rekommenderas? Helst så billigt och bra som möjligt. Har letat runt på forumet om liknande trådar men ej funnit nåt.

Tacksam för all info!

mvh

Kolla in Photoshop Elements. Rätt så billigt och kan göra det mesta av vad fullversionen av PS kan, dock utan den blodiga prislappen.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-07-06 16:45

Vill du göra loggor så är vektorgrafik som gäller - Illustrator.
Billigt är det inte, men det kanske finns alternativ?

• Medlem
  • Västerås
  • 2007-07-14 19:39

Finns ett gratis alternativ, det heter Inkscape.

http://www.inkscape.org

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 22:00

En fungerande länk till Inkscape

Hellre smart och uttänkt form än photoshopfilter för att skapa logotyper. Ladda ner test-versionen av illustrator från adobes hemsida. (Det är ett grymt program när man väl greppar det!) Men som sagt skissandet av en profil ska börja i hjärnan inte i processorn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-15 19:17

All illustration bör göras i Adobe Illustrator CS3. Fördelen med detta program är dels att den hanterar vektorgrafik och dels alla behändiga verktyg för illustrationer.

Om du ska göra illustrationer för trycksaker, rekommenderar jag Illustrator. Det går visserligen att göra illustrationer i Adobe Photoshop CS3 eller lightversionen Adobe Photoshop Elements. Funkar bra för material som ska visas på skärm.

Vet inte hur stor din ambition är? Om du tänker satsa på det eller om du bara vill ha möjlighet att göra "lite grejor"? För det kostar ju en slant. Tänker du satsa på grafisk produktion så ta inga genvägar utan kör på Illustrator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 17:50

En annan newbie frågar:

Hur förvandlar man en färgbild till en streckbild i svartvitt? Det är opraktiskt med ett foto som logo - en streckbild av föreningsgården är bättre så kan man köra den i alla tekniker.

Silhouette pluginen till illustrator (finns kanske i CS3:an men inte i de tidigare versionerna) skapar vektorgrafik av en pixelbaserad bild. Dock så tycker jag att du i detta fall ska öppna upp bilden i illustrator, låsa lagret med pixelbilden i och skapa ett nytt lager och kalkera huset manuellt. Det är för mycket skuggor/trädgrenar odyl i bilden för ett bra automatiserat resultat.
http://www.macupdate.com/info.php/id/7284/silhouette-plug-in-x

1
Bevaka tråden