- PiktorPucci
- Medlem ●
- Stockholm
Jag bor i Stockholm, och sidan föreslog av någon anledning Lettland som närmsta server.. fick det här resultatet då:
När jag prövade Malmö fick jag istället det här:
Undrar ifall jag hade fått ännu bättre om det funnits en server i Stockholm..
Jag installerade precis vår nya trådlösa router, innan körde jag med sladd, och det här är mitt nya resultat:
Routern är en D-Link DWL-922 som kostade 499:- på OnOff.. väl värt pengarna?
Via kabel till modemet får jag ca 13,5 Mbit. Är det normalt att det trådlösa är nästan hälften så snabbt? (Har ett ZyXEL-modem baserat på IEEE 802.11g.)
När det gäller trådlösa nätverk är inget mer normalt, den hastighet du får i nätverket beror på mycket mer än bara vilken standard det följer.
Hur räknar man föresten nu om kb/s till Mbit/s? Skulle vara intressant att se hur mycket man får ut av den här 100/10 linan.
Man räknar så här: 1 Mb/s (Mbit/s) = 1024 kb/s (kbit/s).
Man brukar skriva bit som ett litet b, och byte som ett stort B.
Jag hittade den här sajten som var riktigt bra - testa du också!
/Bandit
Den sajten är rätt dålig, jag kör BBB 100 Mbps men speedtest lyckas ändå inte detektera mer än 16 Mbps.
TPTest är mycket bättre. Med den får jag en 60-70 Mbps
Hemma, med nyinstallerat BBB 20/3 med tråd, med TP-test fick jag 11,7 Mb/s, så testresultatet verkar stämma. Ligger på stadiga 1,47 MB/s när jag streamar trailers från Apple. Ska strax testa trådlöst.
Trådlöst, ca 30 cm från modemet. Fick 5,7-11,7 Mb/s med TP-test. Ligger runt 800 KB/s vid trailer-streamning.
Trådlöst ca 3 meter från modemet. Varför går det snabbare när jag sitter en bit bort? Beror det kanske på köksbordet som är delvis i metall kanske?