Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konstigt express trassel

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har 2 trassel jag inte förstår mig på.
Har ett nätverk med 2 st airport express basstationer där den ena är kopplad till stereon som airtunes (tror det hette så....) och den andra till nätet via ethernet.
När vi fick statsnät var jag tvungen att flytta en av stationerna för att slippa sladdar. Nu har det konstiga uppstått att en powermac (dubbla 2.3 GHz powerpc G5) som står ett rum närmare får sämre kontakt (8 av 15 i signalstyrka) än en macmini (gamla powerpc) som står ännu ett rum bort (den får 15 av 15 i signalstyrka) från basstationen.
Har powermacen sämre antenn än en macmini? Varför har annars powermacen sämre kontakt som står närmare??
Powermacen har c:a 5 meter till stationen med vägg emellan och macminin c:a 1,5 meter till med ännu en vägg emellan. Rummen kommer efter varandra så eventuella störningar som G5an kan uppfatta borde störa macminin också. Någon som förstår?

Jag tänkte att jag kunde utnyttja den ena basstationen som "slav". Hur konfigurerar man det, får det inte att funka. Skulle alltså vilja att den ene flyttas närmare G5an (så den får full teckning) så att den i sin tur pratar med stationen som är kopplad till nätet. Den är konfigurerad som airtunes idag. Flyttar jag den bara in i samma rum som G5an så kopplar den ändå upp sig via den andra bastationen enligt ipnumren.....

Martin

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-17 07:34

Du ska ställa in för WDS. Läs i Apples Airport-manual.

1
Bevaka tråden