Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4x150GB Raptor i Raid 1?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-18 21:03

Funderar på att uppgradera hårddiskar till min Mac Pro som nu har 1 x 150GB Raptor (system) och 3 x 320GB Seagate i Raid 0 (lagring) med att ersätta de tre Seagate-diskarna med tre 150GB Raptor.

Vad är bästa lösningen med dessa fyra diskar? Vill ha både säkerhet och prestanda.

1. Köra fyra i Raid1 (både system och lagring)?

2. Köra dem två och två med vardera Raid 1?

3. Köra två i Raid 0 (system) och två i Raid 1 (lagring)?

4. Eller köra en som system och tre i Raid 1 (lagring)?

Eller är detta "overkill" och ger inte mycket bättre prestanda/säkerhet än den konfigurationen jag har nu? Detta är funderingar och jag vill gärna ha era synpunkter!

En parantes: Det mest krävande jag gör med min dator är grafisk produktion och webbutveckling, dvs jag använder Adobe Illustrator CS3, Indesign CS3, Photoshop CS3 och Dreamweaver CS3. Har oftast dem igång samtidigt. Jag har 3GB i minne.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-07-18 23:09
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-18 23:30
Ursprungligen av Zwopper:

Enligt Björnström i en annan relaterad tråd jag skrivit, behöver jag ett PCI-E kort som t ex detta för att kunna köra RAID5. Dock undrar jag om det funkar att ha både systemdisk och lagringsdisk i en RAID5-uppsättning? Läs sista meningen i specifikationen för ovanstående PCI-E kort i stycket som handlar om RAID5.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-19 00:19

Raid 5 slöar ner den för mycket, Har du 4 diskar, kör Raid-10. Spegling & Stripe, snabbt & säkert.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 06:53
Ursprungligen av Creops:

Raid 5 slöar ner den för mycket, Har du 4 diskar, kör Raid-10. Spegling & Stripe, snabbt & säkert.

Ok, Raid 10 är att föredra framför Raid 5. Tack för tipset.

Finns tyvärr inte några bootbara RAID-10 kort för Mac OS X såvitt jag vet. Och RAID-10 kräver 4 hårddiskar - då har du ingen systemdisk att boota från.

Därför är nog ditt enda alternativ att välja ett RAID-5 kort och använda tre diskar för detta + en systemdisk.

Alternativt använder du en extern Quadbox men då börjar det ju kosta pengar.

Valet RAID-5 mot RAID-10 är också en fråga om diskekonomi. Med 4 diskars RAID-5 får du 3x150GB=450GB tillgängligt (1 paritetsdisk) men med RAID-10 får du bara 2x150GB=300GB (hälften av diskarna används för redundans).

Ju större array, desto sämre ekonomi med RAID-10.

Jag har eventuellt ett helt nytt RAID-kort för PCIe liggandes på lagret som jag aldrig ens har använt. Ska jag kolla om det ligger kvar?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 08:34
Ursprungligen av Björnström:

Finns tyvärr inte några bootbara RAID-10 kort för Mac OS X såvitt jag vet. Och RAID-10 kräver 4 hårddiskar - då har du ingen systemdisk att boota från.

Ja, detta alternativet är inget för mig.

Därför är nog ditt enda alternativ att välja ett RAID-5 kort och använda tre diskar för detta + en systemdisk.

Rent prestandamässigt, är det stor skillnad mellan denna konfigurationen och att köra alla fyra i Raid 1? Vad föredras i detta läge?

Alternativt använder du en extern Quadbox men då börjar det ju kosta pengar.

Ja, där får man skjuta till en del pengar. Jag håller mig till de hårddiskplatser jag har i min Mac Pro.

Jag har eventuellt ett helt nytt RAID-kort för PCIe liggandes på lagret som jag aldrig ens har använt. Ska jag kolla om det ligger kvar?

Om Raid 5 har märkbar bättre prestanda och säkerhet än Raid 1-konfigurationen jag nämner ovan, så får du gärna titta om du har kvar kortet.

1
Bevaka tråden