Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
...fast det är inte Ekonominyheterna som gjort listan. De har bara "hittat" den på Rangit.com som i sin tur postade den för två veckor sedan. De hade troligen kunnat få ihop en längre lista om de gjort en lite mer omfattande sökning. Det finns lika många sådana här listor som det finns Macanvändare.
Som övrig kommentar kan jag väl nämna att jag redan använder eller har använt ganska många av de listade programmen:
Menumeters,
Carbon Copy Cloner,
Transmission,
Chicken of the VNC,
VLC
Tinkertool
Nu har jag fått tips på några till som jag ska testa. Program som dock inte fanns med i listan men som borde ha gjort det är bla. Adium och iClip Lite
Här finns också frågan om vad som är gratis. CyberDuck, till exempel, skulle jag kalla shareware. Visserligen kallar de betalningen "donation", men eftersom man får påminnelser hela tiden så tycker jag det är shareware. Och det finns fler sådana.
Här finns också frågan om vad som är gratis. CyberDuck, till exempel, skulle jag kalla shareware. Visserligen kallar de betalningen "donation", men eftersom man får påminnelser hela tiden så tycker jag det är shareware. Och det finns fler sådana.
Kan något som är släppt under GPL verkligen kallas shareware? Du kan väl bara kompilera om programmet själv och ta bort donationsrutan Dessutom kan man ju kryssa i att man inte vill se den efter första gången.. så jobbig är den väl inte?
Är det nån som har erfarenhet av nr 7 på listan ClamXav och är det nåt som man bör tänka på, att scanna datorn efter virus? Finns det bättre program eller är det bara slöseri med kraft och utrymme i datorn? Jag vet att det mer eller mindre inte finns några virus till OSX men jag tänkte bara så att man inte infekterar polarnas Windows burkar...( det kanske är ett sätt att få de att switcha i och för sig )
Är det nån som har erfarenhet av nr 7 på listan ClamXav och är det nåt som man bör tänka på, att scanna datorn efter virus? Finns det bättre program eller är det bara slöseri med kraft och utrymme i datorn? Jag vet att det mer eller mindre inte finns några virus till OSX men jag tänkte bara så att man inte infekterar polarnas Windows burkar...( det kanske är ett sätt att få de att switcha i och för sig )
ClamXav gör samma jobb som andra virusprogram till macen dvs letar efter virus som inte finns där...
Den tar bara 20 mb av hårddisken och är inte den typen av virusskydd som ligger med i bakgrunden och kontrollerar allt som händer så det går bara åt resurser när du vill. Man kan antingen starta det manuellt eller välja att den scannar när datorn startar. Clam använder en viruslista som är opensource. Hur snabbt denna uppdateras inför nya hot vet jag inte.