Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi har det alldeles för bra...

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 13:33
Ursprungligen av Skilling:

Diskuterar ni egentligen inte inkompetent handhavande snarare än Windows brister?

Ingenting är svårt när man kan det. Jag tolkar tråden(s första inlägg) som att Macanvändare generellt sett behöver kunna mindre än motsvarande Windowsanvändare för att ha det bra och känna sig bekväm i sin datormiljö.

Om detta håller jag med. Som tidigare avancerad användare av alla Windowsversioner sedan 3.x, utom Vista, tycker jag att det blivit mer och mer krångligt sett utifrån "tant Agda-perspektivet". Visst, kraven på systemen har ökat, hoten mot dem likaså. Men borde inte det vara ett incitament för att minska mängden krångel och onödig information till användaren och istället se till att hon får en trevlig upplevelse?

Skilling>> Kompetens skall rimligtvis relateras till sammanhanget. "Egentligen" är ett talesätt (figure of speach) som fungerar som en retorisk figur, vilken gör envar inkompetent utom den som har kompetensen. Det senare är förstås bara en. Jag kan bara gissa vem det kan vara.

Själv har jag intrycket att Mac OS X i många avseende kryper närmare Windows när det gäller underhållskrav och liknande. Det har skaparen av Cocktail och andra hjälpverktyg skickligt noterat. Det är samtidigt en bit kvar till Windows signalerande om än det ena än det andra, som jag inte vill använda min bristande kompetens till. Ikoner på skrivbordet har jag för att de skall vara där. Jag har inte lagt dit dem för att jag vill veta vad jag inte använder.

Att Mac OS X fungerar så pass annorlunda än Windows antar jag beror på att Windows stamträd går tillbaka till skrivbiträdet. Det är ordbehandling i den gamla (och nyuppfunna) varianten av seriebrev (tänk spam) som ligger till grund för Windows. Du skall ändra namnet och datum, men inget annat. Ingen tid skall gå till överflödig kompetens som lateralt tänkande eller annat flum. Windows koncept bygger på att producentens tid skall minimeras, medan läsarens (konsumentens) är till disposition. Därför kommer det upplysande meddelanden som att "En 1394-kabel är inte ansluten". Liksom att varje gång datorn väcks ur vila, så hamnar jag i Faxinställningsguiden. Eftersom jag har ett uttag och eftersom min skrivare har en faxfunktion, så SKALL jag använda den, eller? Det verkar som om någon inte hört talas om optioner, utöver sådana som finns på aktiemarknaden.

Tänk om/när OSX varnar om att "Du har glömt att ansluta de 136 olika 1394-enheter du genom tiderna anslutit till denna dator. Klicka "Nästa" eller "Avbryt" Om du av någon anledning vill återgå till ett tidigare steg klickar du "Bakåt"." Observera att "Nästa" är förvalt och att "Bakåt" inte går att klicka på .... Det kallas för Standard!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 15:04

Nämen alltså, jag har själv bytt till OSX från Windows alldeles nyligen och svär så det osar över vissa grejer i Windows. Dessutom vansinnigt nöjd med min MacBook so far och antagligen blir det aldrig PC igen.

Men samtidigt blir det lite löjligt när man går på som man gör i den här tråden och överdriver så det skvätter om det. Dessutom har ju dataansvarig på Richard A:s jobb ansträngt sig för att låsa och försämra systemet. Det är det jag menar med inkompetent handhavande (och alltså inte Richards handhavande vilket jag ser nu att man kunde tolka det som).

I vilket fall som helst så känns det som att sådana här trådar mest finns för att man tycker det är så jävla kul att idiotförklara folk som inte kör Mac. Jag tycker det är rätt fånigt. Nej, förlåt: jag tycker det är helt enormt fånigt.

Och om ni undrar så känner jag en hel del som kör PC utan att vara hackers på något vis som aldrig har problem med det.

Men samtidigt blir det lite löjligt när man går på som man gör i den här tråden och överdriver så det skvätter om det. Dessutom har ju dataansvarig på Richard A:s jobb ansträngt sig för att låsa och försämra systemet. Det är det jag menar med inkompetent handhavande (och alltså inte Richards handhavande vilket jag ser nu att man kunde tolka det som).

Du kanske inte känner till att de flesta seriösa företag låser ner sina windowsanvändare så mycket som möjligt för uppnå någorlunda tillräcklig säkerhet. Att kalla det inkompetens är inkompetent med tanke på att det är med mest kompetenta man kan göra.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 20:02
Ursprungligen av akerstrom:

Du kanske inte känner till att de flesta seriösa företag låser ner sina windowsanvändare så mycket som möjligt för uppnå någorlunda tillräcklig säkerhet. Att kalla det inkompetens är inkompetent med tanke på att det är med mest kompetenta man kan göra.

Jag vet att många företag gör det och jag har rätt liten förståelse för det. Men ok, vi säger att det är bra gjort av dom och ger dom en klapp på axeln för det.

Då har det fortfarande inte någonting att göra med PC-användandet för hemmabruk och är alltså inte relevant för alla som använder Windows privat.

Jag vet att många företag gör det och jag har rätt liten förståelse för det. Men ok, vi säger att det är bra gjort av dom och ger dom en klapp på axeln för det.

Då har det fortfarande inte någonting att göra med PC-användandet för hemmabruk och är alltså inte relevant för alla som använder Windows privat.

Har du liten förståelse för att företagen gör det har du inte särskilt goda kunskaper i vad det handlar om och då är det förstås svårt att förstå varför macanvändare är så nöjda med sina datorer, särskilt de som bytt från windows

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 01:10

Har du liten förståelse för att företagen gör det har du inte särskilt goda kunskaper i vad det handlar om och då är det förstås svårt att förstå varför macanvändare är så nöjda med sina datorer, särskilt de som bytt från windows

Som mig, menar du?

Förklara för en idiot som mig då varför man låser datorer så de i princip blir omöjliga att använda ordentligt.

Och igen, vad har det med privatanvändare att göra i så fall?

Grymt dåligt och fjantigt att köra taktiken att "du förstår inte vad det handlar om och då är det svårt att förstå" för att "vinna" diskussionen. Rent oförskämt rent av. Grattis.

Som mig, menar du?

Förklara för en idiot som mig då varför man låser datorer så de i princip blir omöjliga att använda ordentligt.

Och igen, vad har det med privatanvändare att göra i så fall?

Grymt dåligt och fjantigt att köra taktiken att "du förstår inte vad det handlar om och då är det svårt att förstå" för att "vinna" diskussionen. Rent oförskämt rent av. Grattis.

Vilken charmig retorik, brukar den funka bra?

Jag tror inte att du är särskild intresserad av svar så jag bemödar mig inte med att förklara något för dig, är du intresserad är det bättre att du googlar, det finns mängder av information på nätet som förklarar det du undrar över.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 10:10

Vilken charmig retorik, brukar den funka bra?

Jag tror inte att du är särskild intresserad av svar så jag bemödar mig inte med att förklara något för dig, är du intresserad är det bättre att du googlar, det finns mängder av information på nätet som förklarar det du undrar över.

..och så fortsätter du i samma stil...

..och så fortsätter du i samma stil...

Om du vill komma vidare är det bättre att vara konstruktiv. Varför inte ta reda på mer fakta innan du klagar? Nu visar du bara att det är gnällandet som är intressant för dig, inte sakfrågan.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 10:24

Om du vill komma vidare är det bättre att vara konstruktiv. Varför inte ta reda på mer fakta innan du klagar? Nu visar du bara att det är gnällandet som är intressant för dig, inte sakfrågan.

Snarare reagerade jag på att gnällandet var viktigast och inte hur det är i verkligheten.

Eftersom inte mina åsikter passade dig drog du till med att jag är så okunnig och oinsatt att det inte ens är lönt att förklara.

Varför ska jag reagera med annat än irritation på det?

Grejjen är ju att vissa företag måste låsa ner sina Windowssystem som dom gör, annars skulle de behövas en hel stab med IT-personal som konstant sprang runt och återställde de som användarna knappat till.. Så i vissa situationer tror jag inte överdriften är så stor.

Om jag ska svara på första inlägget så måste jag dock hålla med om att virusprogram/säkerthetsprogram kan sega ner datorn rätt så rejält när man kör dom (vilket i princip är ett måste med windows).

Om man inte orkar lägga ned 5 minuter på att ställa in sitt operativsystem som man vill ha det så förlorar man sin rätt att klaga på det!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-21 20:12

Gilbert 2, jag tycker att du kanske borde sluta provocera människor med dina smått meningslösa inlägg i en mängd olika trådar. Bara en tanke.

Ursprungligen av boris91:

Gilbert 2, jag tycker att du kanske borde sluta provocera människor med dina smått meningslösa inlägg i en mängd olika trådar. Bara en tanke.

OK, jag tar på mig munkaveln…

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-22 00:42

När windows började tjata om att datorn måste startas om pga uppdateringar och man kan välja "starta om senare" är snällt. Vad som är mindre snällt är att den fortsätter fråga var 5:e minut. Att inte jag kastade ut den jäkla datorn när jag satt o spelade WoW o den började så är ett mirakel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 21:19

Ja, det är inte så svårt att ställa in Windows som man vill ha det. Nej, det kommer inga virus om man har ett bra virusskydd. Ja, det finns gratis virusskydd som är myckeet bra. Ja, det är IT-avdelningens fel att allt är krångligt ...

Vad spelar det för roll vilken orsak alla dessa problem har? Poängen är att med Mac behöver man inte ställa in datorn korrekt, för den har inga irriterande funktioner att ta bort. Med Mac behöver man inget virusskydd, för det finns inga virus. Med Mac behöver inte IT-avdelningen begränsa onödigt mycket, för datorn är redan säker.

Personer som inte kan/vill/orkar bry sig om en endaste liten inställning eller ett endaste litet tredjepartsprogram, kan använda sin Mac direkt när de packar upp den. Det finns MÅNGA som inte kan/vill/orkar bry sig om en endaste inställning.

Huruvida det går att fixa och dona med Windows så att det fungerar korrekt, är inte så intressant. Alla OS går att fixa mer eller mindre hur mycket som helst.
Med Mac fungerar allt från början. DET är poängen.

Ursprungligen av Rajje:

Ja, ... DET är poängen.

Precis. Jag tänkte skriva något liknande och blev så glad när jag såg det du skrivit sist i tråden. Bra sammanfattat.

Dåligt med Osx.
När man ska mata ut en extern hårddisk som varvat ner måste den varva upp igen för att bli utmatad, sedan åter varva ned.
Känns ytterst onödigt. Har det nån funktion?

Ursprungligen av apanboll:

Dåligt med Osx.
När man ska mata ut en extern hårddisk som varvat ner måste den varva upp igen för att bli utmatad, sedan åter varva ned.
Känns ytterst onödigt. Har det nån funktion?

Jag kan inte säga att jag vet svaret, men för mig som kör aperturebiblioteket på en extern disk så kan jag tänka mig att den gör så för att stänga ner eventuella anslutningar som ligger mot den innan den kopplas bort. Det borde ju isf kunna lösas med att anslutningarna stängs ner när disken går i vila men det kanske för med sig andra saker som gjort att man valt att göra på det här sättet.
Någon som vet hur det ligger till?

Om du vore anställd som IT-ansvarig på ett företag. Vad skulle gu göra, om ni vore låsta till windows? Låsa datorerna så mycket det bara går, eller springa runt som en huvudlös höna när du försöker hjälpa alla anställda som får problem?

Om du låser alla datorer så mycket det går, så kan du helt enkelt svara användarna, att "det fungerar som det ska", när de ringer. Om någon däremot ringer med ett problem som låter allvaligt, så har du nu tid att åtgärda det.

Om du däremot hadde valt att inte låsa datorerna, så skulle det kräva extra kompetens av användarna för att lösa mindre problem. Om användarna inte har denna kompetens, så kommer du att spendera all din tid med att lösa småproblem. Därmed får du svårt att hinna med större problem.

Jag skulle tro att det är ungefär såhär många IT-ansvariga resonerar. Tänk om deras avdelning helt enkelt har för få anställda för att klara av suporten av ett större "olåst" windowsnätverk. Dessutom för lite pengar för att byta till andra allternativ.

Hur skulle du lösa problemet?
(Frågan är riktad till tråden i allmänhet)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 10:22
Ursprungligen av don_Martin:

Om du vore anställd som IT-ansvarig på ett företag. Vad skulle gu göra, om ni vore låsta till windows? Låsa datorerna så mycket det bara går, eller springa runt som en huvudlös höna när du försöker hjälpa alla anställda som får problem?

Om du låser alla datorer så mycket det går, så kan du helt enkelt svara användarna, att "det fungerar som det ska", när de ringer. Om någon däremot ringer med ett problem som låter allvaligt, så har du nu tid att åtgärda det.

Om du däremot hadde valt att inte låsa datorerna, så skulle det kräva extra kompetens av användarna för att lösa mindre problem. Om användarna inte har denna kompetens, så kommer du att spendera all din tid med att lösa småproblem. Därmed får du svårt att hinna med större problem.

Men vilka problem är det som uppstår för att en dator är olåst?

Jag är på riktgt intresserad av det här, för den enda förklaringen jag har fått av dataansvariga är i stil med att annars laddar anställda ner porr, installerar 2000 olika program och drar på sig virus.

Något som jag inte direkt tycker visar på att man litar på sina anställda.

Om någon kunde svara utifrån en annan utgångspunkt än att jag är totalt helt oinsatt för att jag inte förstår det, så vore det trevligt.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-07-22 09:16

Hjälpte en vän att koppla in en ny färglaser från HP med skrivare/kopiator/scanner på en HP-maskin med XP......innan alla drivrutiner kommit på plats hade jag upplevt lite "roliga" moments. En j-a massa ikryssande, entrande och väntande. Total installeringstid blev 1 timme och 15 minuter.....och då satte jag stopp när det började dyka upp små förfrågningar såsom: "Vill du installera den gratis extrafunktionen för......"

...därefter ville jag kolla hur bra den skrev ut färgbilder.......valde att stoppa i skrivarens USB-kontakt i min MacBook Pro eftersom jag har en lite kända testbilder liggande i den, valde "Skrivarinställningar">Lägg till skrivare...och sedan var det klart....det tog under två minuter!

Du undrar varför företagen inte litar på sina anställda och låter datorerna vara olåsta, det är något man hittat svaret på för många år sedan. Företag är intresserade av att tillhandahålla verktyg som hjälper de anställda att leverera det de är anställda för. För att veta vad it-avdelningen ska leverera frågar man verksamheten vilka funktioner som behövs, övriga funktioner bidrar inte till verksamheten utan skapar tvärtemot höga kostnader i form av support och säkerhetsproblem och är därför oönskade.

Det handlar inte om att lita på sin personal, det handlar om att acceptera det faktum att många använder sina datorer till annat än de är avsedda för och därmed förorsakar företagen stora kostnader vilket man försöker motverka genom att bl.a. låsa ner datorerna.

Vill du själv ta risken att stå för de kostnader du förorsakar med ditt datoranvändande? Historien visa att kostnaderna lätt springer iväg till många miljoner kronor men det är förstås ok om du tack vare att du fått en öppen dator ökar intäkterna i motsvarande omfattning.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 11:05

Tack.

Det där kan man ju diskutera fram och tillbaka, men jag vidhåller nog att det just precis handlar om att inte lita på sina anställda när man förutsätter att de kör ner burkarna i botten.

Om vi lägger det åt sidan så är det ju åtminstone så att man genom det ingreppet fixar så att datorerna blir allt annat än fullt fungerande. Richards A berättelse visar ju det med all önskvärd tydlighet. Tjänar företaget på det?

Ska man bedöma hur pass bra PC med Windows är får man ju göra det från en burk som inte manipulerats med för att inte fungera som den ska, eller hur?

Om man nu inte mest tycker det är kul att skratta åt de dumma PC-användarna och dunka sina MacPolare i ryggen.

Tack.

1. Det där kan man ju diskutera fram och tillbaka, men jag vidhåller nog att det just precis handlar om att inte lita på sina anställda när man förutsätter att de kör ner burkarna i botten.

2. Om vi lägger det åt sidan så är det ju åtminstone så att man genom det ingreppet fixar så att datorerna blir allt annat än fullt fungerande. Richards A berättelse visar ju det med all önskvärd tydlighet. Tjänar företaget på det?

3. Ska man bedöma hur pass bra PC med Windows är får man ju göra det från en burk som inte manipulerats med för att inte fungera som den ska, eller hur?

4. Om man nu inte mest tycker det är kul att skratta åt de dumma PC-användarna och dunka sina MacPolare i ryggen.

1. Det behöver inte diskuteras fram och tillbaka, det är fakta.
2. Ja.
3. Den har inte manipulerats för att den inte ska fungera som den ska, utan för att fungera som den ska.
4. Närå, det är nog mest att man tycker synd om de som inte förstått än

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 11:58

Det där kan man ju diskutera fram och tillbaka, men jag vidhåller nog att det just precis handlar om att inte lita på sina anställda när man förutsätter att de kör ner burkarna i botten.

Om vi lägger det åt sidan så är det ju åtminstone så att man genom det ingreppet fixar så att datorerna blir allt annat än fullt fungerande. Richards A berättelse visar ju det med all önskvärd tydlighet. Tjänar företaget på det?

Alla gör fel. Det handlar inte om tillit, det handlar om den dokumenterade erfarenheten att små incidenter kostar vansinniga summor pengar och därför försöker de flesta att begränsa antalet incidenter. Är inte det logiskt?

Det finns givetvis en baksida i form av missnöje hos mer avancerade användare som tycker sig bli låsta och inte kan härja och dona som de vill i sina (företagets) datorer, men den kalkylerade risken tror jag de flesta IT-ansvariga är villiga att acceptera.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 12:04
Ursprungligen av macce:

Alla gör fel. Det handlar inte om tillit, det handlar om den dokumenterade erfarenheten att små incidenter kostar vansinniga summor pengar och därför försöker de flesta att begränsa antalet incidenter. Är inte det logiskt?

Det finns givetvis en baksida i form av missnöje hos mer avancerade användare som tycker sig bli låsta och inte kan härja och dona som de vill i sina (företagets) datorer, men den kalkylerade risken tror jag de flesta IT-ansvariga är villiga att acceptera.

Definitivt logiskt att försöka begränsa antalet incidenter. Frågan är bara om det är rätt väg att gå när man saboterar de dyrt inköpta datorerna? Biter man sig inte i foten när det blir som för Rickard A?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 12:22

Definitivt logiskt att försöka begränsa antalet incidenter. Frågan är bara om det är rätt väg att gå när man saboterar de dyrt inköpta datorerna? Biter man sig inte i foten när det blir som för Rickard A?

Jag håller inte alls med om uttrycket sabotera. Visst kan man ställa till det för sig om man begränsar för mycket, men hur ska man annars göra? Kultur och utbildning i all ära, men hur utbildar du femhundra personer som inte nödvändigtvis är intresserade av att lära sig, att hantera datorer på ett sätt som minskar kostnaden snabbt och markant?

Kanske räcker med att investera i Macar till alla?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 12:39
Ursprungligen av macce:

Jag håller inte alls med om uttrycket sabotera. Visst kan man ställa till det för sig om man begränsar för mycket, men hur ska man annars göra? Kultur och utbildning i all ära, men hur utbildar du femhundra personer som inte nödvändigtvis är intresserade av att lära sig, att hantera datorer på ett sätt som minskar kostnaden snabbt och markant?

Kanske räcker med att investera i Macar till alla?

Jo, jag väntade på den aspekten också. Självklart handlar det om hur stort företaget är, eller rättare sagt hur många IT-avdelningen är ansvarig för. Handlar ju om organisation i slutändan.

Själv jobbar jag inom kommunen och jag behöver nog inte ens förklara hur idiotiskt upplagt det är med IT:n.... Just alla begränsningar och all centralstyrning ställer till med en otrolig massa problem. Å andra sidan är inte datorerna låsta för alla och det funkar betydligt bättre för de som har olåsta, vilket ju är rätt märkligt...

Bevaka tråden