Tack för infon bossep. Gällande oavsiktligt överspelning ser jag olika aspekter. Jag brukar endast använda mina band en gång. Efter att jag fyllt ett band tar jag ut detta och skrivskyddar det ("för alltid") med plastbiten på bandet. Jag spolar eller trixar alltså aldrig med banden efter det att jag har laddat i det i kameran. Jag resonerar att banden bara är en bråkdel av kostnaden av det innehåll som de har och att jag vill ha så bra kvalité som möjligt vilket jag inbillar mig att man tummar på om man spelar över sina band flera gånger. Sedan vet jag inte om DV-band är det bästa mediat att långlagra på men jag chansar.
Gällande oavsiktlig överspelning på HDD-kameror så går det säkert att trixa till det så att man lyckas ta bort redan inspelat material. Ytterligare en faktor är ju att disken kan gå sönder vid "ovarsamt" hanterade == trist.
Hua, vad negativ jag låter inför HDD-kameror. Känner mig som en stofil som försvarar magnetband... Kommer förmodligen få äta upp mina ord när HDD-kameror slår igenom på allvar. Snabbare överföring till dator är ju klart trevligt, sitta och sura i realtid känns väldigt 90-tal.
Tillägg:
Kör själv med en Canon MV700 (basic, konsumentvariant) i lägre prisklass än bossep hade tänkt sig (ca 4000 kr för 3 år sedan. ). Är överlag nöjd med kameran. Den har precis varit inne för byte av CCD vilket drabbat ett antal av Canons kameror. Vill passa på att ge cred till Canon här då de verkligen tagit sitt ansvar även för äldre produkter. Det är allt för få företag som agerar på detta sätt idag... Canon har kanske ett rykte att leva upp till?
Ett skallkrav som jag dock har till nästa kamera är extern mick-ingång som min tyvärr saknar. Jag har hittills inte sett någon kompaktkamera som kan eliminera ljudupptagning av störande motorer (zoom-ljud, tonhuvud, bandframdragning osv). Misstänker att de flesta DV-kameror idag har separat mick-ingång.