Samma artikel råkade jag nyss läsa på DN.se:
Inte lätt hitta rätt företagsnamn
Rekryteringssajten Monster. Jeansmärket Acne. Jihad Konditori i Göteborg. Hitta rätt namn till företaget är inte lätt. Det ska vara unikt och helst säga något om verksamheten utan att trampa någon på tårna.
ETT BOLAG FÅR inte heta vad som helst i Sverige. Det ser Bolagsverket till. Firmalagen är till för att följas. Och den säger att varje företagsnamn ska vara unikt. Det får inte innehålla anstötliga eller fula ord. Namnet får heller inte bestå av ord som är skyddade, exempelvis inom FN-organ eller liknande. Det får inte heller vara missledande.
- En syberhörsaffär får inte ha ett firmanamn som innehåller något om motorer, säger Roland Höglund, tillförordnad generaldirektör på Bolagsverket.
Av de mellan 55 000 och 70 000 ansökningar som årligen inkommer till Bolagsverket får runt hälften avslag vid första försöket. Ofta på grund av att namnet är för likt ett redan registrerat företag eller varumärke. I bland blir det nej för att det förslagna namnet rimmar illa med gängse praxis.
ANGELDUST PROMOTIONS FICK nobben av Bolagsverket då angeldust är slang för drogen fencyklidin. Samma besked mötte juristfirman Ruffel & Båg som avslogs med motiveringen att namnet gav sken av att det handlade om olaglig verksamhet.
- Jag upplever att Ruffel & Båg är ett namn där man försökt använda ett namn som ska skapa uppmärksamhet, säger Jacob Fant, byråchef på varumärkesbyrån Rewir.
Samma sak gäller enligt honom för rekryteringssajten Monster, vars namn godkänts av Bolagsverket.
- Man har valt att ha ett namn som sticker ut. Hitta en koppling till rekrytering tycker jag inte är självklar. Det är klokare att ha ett namn som närmare härrör till det man håller på med. För man har lite tid på sig att förklara vad man gör, säger Fant.
EN OCH ANNAN konservativ har höjt på ögonbrynen åt Monster. Men några allvarligare problem har bolaget aldrig haft på grund av namnet säger Monsters marknadschef Henrik Ramstedt till TT.
Våga synas kan ibland vara en fördel. Att döpa renhållningsbolaget till Renhållningsbolaget AB är ingen bra idé, enligt Johan Gromark, vd för Label varumärkesutveckling:
- Många går i fällan att man försöker döpa det till någonting som är väldigt likt kategorin. Problemet blir då att man inte skiljer sig från konkurrenterna. Man blir bara en i mängden, säger Gromark och tillägger:
- Världens bästa företagsnamn är Apple.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=673551